Mediafax Talks about Lobby: Transparența activității de lobby în dezbatere publică
Agenția de presă Mediafax și Asociația Registrul Român de Lobby organizează, în 28 ianuarie 2014, conferința „Mediafax Talks about Lobby” pe tema transparenței activității de lobby, în contextul actualului proiect de lege propus de către Comisia juridică a Camerei Deputaților în decembrie 2013.
Scopul conferinței este să pună în dialog, într-o dezbatere publică interactivă, principalii actori din procesul activității de influențare a deciziei publice și să ofere noi abordări asupra desfășurării optime a activității de lobby, în acord cu politicile și bunele practici europene.
La dezbaterea publică vor fi invitați să participe decidenți politici, reprezentanți ai principalelor instituții din România, profesioniști care activează în domeniul lobby, ONG-uri și jurnaliști, precum și experți din instituțiile europene și internaționale.
„Legea lobby-ului a fost pe punctul de a fi adoptată în Camera Deputaților la pachet cu alte legi controversate în 10 decembrie 2013, fără prea multe dezbateri și cu modificări substanțiale făcute netransparent în seara dinainte, în Comisia juridică. Din plen legea a fost retrimisă la comisie pentru reanalizare. Ulterior, presa a aflat că din lege au fost eliminate o parte din interdicțiile pentru politicieni de a se implica în activități de lobby și au fost făcute și alte modificări. Agenția de presă Mediafax, care prin conferințele organizate dorește să mijlocească dialogul între autorități și cei implicați într-un anumit domeniu, își propune și de această dată să contribuie la elaborarea unei legislații mai bune, în acord cu cea internațională, care să permită desfășurarea unei activități de lobby profesioniste, benefice tuturor părților, precum și economiei și societății în ansamblu”, declară Cristian Dimitriu, director editorial Mediafax Group.
„Pentru a avea o lege a lobby-ului care să promoveze transparența și integritatea este nevoie de o consultare cât mai largă a tuturor actorilor interesați, pentru a obține perspective concrete asupra direcției în care va merge reglementarea. Este foarte delicat și greu să găsești justa măsură în abordarea unei activități despre care se știe încă foarte puțin în România și unde există nenumărați actori implicați. Cu toate acestea există expertiză și experiență în instituțiile europene și internaționale, precum OECD și Comisia Europeană, care trebuie să fie utilizată. De aceea, această dezbatere este și un timp de reflecție pe care îl propunem promotorilor actualei legi a lobby-ului, în încercarea de a atenua graba adoptării unui text care nu a fost dezbătut cu partenerii sociali”, spune Laura Florea, președintele Asociației Registrul Român de Lobby.
Dezbaterea va fi de asemenea un prilej pentru a familiariza publicul larg cu dimensiunile activității de lobby, cu actorii implicați și cu utilitatea acesteia în contextul unei guvernări democratice.
Mediafax este cel mai mare furnizor de informație generală și de afaceri din România. Înființată în 1991, compania Mediafax face parte din Mediafax Group și are peste 2.000 de clienți din mass-media, sectorul public și cel de afaceri. Printre produsele și serviciile Mediafax se numără fluxuri zilnice de știri și fotografie de presă, înregistrări audio cu declarații și interviuri în exclusivitate, servicii de monitorizare de presă și de distribuție de comunicate de presă, anuare de specialitate, conținut multimedia pentru telefonia mobilă. Din 2007, Mediafax se adresează în mod direct și consumatorilor finali, nu doar sectorului business, prin www.mediafax.ro. Mediafax organizează, începând din 2006, evenimente de business care vin în completarea informațiilor de afaceri oferite zilnic companiilor. Prin seria de conferințe Mediafax Talks (www.mediafaxtalks.ro), oamenii de afaceri au la dispoziție un forum de dezbatere despre subiecte și probleme arzătoare, precum și o modalitate de dialog cu autoritățile.
Asociația Registrul Român de Lobby (ARRL) a fost înființată în iunie 2010 și are în prezent 14 membri, societăți de consultanță în domeniul afacerilor publice și comunicare instituțională și ONG-uri. ARRL a elaborat și adoptat Codul de etică și susține Registrul de Transparență (www.registruldetransparenta.ro), registru public, online, deschis tuturor celor care desfășoară activități de lobby, inspirat după cel constituit la Comisia Europeană și Parlamentul European. Astăzi în registru sunt aproape 50 de organizații înscrise: consultanți, ONG-uri, sindicate, asociații de afaceri, societăți comerciale. O comisie etică independentă și condusă de membri ai societății civile asigură respectarea codului de etică. Mai multe detalii gasiti pe: www.registruldelobby.ro