Milioane de euro, cheltuite pentru un aeroport cu o singură pistă
Vicepreședintele CJ Brașov, Adrian Gabor, a declarat, marți, într-o conferință de presă, că a făcut câteva calcule pentru a vedea cât a cheltuit instituția în cei zece ani de când încearcă să construiască aeroportul Brașov-Ghimbav, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Suma la care a ajuns vicepreședintele CJ Brașov este de 24,7 milioane euro, în condițiile în care aeroportul are doar pistă.
Pentru a fi finalizat, ar mai fi nevoie de încă 40-50 milioane euro pentru construirea terminalui, a turnului de control și a suprafețelor de mișcare.
„Am făcut un calcul începând din anul 2006 până acum pentru a vedea câți bani s-au cheltuit pentru construirea Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav și este vorba de 24,7 milioane de euro, toată suma provenind din bugetul Consiliului Județean. Am făcut aceste calcule ca să avem o situație exactă înainte de a intra în asociere cu Primăria Brașov, pentru finalizarea investiției”, a spus Gabor.
Lucrările au fost sistate deoarece procedurile privind terenul pe care se va întinde aeroportul nu au fost finalizate. Mai exact, trebuie modificată Legea 297/2015 privind trecerea terenului de 200 de hectare din administrarea Institutului Național pentru Cartof și Sfeclă de Zahăr Brașov în administrarea Consiliului Județean. Parlamentul a aprobat anul trecut această lege, însă în actul normativ există greșeli în numerele cadastrale pentru parcele, fiind nevoie de un nou proiect de lege pentru rectificare.
„Deocamdată, orice fel de lucrări la această investiție au fost sistate pentru că trebuie modificată Legea 297/2015 privind trecerea terenului din administrarea Institutului Național pentru Cartof și Sfeclă de Zahăr Brașov în administrarea Consiliului Județean. S-au încurcat foarte multe date referitoare la teren și nu pot fi întocmite acte pentru ca terenul să fie trecut în administrarea Consiliului Județean. Din păcate, după ce timp de două luni am umblat pe la diferite ministere, sperând că se poate face prin hotărâre de Guvern, modificarea trebuie făcută în Parlament. Pregătim documentația și o vom pune la dispoziția parlamentarilor. Facem apel la toți parlamentarii de Brașov să facă rapid demersuri și să susțină modificarea legii respective”, a afirmat vicepreședintele CJ Brașov.
Adrian Gabor a prezentat o listă cu cheltuielile defalcate pentru investițiile care s-au făcut până în prezent. Astfel, în 2006, CJ Brașov a cheltuit pentru proiectarea aeroportului suma de 68.877 de euro și alți 3.000 euro pentru studiul de fezabilitate.
În 2007, 21.000 de euro au fost cheltuiți pentru lucrări de dezmembrări și modificarea PUZ, iar în 2008 a fost cheltuită suma de 257.865,9 de euro pentru un studiu de urbanism aferent zonei adiacente aeroportului, dezmembrări, lucrări de organizare de șantier și pentru un studiu de inundabilitate aferent acestei zone.
În 2009, CJ Brașov a cheltuit cel mai puțin, respectiv 4.771 de euro pentru un extras CF și avize. Apoi, în 2010 suma cheltuită pentru aeroport a ajuns la 580.000 de euro pentru scoaterea terenului din circuitul agricol și pentru diverse documentații tehnice, în 2011 s-au cheltuit 3 milioane euro pentru lucrări de nivelare și împrejmuire a terenului, iar în 2012 – 4.587.000 de euro pentru exproprieri și studiul de coexistență și analiză la risc, deoarece în zonă există o linie de înaltă tensiune.
Abia în 2013 au început lucrările propriu-zise la pista aeroportului, pentru care au fost alocate 6.525.000 de euro, în 2014 – 4.909.000,44 euro, iar în 2015 încă 4.757.161,15 euro pentru amenajarea pistei.
Anul acesta nu s-a mai făcut nicio investiție deoarece se așteaptă încheierea contractului de asociere cu Primăria Brașov.