Acordarea facilităților fiscale prin OG 6 pentru datoriile bugetare poate fi combinată cu succes cu procedura concordatului preventiv, care abordează datoriile față de ceilalți creditori, din mediul privat, pentru o restructurare completă a afacerii, arată o analiză a CITR remisă MEDIAFAX. Aplicarea concomitentă sau armonizată a celor două prevederi poate duce la salvarea a 2.600 de companii în dificultate din România, iar în cazul companiilor vizate care nu depun cererea de accesare a facilităților fiscale prevăzute prin OG 6, ANAF analizează situația și poate solicită insolvența.
„Crearea și implementarea unui plan de restructurare care să acopere atât activitatea financiară, cât și cea operațională, este instrumentul de baza al acestui act normativ. Impactul în economie ar crește dacă beneficiile ordonanței ar putea fi extinse și către companiile cu probleme care nu înregistrează EBITDA pozitiv și care au datorii și la alți creditori. În același timp, aplicarea combinată a prevederilor amnistiei fiscale și a concordatului preventiv poate fi o soluție completă pentru restructurarea completă a afacerii. Astfel, prin OG 6 se poate realiza restructurarea datoriilor bugetare, iar prin negocierea specifică concordatului preventiv se poate realiza restructurarea datoriilor avute la ceilalți creditori”, a declarat pentru MEDIAFAX Vasile Godîncă-Herlea, CEO CITR.
OG 6/2019 prevede anularea tuturor accesoriilor (dobânzi și penalități de întârziere la plată) datorate pentru obligațiile bugetare principale la dată de 31.12.2018; posibilitatea anulării a până la 50% din obligațiile principale datorate la dată de 31.12.2018, condiționată de achitarea a până la 15 % din obligațiile principale restante la dată de 31.12.2018, de concluziile testului creditorului privat și de achitarea integrală a obligațiilor rămase de achitat anterior depunerii cererii de restructurare datorate pentru anul 2019; eșalonarea obligațiilor principale ce urmează a se achita după restructurare, pe parcursul a șapte ani, primul an putând fi un an de grație.
Beneficiile noi aduse prin modificarea OG 6/2019 sunt neînceperea sau suspendarea executărilor silite instituite de către ANAF, încă de la dată depunerii notificării privind intenția de aplicare a OG 6, iar companiile care participa la proceduri de achiziții publice nu pot fi excluse de la procedura de atribuire dacă a depus notificarea privind intenția de restructurare a obligațiilor bugetare. Efectul este deblocarea activității companiilor și le încurajează redresarea, dând posibilitatea câștigării de licitații pe procedura de achiziții publice.
Ulterior, în termenul prevăzut de OG 6 companiile sunt obligate să depună planul de restructurare a afacerii.
Condițiile pentru a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare sunt: compania să nu se afle în insolvență (pot depune intenția și sociatetile aflate în procedura de insolvență, cu condiția că la dată emiterii deciziei de aprobare a planului de restructurare să fie ieșite din procedura de insolvență); compania să nu fie dizolvată; compania să nu poată beneficia de eșalonarea datoriilor potrivit Codului de procedura fiscală; compania să achite obligațiile aferente anului 2019 până la dată depunerii cererii de restructurare; compania să prezinte în termen de maxim 6 luni de la intrarea în vigoare a ordonanței un Plan de restructurare și un Test al creditorului privat întocmite de către un expert independent.