Prima pagină » Știri » Metroul din Drumul Taberei. Ministrul Transporturilor anunță că automatizarea Magistralei 5 va fi finalizată până la sfârșitul lui 2019

Metroul din Drumul Taberei. Ministrul Transporturilor anunță că automatizarea Magistralei 5 va fi finalizată până la sfârșitul lui 2019

Metroul din Drumul Taberei. Ministrul Transporturilor anunță că automatizarea Magistralei 5 va fi finalizată până la sfârșitul lui 2019
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunțat, joi, că, în cursul săptămânii viitoare, va fi semnat contractul de automatizare pentru Magistrala 5 de metrou, iar întreg procesul va fi finalizat până la finele acestui an.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a verificat joi stadiul de execuție a trei obiective de infrastructură din județul Giurgiu, Ilfov și municipiul București, iar ultimul obiectiv vizitat a fost magistrala de metrou M5, Eroilor – Drumul Taberei.

„Am vrut să mă asigur în această vizită că antreprenorul își asumă termenul de finalizare a acestui obiectiv și mai are de lucru doar la partea de finisaje. Și tocmai m-a asigurat că, la sfârșitul acestui an, va finaliza tot ce ține de finisaje și structura fizică. Contractul de automatizare va fi semnat în cursul săptămânii viitoare, iar automatizarea va fi, practic, finalizată până la sfârșitul acestui an. Domnul director și-a pus mandatul la bătaie că va termina acest obiectiv și vom circula pe Magistrala 5. Din punct de vedere al banilor, n-avem o problemă cu constructorul, suntem cu plățile la zi. Sunt pe fonduri europene. Deci, nu există nicio scuză să nu fie finalizat la sfârșitul acestui an. Așteptăm de mulți ani Magistrala 5, pentru că știu că s-au prelungit termenele de finalizare din diferite probleme pe care le-au invocat constructorii, dar eu sper ca aceștia să-și fi învățat lecția și de data aceasta termenele să și le asume și să finalizeze în acest an, fără alte claim-uri, adică acei bani nemunciți, cu care ne-au obișnuit anumiți constructori. Acum, și eu o să fiu la fel de intransigent cu ei, cum sunt și ei cu statul român”, a declarat Răzvan Cuc.

După această vizită, Metrorex a anunțat că va achiziționa 13 trenuri noi de metrou pentru secțiunea Drumul Taberei – Eroilor și opțional și-a rezervat dreptul de a contracta încă maxim 17 trenuri noi de același tip, destinate operării pe secțiunea Eroilor – Iancului, precum și că a respectat de fiecare dată toate procedurile legale în ceea ce privește achizițiile publice. „Anunțul de participare la licitație a fost publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) doar după ce documentația a fost verificată și validată de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP)”, au subliniat reprezentanții Metrorex.

Procedura de licitație își urmează cursul conform legislației, cu respectarea caietului de sarcini elaborat de consultantul internațional avizat de Metrorex și Autoritatea Feroviară Română (AFER), singurul organism abilitat pentru avizarea din punct de vedere tehnic, care respectă standardele și reglementările în vigoare. „Trenurile de metrou ce urmează a fi achiziționate de Metrorex vor fi noi, firma câștigătoare va face un prototip dedicat, pe baza căruia să fie fabricate și restul trenurilor comandate. Designul trenurilor va fi stabilit în faza de proiectare a acestora, de către câștigătorul procedurii de achiziție, cu avizul Metrorex și al consultantului. Construcția vagoanelor din oțel și sistemul de ventilație a salonului pentru călători, ce include răcirea aerului, au fost alese pe criterii obținute în urma unor analize tehnico-economice. În caietul de sarcini este prevăzut ca iluminatul să fie cu leduri”, au subliniat reprezentanții Metrorex.

Următorul obiectiv care a fost inspectat de ministrul Transporturilor a fost pasajul suprateran DJ 602, Centura București – Domnești. Configurat sub formă de sens giratoriu, pasajul va fi construit la intersecția dintre Strada Prelungirea Ghencea – DJ602 și Centura București, scopul principal fiind fluidizarea traficului rutier în zonă.

La data de 10 mai 2017, a fost semnat Contractul pentru proiectarea și execuția Pasajului Suprateran pe DJ 602, Centura București – Domnești care a avut o valoare de atribuire de peste 91,5 milioane lei, fără TVA, iar finanțarea este asigurata din fonduri europene. Câștigătoarea licitației a fost Asocierea SC Straco Grup SRL – SC Comnord SA – SC Specialist Consulting SRL. Inițial, durata de proiectare contractuală a fost de trei luni, iar construcția propriu-zisă de 24 de luni. Conform estimărilor de la momentul semnării contractului, obiectivul trebuia finalizat anul acesta. Însă, la momentul finalizării perioadei de proiectare, Primăria Generală a Capitalei a cerut CNAIR să modifice proiectul pentru a putea monta șine de tramvai pe Bulevardul Prelungirea Ghencea, fapt ce a determinat refacerea proiectării și identificarea terenurilor suplimentare. În prezent, constructorul are în organizarea de șantier utilajele necesare începerii construcției, dar așteaptă exproprierea suprafețelor suplimentare de teren.

Vizita de lucru a început cu verificarea lucrărilor ce sunt executate la varianta de ocolire a localității Mihăilești din județul Giurgiu. Contractul pentru construcția Variantei ocolitoare a localității Mihăilești, în valoare de aproximativ 31 de milioane de lei, fără TVA, a fost semnat în aprilie 2016, între CNAIR S.A și Asocierea Copisa Constructora Pirenaica S.A.- Copisa Construcții SRL.

Proiectul care are o lungime totală de 3,18 km de drum național, configurat la 4 benzi, include construcția a două intersecții tip giratoriu, o intersecție de tip T și două parcări de lungă durată. „Construcția acestui proiect, cofinanțat din POIM 2014-2020, a început în luna iulie 2016 și ar fi trebuit să fie încheiată în vara anului 2017, dar în condițiile actuale nu se mai poate estima termenul real pentru finalizarea lucrărilor. Cu ocazia vizitelor inopinate în șantier s-a constatat o slabă mobilizare a constructorului, ceea ce a făcut ca, la ora actuală, progresul fizic al lucrărilor să ajungă la puțin peste 30%”, au precizat reprezentanții MT.

În aceste condiții, reprezentanții MT și cei ai CNAIR S.A i-au cerut antreprenorului de mai multe ori să prezinte un raport de recuperare a întârzierilor.

În aceste condiții, în urma vizitei de joi, Răzvan Cuc a anunțat rezilierea contractului pentru construcția Variantei ocolitoare a localității Mihăilești.

„Astăzi, reziliați contractul și astăzi CNAIR-ul intră la lucru de îndată. Nu mai tolerez absolut nici un derapaj, dacă nu sunt toate utilajele pe care și le-au asumat în contract la fața locului, pleacă acasă toate companiile, pentru că, în momentul de față, răbdarea românilor este întinsă la maxim, răbdarea mea este întinsă la maxim. Au fost întâlniri între antreprenori și CNAIR și li s-a spus să se mobilizeze. Răspunsul lor îl vedeți care este. Aveți și răspunsul meu: s-a terminat, constructorului de pe Centura Mihăilești i se va rezilia contractul în cursul zilei de astăzi”, a explicat Cuc.

CNAIR va executa varianta ocolitoare a orașului Mihăilești în regie proprie, după ce contractul de execuție cu compania spaniolă Copisa a fost reziliat.

Autor

Citește și