Prima pagină » Știri » Martor în Dosarul Microsoft: Pinalti și Cocoș făceau lobby intens la Boc, Funeriu și Vreme

Martor în Dosarul Microsoft: Pinalti și Cocoș făceau lobby intens la Boc, Funeriu și Vreme

Martor în Dosarul Microsoft: Pinalti și Cocoș făceau lobby intens la Boc, Funeriu și Vreme
Un martor din dosarul licențelor Microsoft susține că fostul șef al Fujistsu România ar fi demarat un lobby intens la foști demnitari, pentru ca firma controlată de el să câștige noile contracte, lobby-ul fiind făcut de Dorin Cocoș și Gheorghe Ștefan la Emil Boc, Daniel Funeriu și Valerian Vreme.

Declarația respectivului martor este prezentată în documente ale procurorilor anticorupție, aflate printre cele prin care se cere aviz pentru începerea urmării penale a nouă foști miniștri, în acest dosar.

Potrivit martorului, la cererea fostului șef al Fujistsu România, Claudiu Florică, omul de afaceri Dorin Cocoș și primarul din Piatra Neamț, Gheorghe Ștefan, au făcut lobby la Emil Boc și la membri ai cabinetului condus atunci de acesta. În declarația dată la DNA, martorul arăta:

„În anul 2008, Călin Tatomir a fost numit director general la Microsoft. El a declarat în piață că a acceptat această funcție doar pentru a se ocupa împreună cu Claudiu Florică de reînnoirea contractului de licențiere cu Guvernul României.

De altfel, Călin Tatomir a părăsit Microsoft în 2010, după semnarea acestui contract.

Călin Tatomir se cunoștea foarte bine cu Claudiu Florică, ambii lucrând împreună la Compaq și apoi lucrând în diverse proiecte. Claudiu Florică nu mai dorit să folosească FSC , preferând să aibă direct control asupra firmei care va câștiga noul contract.

El a demarat un lobby intens cu ajutorul lui Dinu Pescariu, prin Dorin Cocoș și Gheorghe Ștefan asupra premierului Emil Boc și a miniștrilor Gabriel Sandu – MCSI și Gheorghe Pogea – MF, pentru a obține acceptul pentru reînnnoirea contractului de licențiere.

Claudiu Florică i-a cerut lui Călin Tatomir să obțină un discount de 65% de la Microsoft având în vedere cantitățile foarte mari de licențe pentru care se semna noul contract precum și investițiile făcute deja de Guvernul României în licențele Microsoft.

După obținerea acestui discount Claudiu Florică a cerut MCSI demararea procedurii de licitație. Claudiu Florică cu sprijinul ministrului Gabriel Sandu, a impus condiții foarte restrictive de participare la licitație pentru nu avea competitori.

Se cereau diverse certificări pentru persoanele din cadrul firmelor ce participau la licitație, cifre de afaceri pe acest tip de contract în zona guvernamentală din România și astfel erau eliminați competitorii.

În aceste condiții la licitație s-a prezentat un singur consorțiu de firme, majoritatea acestor firme fiind deținute direct sau prin interpuși de Claudiu Florică. Acest consorțiu a câștigat licitația și a semnat contractul cu MCSI. Prețurile licențelor au fost și de această dată mult mai mari decât costurile, ascunzând mita cerută de autorități.

Ca și în trecut Claudiu Florică a cesionat acest contract către Unicredit România, a încasat suma pentru întreaga perioadă de 3 ani și a plătit mita cerută de autorități prin intermediul mai multor firme off-shore. Pe modelul din 2004, contractul a fost extins printr-un act adițional semnat în august 2011, cu licențele educaționale pentru Ministerul Educației.

Lobby-ul pentru miniștrii Valerian Vreme și Daniel Funeriu au fost făcut tot prin intermediul lui Dorin Cocoș și Gheorghe Ștefan.

Acest act adițional a fost semnat fără licitație publică așa cum ar fi fost necesar. De altfel, Corpul de Control al primului – ministru a descoperit mai multe ilegalități legate de semnarea acestui act adițional.

În urma articolului din Wall Street Journal privind suspiciunile de mită legate de contractul semnat în 2009, precum și a investigațiilor DOJ, la finalul contractului în 2013, guvernul a decis să achiziționeze licențele din contract, opțiune pe care o avea conform contractelor de licență, Microsoft.

