Mazăre cere anchetă susținând că iahtul german eșuat nu ar fi fost primit în Portul Constanța
Primarul municipiului Constanța, Radu Mazăre, susține că navigatorului german care a eșuat cu iahtul în urmă cu două zile i s-a fi interzis accesul în Portul Constanța, în timp ce autoritățile portuare spun că bărbatul nu a dorit să rămână în Portul Constanța, el căutând de fapt Portul Tomis.
Primarul a anunțat, vineri, că va cere miniștrilor de Interne și Transporturi să deschidă o anchetă în acest caz pentru tragerea la răspundere a celor vinovați, transmite corespondentul MEDIAFAX.
„Voi adresa o scrisoare ministrului de Interne și ministrului Transporturilor să înființeze o comisie care să ancheteze cazul grav întâmplat cu neamțul eșuat noaptea trecută pentru că este inadmisibil și intolerabil așa ceva. Probabil că cei care l-au gonit în mijlocul nopții pe furtună spuneau că o mare de gradul 3, 4 care nu era furtună. Păi, acela dacă avea o barcă de nouă metri, era furtună, că nu era cu vaporul, și l-a dat afară noaptea din port, așa ceva nu se face nicăieri”, a afirmat Radu Mazăre.
Întrebat cine ar putea fi tras la răspundere pentru acest caz, Mazăre a spus că cei de la Căpitănie și de la Poliția de Frontieră, care nu l-ar fi lăsat să intre în port.
El a precizat că nu a pățit așa ceva, deși a navigat destul de mult timp.
„Eu, care navighez mult, vreau să spun că n-am întâlnit și nici n-am pățit așa ceva nicăieri în lumea asta, inclusiv la egipteni care se spune că nu sunt așa cu norme și cu reguli ca la europeni sau în Asia”, a explicat Mazăre.
Primarul cere să se facă o comisie, să se vadă înregistrările și să afle cum s-a ajuns la această situație.
„Să facă o comisie, să vadă înregistrările, de ce a ajuns să-l dea afară pe neamț noaptea din port, cine l-a dat afară. Iar pe neamț îl caut acum ca să-l ajut să îi reparăm barca. Neamțul acela a venit pe Dunăre din Germania să viziteze România și când a ajuns în mijlocul furtunii în port ai noștri l-au dat afară”, a spus Mazăre.
Întrebat cu ce bani îi va repara iahtul germanului, Mazăre a răspuns: „Nu știu, am să văd”.
Primarul este nemulțumit și de legislația legată de bărcile de agrement care îi obligă pe navigatori să facă actele de vamă ori de câte ori intră sau ies dintr-un port al țării respective.
„E un semnal prost pe care l-au dat. Sunt niște dinozauri și cu un regulamnet și niște legi de pe vremea comuniștilor. Cei care sunt în Căpitănie și în Poliția de Frontieră în relațiile cu ambarcațiunile de agrement. În România, ca să plec din Constanța să mă duc în Mangalia trebuie să fac toate actele de vamă să plec din Constanța și să fac toate actele de vamă și de poliție să intru în Mangalia. Nu există nicăieri în lumea asta. Niște idioți sunt, cine te obligă sau legislația pe care o avem. Și altfel dăm ochii peste cap că suntem europeni. Nu există așa ceva nici în Malaezia, Thailanda, nu există în Grecia, Turcia, nicăieri. Faci intrarea în țară, după care te plimbi în fiecare port al țării respective, nu faci intrare și ieșire de câte ori intru și ies dintr-un port al țării respective”, a mai spus Mazăre.
Reprezentanții Căpităniei Zonale Constanța susțin că germanul dorea să ajungă în Portul Tomis, dar a venit în Portul Constanța și când a aflat acest lucru a plecat către direcția dorită.
„Iahtul a fost identificat alaltăieri seară în rada interioară a Portului Constanța. S-a încercat să se ia legătura cu el, nu s-a reușit acest lucru, iar apoi, în jurul orei 22.00, o șalupă a Căpităniei s-a deplasat la ambarcațiunea respectivă. Un ofițer a urcat la bordul iahtului, iar cetățeanul german a întrebat unde se află, dacă este în Portul Tomis, i s-a spus că se află în Portul Constanța. A întrebat unde este Portul Tomis, i s-a explicat cum să ajungă acolo și apoi a plecat în direcția respectivă. El nu a vrut să rămână în Portul Constanța”, a declarat vineri pentru MEDIAFAX directorul Căpităniei Zonale Constanța, Alexandru Mezei.
El a precizat că, dacă ar fi fost probleme, iahtul ar fi putut rămâne în Portul Constanța.
