Organizatorul Conferinței internaționale „Educație fără stres-integritate, compasiune, generozitate”, Nicolae Stoian, a declarat, vineri, că autoritățile din România nu vorbesc aproape deloc despre cum să se simtă mai bine, mai împliniți și mai fericiți profesorii și elevii. Potrivit acestuia, rolul conferinței organizate la Cluj-Napoca este de a lansa proiecte-pilot menite să reducă stresul în școli.
„Această conferință, cea mai mare din România și prima de acest gen organizată în Sud-Estul Europei, este dedicată combaterii stresului în domeniul educației, atât în rândul profesorilor, cât și în rândul elevilor. Este prima încercare de a pune elevul și profesorul în prim-planul procesului educațional. Până acum, autoritățile din România au vorbit doar despre câți bani se alocă, ce și cum să se predea și aproape deloc despre cum să se simtă mai bine, mai împliniți, mai fericiți, atât profesorii, cât și elevii. O minte stresată este o minte care nu poate învăța, care nu poate crea, care nu este liberă. Profesorii sunt suprasolicitați emoțional, adesea și fizic. Conferința reprezintă primul pas spre a produce o schimbare în sistemul de educație din România și își propune lansarea unor proiecte pilot menite să reducă stresul în școli cu scopul de a crește dorința de învățare în rândul elevilor și a bucuriei de a preda în rândul profesorilor”, a spus Stoian.
Fondatorul unei școli private din Cluj, Simona Baciu, a declarat, la rândul său, că nu există o baghetă magică de reducere a stresului, primul pas fiind, însă, recunoașterea faptului că există o problemă, cea a stresului din educație, în rândul elevilor și profesorilor, dar și că există soluții.
„Știința ne-a ajutat foarte mult să vedem cum funcționează creierul nostru și s-a observat că, atunci când vrem să luăm o pauză, medităm sau ne rugăm sau pur și simplu stăm în tăcere și reflectăm, toate aceste lucruri creează un spațiu care aduce liniștea și putem să ne uităm la provocările zilnice dintr-o altă perspectivă. Mintea noastră devine mai calmă, mai liniștită. În clase se poate introduce, de exemplu, un minut de reflecție la sfârșitul orei, când toți elevii se liniștesc și rămân cu gândul la ceea ce au învățat, plecând din sala de clasă cu ceva pentru ei sau o perioadă de liniște de 10-15 minute la nivelul întregii școli, la finalul orelor. Trebuie să facem ceva pentru noi, pentru copii și pentru profesori”, a subliniat Simona Baciu.
În cadrul evenimentului, au fost analizate rezultatele a două proiecte cofinanțate de UE, intitulate „Europe” și „Friends”, desfășurate din 2016, la care au participat aproximativ 2.000 de elevi, cadre didactice și părinți din Anglia, Belgia, Italia, Olanda, Portugalia și Suedia.
„În cadrul acestor proiecte a fost introdusă în școli o perioadă de liniște de 10-15 minute, înaintea orelor de clasă și după ore, în care, cine dorește, poate practica o tehnică naturală psihofiziologică de relaxare profundă, numită meditație transcendentală, și cine nu, doar stă liniștit. Rezultatele par surprinzătoare, iar aceste pauze speciale au readus armonia în școală. Profesorii și elevii au relații mai bune, dorința de învățare a sporit, elevii sunt mai creativi, violența în școală a fost redusă semnificativ, iar fenomenul de suprasolicitare în rândul profesorilor a înregistrat scăderi importante”, au precizat organizatorii conferinței.
Fred Travis, specialist în neuro-științe și directorul „Centrului pentru Studiul Creierului, al Conștiinței și Cogniției” de la Universitatea de Management Maharishi (SUA), a explicat cu ajutorul unui electroencefalograf cum se modifică activitatea creierului în timpul practicării meditației transcendentale, astfel încât se produce starea de „odihnă alertă” care este propice învățatului.
La conferința din Cluj-Napoca participă zeci de profesori, consilieri școlari, părinți din România, Portugalia, Marea Britanie și SUA, care oferă soluții practice de recăpătare a armoniei în sala de clasă.