Medicii români zboară cu avioane vechi de zeci de ani, în timp ce un avion modern, de 1 milion de euro, stă în hangar. ”Îi lipsește o piesă”

Publicat: 21 01. 2014, 11:11
Actualizat: 29 07. 2014, 20:33

Secretarul de stat Raed Arafat a declarat, pentru stirileprotv.ro, că România deține o aeronavă medicală americană de ultimă generație, care a costat 1 milion de euro, dar care este ținută în hangar.

Este vorba despre o aeronavă Piper Cheyenne de generația a III-a, aflată în folosință din iulie 2013, utilizată de SMURD în sute de cazuri, cel mai cunoscut fiind cel al solistului Șuie Paparude, Mihai (Michi) Câmpineanu.

”În acest moment, este în revizie la Aerostar Bacău, pentru că îi lipsește o piesă”, a declarat Raed Arafat.

Mai mulți medici au acuzat SMURD-ul că aeronava este folosită doar pentru acțiunile serviciului de urgență și că nu este utilizată și pentru acțiuni de transplant.

Raed Arafat a răspuns prin publicarea unei liste cu operațiunile de transplant la care a participat aeronava de 1 milion de euro. Este vorba doar despre două astfel de misiuni – una în Cluj, cu 5 doctori (10 noiembrie 2013) și alta în Iași, tot cu 5 doctori (28 noiembrie 2013).

În timp ce aeronava Piper Cheyenne se află în revizie, pentru lipsa unei piese, medicii folosesc două aparate de zbor vechi: un Britten Norman Islander vechi de 45 de ani și o Seneca de 20 de ani. Acestea nici măcar nu aparțin vreunei instituții medicale, ci Școlii Superioare de Aviație Civilă, fiind folosite de medici pentru zboruri medicale de urgență în baza unui contract.

O aeronavă care a plecat, luni după-amiază, de la București spre Oradea și care avea la bord un echipaj medical, printre care și pe purtătorul de cuvânt de la Spitalul Elias, dr. Valentin Calu, a aterizat forțat într-o pădure dintr-o zonă muntoasă, pe un drum forestier între județele Alba și Cluj, mai exact lângă Beliș. În accident, pilotul Adrian Iovan și-a pierdut viața, el fiind încarcerat în carlinga avionului. O asistentă medicală, studentă la Medicină Militară, a murit de asemenea, după ce a intrat în stop-cardio respirator, iar medicii SMURD nu au mai putut să o resusciteze. Copilotul avionului este în stare foarte gravă.

În condițiile în care avionul a aterizat forțat în jurul orei 16.00, iar primii salvatori – pădurari și localnici, au ajuns la epavă cu aproximativ 6 ore mai târziu, se ridică o întrebare: De ce autoritățile au reușit să ajungă la epavă de abia după șase ore? Un prim răspuns a fost oferit de șeful Salvamont Sibiu: pe munte, de multe ori metoda localizării prin triangulație nu funcționează, din cauza semnalului telefonic foarte slab. Mai multe, AICI.