Â
O echipă de voluntari britanici au construit replica unei mașini britanice de decodat, care putea să descifreze până la 3.000 de mesaje trimise de mașinile naziste Enigma în fiecare zi, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, informează dailymail.co.uk.
Mașina de decodat, alcătuită din benzi argintii și sârme roșiatice, seamănă cu o veche centrală telefonică. În interiorul ei, însă, se află Turing Bombe, mașina jumătate electronică jumătate mecanică, precursoarea computerelor moderne, care putea să spargă peste 3.000 de coduri trimise în fiecare zi de mașinile de codat germane Enigma, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.
Au existat 210 de astfel de mașini Turing Bombe în Marea Britanie, care îi avertizau pe britanici asupra planurilor lui Hitler și a căror activitate a determinat scurtarea cu doi ani a războiului.
Toate au fost distruse, din rațiuni de securitate, din ordinul lui Wiston Churchill, imediat după terminarea războiului. La construirea acestei replici au participat 60 de voluntari.
Mașinile Bombe originale au fost inventate de matematicianul Alan Turing și au fost construite din plastic laminat, o ramă metalică și circuite interne formate din fire cu o lungime de 19,2 kilometri.
Mașinile Bombe nu consumau mai multă electricitate decât un boiler și ofereau 158 de trilioane de combinații posibile pentru descifrarea unui șir aleatoriu de litere, trimis de naziști pe linia frontului, care reprezentau de fapt coduri extrem de complexe, ce erau schimbate în fiecare zi. Mașinile germane de codat Enigma amestecau literele acestor mesaje folosind trei sau chiar patru rotoare.
Echipe de matematicieni, criptologi, savanți și diferiți pasionați de cuvinte încrucișate au primeau sute de coduri naziste și încercau să "ghicească" mesajul aproximativ real ascuns în textele primite.
Prin verificarea tuturor permutărilor posibile, mașinile Turing Bombe descifrau adevăratele mesaje din interiorul codurilor.
Mașinile Turing Bombe aveau nevoie de 11 minute pentru a descoperi eventualul mesaj. Dacă îl găseau, un clopoțel începea să sune și transmitea mesajul către mașina de decodat, folosind o centrală telefonică. Winston Churchill a denumit aceste mașini "gâștele care fac ouă de aur dar nu cotcodăcesc niciodată".
Aceste mașini au fost denumite după primele mașini de decodat, denumite Bomba, de proveniență poloneză. Fiecare mașină Bombe britanică avea propriul ei nume, inscripționat pe o plăcuță de lemn. Modelul reconstruit de specialiștii britanici purta numele de Phoenix.