Proiectul privind autorizarea MEN de a contracta utilizarea de microbuze școlare în leasing operațional, postat lui pe site-ul ministerului, arată că, întrucât în unele localități din mediul rural numărul elevilor este redus, pentru a le asigura acestora accesul la educație este necesar să fie asigurat transportul lor în special către unitățile de învățământ din centrele de comună.
Prin autorizarea MEN de a contracta utilizarea de microbuze școlare în leasing operațional, se va avea în vedere asigurarea transportului scolar pentru elevii din comunitățile rurale îndepărtate de unitățile școlare la care aceștia sunt arondați, de implementarea acestei măsuri urmând a beneficia un număr de aproximativ 50.000 de preșcolari și elevi. Aceste autovehicule, de tip microbuze școlare cu 16 +1 locuri , vor fi utilizate exclusiv în interesul copiilor.
În prezent, arată MEN, preșcolari și elevi, cu vârste cuprinse între 5 ani și 14 ani, sunt nevoiți să străbată pe jos sau cu mijloace de transport improprii transportului de persoane de la 3 la peste 20 de kilometri zilnic, reprezentând distanța de la localitatea de domiciliu la școală, dus-întors. De asemenea, potrivit MEN, trebuie să se țină seama și de particularitățile mediului din care provin elevii, de situația socială și financiară a părinților acestora, precum și de condițiile geografice și de infrastructură existente pe raza administrativ-teritorială a localității de domiciliu și a localității în care se află unitatea școlară la care este arondat, astfel încât acestea să nu aibă ca și consecință directă abandonul școlar ori un act educațional sub nivelele standardelor de calitate stabilite de prevederile legii educației naționale.
MEN mai arată că, în prezent, sunt unități de învățământ care nu au mijloace de transport sau care au unele foarte vechi, ceea ce face ca acestea să nu prezinte siguranță în trafic, punând în pericol integritatea fizică și psihică a elevilor. Acest fapt determină pe de o parte, creșterea costurilor cu reparațiile, iar pe de altă parte, decalaje în programul școlar al elevilor, care pot duce la absenteism sau chiar la abandon școlar.
Din solicitările inspectoratelor școlare județene rezultă un necesar de cel puțin 800 de microbuze școlare.
Plata sumelor datorate conform contractului de leasing operațional va fi realizată de MEN, cu încadrarea în bugetul aprobat pe 2013, în limita unui plafon de șapte milioane de lei. Sumele necesare pentru următorii ani vor fi asigurate anual, de la bugetul de stat, prin bugetul MEN.
Suma estimată pentru a contracta utilizarea a 800 de microbuze școlare de 16+1 locuri, pentru o perioadă de cinci ani este de 31 milioane euro, la care se adaugă TVA.
Potrivit reglementărilor legale în vigoare privind leasingul operațional, după expirarea termenului de utilizare de cinci ani, microbuzele rămân în proprietatea locatorului (finanțatorului).
„Este necesar ca Ministerul Educației Naționale să efectueze o operațiune de achiziție a microbuzelor școlare astfel încât acestea să rămână, după termenul de utilizare de 5 ani, în proprietatea unităților de învățământ preuniversitar de stat”, se mai arată în proiect.