MH17 nu e o excepție. Și rușii, și americanii au doborât avioane cu sute de oameni la bord. Cazurile Iran Air și Korean Air Lines
Catastrofa din Ucraina nu este însă singulară. În ultimii 30 de ani alte două aeronave civile au fost distruse de rachete, iar sute de persoane și-au pierdut viața. Ultimul incident aviatic de amploare a avut loc loc în 1988 când un avion aparținând companiei naționale de zbor iraniene a fost doborât imediat după decolare de rachetele marinei americane. Cinci ani mai devreme, un avion sud-coreean aparținând companiei Korean-Air-Lines (KAL) fusese doborât de către un avion sovietic de vânătoare. Același scenariu?
Ce s-a întâmplat pe 3 iulie 1988. Zborul 665 al Iran Air, ce asigura legătura între Teheran și Dubai, este lovit de proiectilele marinei americane deasupra Golfului Persic. Echipajul de la bordul USS Vincennes a afirmat ulterior că a confundat Airbusul A300 cu un avion iranian de vânătoare care avea intenții ostile. Americanii au susținut că au încercat să ia legătura cu avionul iranian pe o frecvență militară și pentru că nu au primit răspuns au tras. Aeronava, fiind civilă, nu avea sistem de comunicație militar. În urma catastrofei au murit 290 de oameni. Teheranul a obținut din partea Statelor Unite o despăgubire în valoare de 101,8 milioane de dolari.
Din numărul total al celor care au murit în acest tragic accident aviatic, 238 erau de naționalitate iraniană, 13 erau din Emiratele Unite Arabe, 10 din India, 6 erau pakistanezi, 6 iugoslavi și un italian. Cele 16 persoane care făceau parte din echipajul de bord erau tot de origine iraniană. La bordul avionului se aflau și 66 de copii.
Ceva asemănător se întâmplase și 5 ani mai devreme, la 1 septembrie 1983, când un Boeing 747 al companiei sud-coreene Korean Air Lines a fost distrus în estul insulei Sahalin de cătrei un avion de vânătoare sovietic pentru că s-ar fi îndepărtat de la rută.
Avionul de linie transporta 269 de pasageri și membri ai echipajului. Cu toții și-au pierdut viața în catastrofă. 105 erau sud coreeni, 62 americani, 28 japonezi, 23 erau din Taiwan, 16 erau filipinezi, 12 erau cetățeni britanici ai Hong Kong-ului, 8 canadieni, 5 erau tailandezi, 2 erau englezi, 2 australieni, o persoană era din Republica Dominicană, 1 era indian, 1 iranian, 1 malaiezian, 1 suedez și un altul vietnamez.
Moscova și-a recunoscut vina abia cinci ani mai târziu, sub presiunea internațională, după o condamnare din partea Consiliului de Securitate al ONU. Liderul sovietic Yuri Andropov s-a referit la acel zbor ca la „o provocare sofisticată pusă la cale de serviciile speciale SUA prin intermediul unui avion sud-coreean”. Locotenentul-colonel Gennadi Oispovici, pilotul rus care a tras rachetele, a continuat să susțină mult timp după tragedie că avionul era de spionaj. La încheierea Războiului Rece, Boris Elțin i-a predat președintelui Coreei de Sud informațiile și înregistrările zborului.
Acestea nu sunt cazuri singulare însă. În ultimii 60 de ani și alte avioane civile au fost doborâte de proiectile sau de alte avioane de luptă.
Citeste mai mult: adev.ro/n8wj6i
Citeste mai mult: adev.ro/n8wj6i
Citeste mai mult: adev.ro/n8wj6i
În 23 iulie 1954, armata chineză a doborât un avion al companiei Cathay Pacific Airways , care decolase din Bangkok cu destinația Hong Kong. 10 dintre cele 19 persoane aflate la bord au murit. Atunci când și-au cerut scuze pentru atac în fața Regatului Unit al Marii Britanii (care controla Hong Kong-ul), Beijingul a afirmat că a confundat avionul cu un aparat militar al taiwanezilor, care intenționa să atace Insulele Hainan.
Citeste mai mult: adev.ro/n8wj6i
Foto: Wikipedia
În 27 iulie 1955 alte 58 de persoane au murit. Un zbor al companiei El Al a fost doborât de două avioane ce aparțineau Bulgariei, MIG 15, în apropiere de Petrich, în sud-vestul Bulgariei. La bord se aflau 7 persoane ce făceau parte din echipajul de bord și 51 de pasageri, scrie Vox.com. Toți au murit. Deși inițial s-a speculat că aeronava nu fusese atacată, a doua zi după tragicul accident guvernul bulgar a recunoscut că a doborât avionul de linie.
Foto: Wikipedia
Pe 21 februarie 1973 și-au pierdut viața 108 oameni din cei 112 care se aflau la bordul avionului ce aparținea companiei Libyan Arab Airlines. Boeing-ul 727 care asigura o legătură Tripoli-Cairo a fost doborât de către un avion de vânătoare israelian în spațiul aerian al deșertului Sinai. Aparatul, care s-a îndepărtat de la rută, a fost interceptat în spațiul aerian al Peninsulei Sinai, la acea vreme ocupată de către Israel. Potrivit autorităților, avionul a refuzat să aterizeze.
Foto: Wikipedia
27 iulie 1980. Un avion de tip DC-9 aparținând companiei Itavia, cu 81 de persoane la bord, care asigura o legătură Bologna-Palermo, explodează în apropiere de Insula Ustica, în largul Siciliei, la ora 20.59. Nici vinovații și nici circumstanțele catastrofei nu sunt cunoscute. Însă a fost avansată ipoteza unei rachete trase printr-o eroare de către avioane de vânătoare americane sau franceze, care ar fi crezut că doboară un avion libian.
Anii 2000 aduc alte două evenimente tragice.
Pe 4 octombrie 2001 alte 78 de oameni își pierd viața. Un avion de tip Tupolev-154 aparținând companiei ruse Sibir, care asigura o legătură Tel Aviv-Novosibirsk, în Siberia Occidentală, explodează în spațiul aerian al Mării Negre, la mai puțin de 300 de kilometri de costele Crimeei, în sudul Ucrainei. În total, 78 de persoane, majoritatea israelieni, au murit. O săptămână mai târziu, Kievul recunoștea că această catastrofă a fost provocată de un tir accidental cu o rachetă ucraineană.
Din 2003 și până în 2005 Ucraina a plătit 15,6 milioane de dolari despăgubire familiilor victimelor care au murit pe data de 4 octombrie 2001.
În 23 martie 2007, un avion de tip Iliușin aparținând unei companii aeriene belaruse este doborât de o rachetă, la puțin după ce a decolat din capitala somaleză Mogadiscio, devastată de un război civil, un atac soldat cu 11 morți. La bordul avionului se aflau ingineri și tehnicieni belaruși veniți să repare alt avion care fusese atins de o rachetă cu două săptămâni mai înainte.