MApN: Aeronava IAR 99 Șoim s-a prăbușit la scurt timp de la decolare
Avionul IAR 99 Șoim care s-a prăbușit, joi, la Craiova, aparține Centrului de Cercetări și Încercări în Zbor Craiova, iar accidentul s-a produs la scurt timp de la decolare, pilotul pierzându-și viața, în timp ce instructorul aflat la bord a fost rănit și preluat de un echipaj SMURD, anunță MApN.
Potrivit sursei citate, aparatul prăbușit este un avion IAR 99 Șoim cu dublă comandă și aparține Centrului de Cercetări și Încercări în Zbor Craiova.
MApN precizează că aeronava, care executa un zbor de antrenament, s-a prăbușit în jurul orei 10.30, la scurt timp de la decolare, la 500 de metri nord de pistă.
În urma accidentului, pilotul aeronavei a decedat, iar instructorul, care a reușit să se catapulteze, este rănit și a fost preluat de urgență de către un echipaj SMURD.
O comisie a Ministerului Apărării Naționale cercetează împrejurările producerii accidentului aviatic.
La fața locului se află mai multe echipaje ale ISU, SMURD și Jandarmeriei.
Potrivit anchetatorilor, avionul a căzut la aproximativ 40 de metri de case, în zona laturii de nord a aeroportului din Craiova.
În momentul impactului, aparatul de zbor a luat foc, fiind distrus în totalitate.
În martie 1995, un avion militar de tip IAR 99, aparținând UM 01918 Ianca, s-a prăbușit la numai patru minute de la decolare, din cauza unei scurgeri accidentale de combustibil.
Cei doi piloți, care efectuau o misiune de cercetare meteorologică, au reușit să se catapulteze, unul dintre ei fiind supus cu succes unei intervenții chirurgicale complexe, la Spitalul Militar Central din București.
În urma accidentului, Statul Major al Aviației și Apărării Antiaeriene și uzina producătoare au decis oprirea temporară a zborului cu cele opt avioane IAR-99 din lotul de fabricație în cauză, pînă la eliminarea elementelor identificate ca sursă potențială de incendiu.
Aparatul IAR 99 Șoim este produs de Avioane Craiova SA, fiind folosit în principal pentru antrenamente, putând asigura și misiuni de atac la sol, precum și misiuni de recunoaștere.
Dezvoltarea acestui avion de antrenament avansat și atac ușor a fost demarată în anii ’70, fiind primul avion reactiv proiectat și realizat integral în România.
Versiunea modernizată IAR-99 Șoim este echipată cu un sistem de avionică foarte similar cu cel de pe MiG-21 Lancer.
Dotările includ computer de bord, Head-up și Head-down Display, sistem de navigație inerțial/GPS, HOTAS, stație radio VHF/UHF. Sistemul de transfer de date procesează datele de navigație primite via datalink de la un alt avion sau stație de sol echipată cu același sistem. Această informație este prezentată pe un ecran „radar virtual” simulat în cabină, astfel încât pilotul se poate antrena în folosirea radarului fără ca avionul să fie echipat cu un radar.
Avionul are lungimea de 11 metri, anvergura de 10,16 metri, înălțimea de 3,898 de metri și masa 3.320 de kilograme.
Aeronava atinge o viteză maximă de 850 de kilometri pe oră la 9.000 de metri.
De asemenea, puterea motorului este de 17,79 kN, plafonul practic este de 12.000 metri, iar raza de acțiune este de 1.100 de kilometri.
La capitolul „armament” legat de acest avion figurează un tun de 2×23 milimetri și bombe de 50 kilograme, 100 de kilograme și 250 de kilograme, cu muniție autodirijată LGB și OPHER și cu rachete Python III, R3S/R13M, R60.