Marinari de pe Flaminia refuză să plece din Portul Constanța din cauza stării precare a navei
O parte din membrii echipajului navei portcontainer Flaminia, distrusă parțial într-un incendiu și care ar urma să părăsească România pentru decontaminare, cel mai probabil într-un port din Grecia, refuză să plece din Portul Constanța din cauza stării precare în care se află vasul.
Potrivit reprezentantantului Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF) în România, Adrian Mihălcioiu, mai mulți marinari filipinezi de la bordul vasului Flaminia refuză să plece odată cu nava și vor să ceară repatrierea, temându-se pentru viața lor.
„Parte din echipajul de pe Flaminia a spus că nu dorește să plece odată cu nava, din cauza condiției în care se afla aceasta. Dacă vasul rămâne în Portul Constanța, marinarii nu au nicio problemă, dar dacă va pleca, ei au spus că vor cere repatrierea”, a spus Adrian Mihălcioiu.
Reprezentantul ITF a precizat că este vorba despre șase din cei 17 navigatori filipinezi care se află la bordul navei.
„Deocamdată șase dintre ei au spus că nu vor să plece. Este posibil însă ca în momentul în care Flaminia va anunța că părăsește Portul Constanța și alții dintre membrii de echipaj să refuze plecarea”, a mai afirmat Mihălcioiu.
El a precizat că cei 17 marinari aflați acum la bordul vasului au sosit toți la Constanța începând cu luna iunie, înlocuind echipajul care a adus nava în România.
Nava portcontainer Flaminia, distrusă parțial în urma unui incendiu anul trecut, au urma să părăsească Portul Constanța, unde a acostat în luna mai, urmând să ajungă, cel mai probabil, într-un port din Grecia pentru a fi decontaminată, după ce soluțiile propuse de partea română în acest sens nu au fost acceptate.
Potrivit prefectului județului Constanța, Eugen Bola, armatorul navei Flaminia, sub pavilion german, ar fi comunicat Șantierului Naval Daewoo Mangalia că dorește să decontamineze nava într-o altă țară, în condițiile în care soluțiile propuse de partea română în acest sens nu au fost acceptate.
Nava se va întoarce în România după ce va fi golită de deșeuri și decontaminată.
„La noi rămâne să se facă doar reparația. Iese din calcul decontaminarea pentru că pe teritoriul României nu se pot distruge deșeuri. Deșeurile pot să intre în România numai pentru valorificare. Acesta este motivul pentru care armatorul nu poate să rezolve problema aici și a ales să plece într-o altă țară, probabil în Grecia”, spunea Eugen Bola.
Prefectul preciza că este vorba despre o decizie economică, armatorul alegând soluția cea mai ieftină, mai ales pentru evacuarea celor 14.000 de tone de deșeuri găsite în plus peste cele declarate și care ar fi trebuit să se întoarcă în Germania. Astfel, în loc să ducă aceste deșeuri în Gemania cu alte mijloace de transport, a ales să mute nava cu totul.
El mai spunea că până în prezent de pe navă au fost descărcate puțin peste 2.000 de tone de deșeuri, „pentru că s-a acordat o atenție sporită măsurilor de securitate în muncă și s-a lucrat într-un ritm mai puțin alert”. Este vorba despre deșeu metalic, care rămâne aici pentru valorificare.
La rândul lor, reprezentanții Autorității Navale Române (ANR) spuneau că operațiunile de descărcare de pe navă au fost sistate și se așteaptă ca armatorul să depună actele necesare astfel încât vasul să poată părăsi România.
În luna iulie, președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM), Mihail Fâcă, declara că reprezentanții firmei care operează nava Flaminia au primit avizul pentru gestionarea a 9.000 de tone de deșeuri care se află pe vas. El preciza că autoritățile române nu au dat aviz pentru gestionarea altor 14.000 de tone de deșeuri pe care le-au declarat „import ilegal” și care vor trebui să fie preluate de către statul german.
Nava portcontainer MSC Flaminia, sub pavilion german, a acostat în luna mai în Portul Constanța, așteptând aprobări de la autoritățile române pentru a fi decontaminată de deșeuri periculoase și reparată la Șantierul Maval Daewoo din Mangalia, după ce a luat foc în largul Oceanului Atlantic, în 2012.