„Luăm măsuri pentru navele mari pe timp de furtună și nu-l lăsam să stea în rada interioară sau la cheu dacă erau probleme?”, a afirmat Alexandru Mezei. El a mai spus că iahtul respectiv nu a transmis un mesaj SOS și că acest lucru se poate verifica.
De asemenea, Garda de Coastă a precizat, vineri, printr-un comunicat de presă, cum s-a produs incidentul cu ambarcațiunea germană.
„În data de 12.06.2013, în jurul orelor 22,10, Garda de Coasta a observat, cu ajutorul sistemului SCOMAR (Sistemul Complex de Observare, Supraveghere și Control al Traficului la Marea Neagră), la intrarea în portul maritim Constanța, un iaht pavilion german, fapt pentru care a fost informat Serviciul Port Control Constanța (VTS) din cadrul Autorității Navale Române, în vederea dispunerii măsurilor necesare, de dirijare la intrarea în portul maritim, conform competentelor legale”, se arată în comunicatul Gărzii de Coastă.
De asemenea, în jurul orei 2.20, dispeceratul Grupului de Nave Constanța a fost informat de către SCOMAR, care a primit un apel de urgență prin sistemul 112, că iahtul Laura, sub pavilion Germania, s-a lovit de un dig în apropierea Portului Tomis și a rămas blocat între pietre, în dreptul Comandamentului Marinei, situat pe faleza Cazinoului din Constanța.
Reprezentanții Gărzii de Coastă au contactat Autoritatea Navală Română pentru detalii, ANR a confirmat incidentul și a solicitat Gărzii de Coastă suport și sprijin cu o ambarcațiune rapidă de dimensiuni reduse.
La fața locului s-a deplasat imediat o ambarcațiune din dotarea Gărzii de Coastă staționată în Portul Tomis, concomitent cu șalupa de salvare Topaz aparținând Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare și o barcă pneumatică cu două persoane care s-au oferit să ajute la operațiune.
Echipajul Gărzii de Coastă a ajuns în apropierea locului incidentului în aproximativ 20 de minute, ocazie cu care a constatat că nu se poate apropia de iaht deoarece acesta este eșuat pe stânci, zona prezentând pericol pentru siguranța proprie.
Persoana aflată la bordul iahtului a fost recuperată cu ajutorul ambarcațiunii gonflabile sosite la fața locului și a fost transportată pe apă, însoțită de ambarcațiunea Gărzii de Coastă, în portul turistic Tomis, de unde, în jurul orei 03.20, a fost preluată de un echipaj SMURD și transportată la Spitalul Județean de Urgență Constanța.
Garda de Coastă precizează că potrivit legislației are ca principale atributii supravegherea și controlul frontierei maritime a României, combaterea infracționalității transfrontaliere, căutarea navelor aflate în pericol în apele din zona de competență și participarea la salvarea echipajelor acestora în caz de necesitate.
„Pe cale de consecință, Garda de Coastă efectuează controlul ambarcațiunilor potrivit legislației române, la intrarea și ieșirea din țară, respectiv acordă sprijin în situații deosebite, dar nu are competențe în dirijarea din punct de vedere tehnic a navigației în apele Mării Negre, respectiv dirijarea ambarcațiunilor la intrarea în port”, se precizează în comunicatul de presă al Gărzii de Coastă.
Un iaht sub pavilion german a eșuat, în noaptea de miercuri spre joi, la intrarea în Portul Tomis și a rămas suspendat pe digul din fața Comandamentului Flotei, singurul pasager aflat la bord, care a scăpat nevătămat, fiind transportat la spital după ce a suferit un atac de panică.
Potrivit autorităților portuare, incidentul a avut loc în jurul orei 02.00, când vasul, care venea dinspre Sulina, a ratat intrarea în portul turistic Tomis și a eșuat pe stâncile din fața Comandamentului Flotei.
La fața locului au intervenit nave ale Gărzii de Coastă și ale Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM), dar din cauză că în zonă apa este foarte mică acestea nu au putut ajunge la marinarul aflat la bord, un cetățean geman în vârstă de 61 de ani. În cele din urmă, bărbatul a fost adus la țărm de către două persoane care au reușit să ajungă la iaht cu o ambarcațiune pneumatică.
În urma incidentului, cetățeanul german nu a fost rănit, dar a suferit un atac de panică. El a fost transportat la Spitalul Clinic Județean de Urgență Constanța, dar nu a fost necesară internarea lui.
Autoritățile portuare continuă cercetările pentru a se stabili motivul eșuării iahtului, în momentul producerii incidentului marea nefiind foarte agitată.