Prin opțiunea de închiriere Guvernul a plătit mult mai mult bani în cei 8 ani de contract, o mare parte din aceștia reprezentând mita, opțiunea de cumpărare care era mai economică a fost ignorată de autorități pentru că nu permitea diferențele mari de preț între vânzare și cumpărare, diferențe care reprezentau mita pentru aceste contracte, respectiv aproximativ jumătate din ceea ce s-a plătit”.

Un alt martor audiat în dosar a vorbit despre înțelegerile privind sumele de bani care să le revină lui Dorin Cocoș, Gheorghe Ștefan, Dinu Pescariu și fostului ministru Gabriel Sandu:

„În mod direct am fost implicat și în procedura de achiziții publice de către Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale a licențelor Microsoft destinate utilizării în administrația publică în anul 2009.

Având în vedere că începând cu anul 2009 (luna mai, pentru licențele guvernamentale și noiembrie, pentru licențele educaționale) administrația publică românească nu mai avea dreptul să utilizeze, legal licențele Microsoft contractate în anul 2004 se previziona încheierea unui nou contract de achiziție a acestor licențe.

În aceste condiții am luat legătura din nou cu Dinu Pescariu pe care l-am rugat să caute relații în mediul guvernamental, cunoscând posibilitățile sale în acest sens.

După un timp, în cursul lunii ianuarie 2009, Dinu Pescariu mi-a făcut cunoștință cu Dorin Cocoș, care m-a primit în biroul său din Euro Hotel, situat lângă Arcul de Triumf. Aici mai erau de față Gabriel Sandu, Ministrul Comunicațiilor și Gheorghe Ștefan, vicepreședintele PDL.

În cursul discuțiilor i-am informat despre intenția mea de a participa la procedura de achiziție a licențelor Microsoft destinate administrației publice, iar cei trei s-au arătat dispuși să se implice în această procedură în schimbul unor sume de bani. Chiar au fost interesați de marja de profit și de procentul pe care urma să îl ofer.

Cu cei trei am avut mai multe întâlniri și atunci când am cunoscut cifra aproximativă a marjei de profit (în mai 2009) am stabilit sumele pe care puteam să le ofer pentru influența pe care Cocoș și Gheorghe Ștefan urmau să o exercite asupra funcționarilor publici.

În ceea ce-l privește pe Gabriel Sandu procedura depindea și de el, astfel încât suma pe care a solicitat-o era cu titlu de mită.

Am convenit – de fapt Dorin Cocoș a făcut repartizarea sumelor (ca suma de 2.300.000 euro să ajungă la Gabriel Sandu prin intermediul ESSIM Partners din Cipru, controlată de prietenul acestuia, un anume Dan), suma de 4.000.000 la Gheorghe Ștefan (prin intermediul societății DD Land Oil din Cipru) iar diferența de circa 9.000.000 euro să fie transferată către Dinu Pescariu.

Din această sumă urma ca Dinu Pescariu să-i dea lui Dorin Cocoș suma convenită între ei”

Procurorul general al Parchetului ICCJ a trimis ministrului Justiției, președintelui și PE referatul DNA prin care se solicită aviz pentru începerea urmăririi penale în cazul celor nouă foști miniștri care în perioada mandatelor ar fi săvârșit fapte de corupție, în cazul licențelor Microsoft.

Potrivit DNA, persoanele din Guvern, ministere și din societățile implicate în derularea proiectului privind licențele Microsoft pentru școli ar fi pretins 20 de milioane de dolari din cele 54 de milioane achitate de Executiv în cadrul contractului.

DNA susține că foștii miniștri Dan Nica, Șerban Mihăilescu, Țicău Adriana, Alexandru Athanasiu, Mihai Tănăsescu și Sandu Gabriel „și-au exercitat cu rea-credință atribuțiile de serviciu, determinând încheierea contractului cadru de licențiere din 15.04.2004 în condiții oneroase pentru bugetul de stat, asigurând posibilitatea deturnării unui discount de circa 47% acordat de Microsoft în considerarea Guvernului României, și implicit permițând plata unor comisioane către persoanele implicate”.

Totodată, anchetatorii au indicii că cei șase foști miniștri au pretins și primit sume de bani pentru a-și exercita în mod defectuos atribuțiile de serviciu și pentru a-și exercita influența asupra altor persoane, pentru a fi favorizată firma Fujitsu Siemens Computers la încheierea și derularea contractului de licențiere Microsoft.

Citește și