Metoda de reducere a cheltuielilor inițiată de Emil Boc revine în instituții: concediu fără plată la o agenție a Ministerului Muncii

Publicat: 18 06. 2013, 15:53
Actualizat: 07 05. 2019, 13:28

Reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal decisă de Guvern pentru administrație, cu intenția și de a elimina prin concedieri posturile „ocupate inutil”, este dificil de aplicat în instituții subdimensionate și se apelează la tăierea salariului încasat efectiv prin vechea metodă cu zile neplătite.

La nivelul Ministerului Muncii s-a ajuns deja la concluzia că toate instituțiile din cadrul ministerului au „personal subdimensionat și supraîncărcat cu lucrări” și că se impune adoptarea altor măsuri de reduce a cheltuielilor în afara reducerii de personal, măsuri aplicate prin metoda zilelor de concediu neplătit introdusă de Guvernul PDL-PSD în urmă cu patru ani, în contextul crizei economice.

Primii angajați invitați să semneze o cerere pentru acordarea unui concediu fără plată de o zi în luna mai a acestui an, ceea ce presupune o tăiere a salariului de peste 5%, au fost cei ai Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), unde s-a constatat că bugetul pe trimestrul II al acestui an nu poate acoperi cheltuielile cu salariile, rezultă dintr-un document guvernamental.

În luna martie, surse oficiale au declarat agenției MEDIAFAX că premierul Victor Ponta a cerut miniștrilor să prezinte propuneri pentru reducerea cu 15% a cheltuielilor cu personalul și a cheltuielilor cu bunuri și servicii. Sursele au declarat atunci că posturile vacante din administrație nu au mai fost bugetate în acest an prin legea bugetului, astfel că reducerea cu 15% a costurilor de personal va putea fi operată prin tăieri ale cheltuielilor salariale, prin disponibilizări sau prin cele două măsuri combinate.

Premierul Ponta a declarat ulterior că reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal poate presupune și reducerea numărului de posturi „ocupate inutil”, iar ministrul Finanțelor a arătat că diminuarea cu 15% presupune o reducere, în medie, a numărului de personal la nivelul aparatului central, existând posibilitatea ca în unele ministere să fie efectuate și concedieri.

Documentul citat relevă că pentru tăierea cheltuielilor s-a optat în unele instituții la metoda zilelor fără plată, ceea ce conduce la o scădere a salariului. Metoda a fost deja aplicată la Agenția pentru Plăți și Inspecție Socială, unde s-a constatat că bugetul aprobat inițial, pe baza posturilor remunerate la nivelul lunii decembrie 2012, nu este suficient pentru plata tuturor salariilor. Problemele au apărut după ce angajații concediați anterior și-au câștigat la tribunal dreptul de a fi reinstalați în funcții, iar persoanele aflate în concediu de maternitate s-au întors la muncă, dar și din cauza angajărilor pe posturile vacante de director executiv ale unor agenții teritoriale și suplimentarea numărului de inspectori sociali.

„Din analiza și monitorizarea lunară a cheltuielilor cu salariile rezultă că bugetul Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială nu acoperă sumele necesare pentru plata tuturor angajaților în anul 2013. Restricțiile bugetare, la capitolul cheltuieli cu salariile pe anul 2013, impun introducerea unui program intern de reducere a cheltuielilor publice de funcționare a Agenției Naționale și a agențiilor din subordine, care să asigure încadrarea în creditele bugetare alocate. În acest context, conducerea Ministerului Muncii și a instituțiilor aflate în subordine au avut o întâlnire cu reprezentanții Federației Naționale a Sindicatelor Muncii, având ca subiect reducerea cheltuielilor bugetare cu 15%. Față de acest aspect, s-a convenit că toate intituțiile din cadrul ministerului au personal subdimensionat și supraîncărcat cu lucrări, fapt ce impune adoptarea altor măsuri de diminuare a cheltuielilor în afara reducerii de personal”, se arată în document.

În acest sens și deoarece din fundamentarea cheltuielilor cu salariile a rezultat depășirea creditelor bugetare alocate lunar în al doilea trimestru, șeful ANPIS a dispus, prin notă telefonică adresată conducerii tuturor agențiilor teritoriale, să dispună măsuri pentru încadrarea în bugetul repartizat instituției, hotărându-se astfel introducerea unui concediu fără plată de o zi, în luna mai.

Autoritățile s-au asigurat în prealabil că au acordul sindicatelor și că angajații înțeleg că măsura presupune o „acceptare solidară” din partea lor, pe baza unei cereri scrise.

Metoda concediului neplătit pentru bugetari a fost introdusă din cauza crizei economice de Guvernul PDL-PSD în 2009, când Executivul a decis, în urma negocierilor cu Fondul Monetar Internațional, să introducă zile de concediu neplătit în sectorul public pentru o perioadă de 10 zile, în intervalul octombrie-decembrie.

Legea asumată de Guvern în acest sens a fost însă contestată de PNL la Curtea Constituțională și nu a mai putut fi aplicată pentru cele trei luni, ci doar pentru noiembrie și decembrie, în limita a maximum opt zile cumulat.

Ulterior, Executivul nu a mai apelat la o astfel de măsură.

Thomas Dinca, thomas.dinca@mediafax.ro