MCC și IAA vor să interzică reclamele pe monumentele istorice, din 2008
Ministerul Culturii și Cultelor (MCC) vrea să interzică amplasarea de reclame ori suprafețe-suport pentru publicitatea stradală pe fațadele monumentelor istorice, elaborând în acest sens un proiect de Ordonanță, inițiativa fiind susținută și de International Advertising Association Romania (IAA). În același timp, IAA lucrează la un regulament pentru reglementarea publicității outdoor, bazat pe studii și cercetări din statele europene.
Inițiativa MCC are la bază numărul foarte mare de solicitări venite la Comisia Națională a Monumentelor Istorice pentru amplasarea unor mesh-uri, în special pe clădirile monument istoric. Virgil Nițulescu, secretar general în MCC, a dat ca exemplu clădirea Universității București, din Bd. Elisabeta, clasată ca monument istoric de categoria A, fiind construită în 1869, care este în permanență acoperită de mesh-uri.
Virgil Nițulescu a precizat că vor exista și cazuri "speciale", când vor fi permise anumite mesh-uri, spre exemplul pentru anunțarea unor evenimente culturale derulate de instituția cu sediul într-o clădire monument istoric, sau pentru promovarea unor evenimente culturale importante, cum a fost "Sibiu-Capitală Culturală Europeană". "În caz contrar, cei care vor continua să amplaseze mesh-uri vor fi sancționați. Există contravenții. În plus, reclamele amplasate ilegal vor fi date jos de Primării", a mai spus secretarul general al MCC.
Potrivit proiectului de Ordonanță inițiat de MCC, "amplasarea de echipamente sau dispunerea de reclame ori suprafețe-suport pentru publicitatea stradală, în condițiile în care acestea acoperă fațadele monumentelor istorice, este interzisă". "Prin derogare (…) în baza avizului serviciilor deconcentrate ale Ministerului Culturii și Cultelor (Direcțiile județene pentru cultură și Direcția pentru cultură a Municipiului București, n.r.), pot fi autorizate: dispunerea temporară a unor suprafețe-suport ce acoperă fațadele monumentelor istorice, pe perioada executării de lucrări de renovare sau restaurare sau pentru publicitate, cu ocazia pregătirii și desfășurării unor evenimente social-umanitare sau culturale".