Ministerul Educației caută parteneri pentru 51 de proiecte cu fonduri europene în valoare de peste 150 de milioane de euro, scrie Ziarul Financiar. Solicitanții au avut doar două zile „răgaz” pentru depunerea ofertelor. Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, a declarat, pentru gândul, că trebuie stabilite alte termene pentru aceste proiecte.
Ministerul Educației a publicat la jumătatea săptămânii trecute anunțuri de selectare a unor parteneri pentru 51 de proiecte finanțate din bani europeni alocați pentru dezvoltarea resurselor umane (POSDRU) în valoare totală de peste 163 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF. Termenul limită de înscriere a dosarelor de parteneriat pentru 46 dintre aceste proiecte (anunț publicat marți) a fost stabilit de reprezentanții ministerului pentru data de 25 iulie 2013 (joi), adică două zile mai târziu, restul de cinci proiecte având termen de depunere a dosarelor până pe 26 iulie 2013 (vineri).
Vezi aici cele 51 de proiecte și finanțările alocate pentru ele.
Ministrul Fondurilor Europene: Categoric, trebuie stabilite alte termene
„Astăzi se va lua o decizie, probabil se va anula procedura și se va relua. Ministerul Educației trebuie sa se adreseze Autorității de Management POSDRU. Categoric, trebuie stabilite alte termene. Dar este greu de spus care vor fi acestea. Se va vedea de la caz la caz pentru că nici legea nu spune foarte clar”, a declarat luni Eugen Teodorovici, ministrul Fondurilor Europene, pentru gândul.
Acesta a mai spus că anunțurile publicate săptămâna trecută sunt „un caz aparte pentru că era vorba de parteneri ai Ministerului Educației”
Alte surse guvernamentale au declarat, pentru gândul, că „nu există în legislație un termen minim de zile, dar, în mod normal, anunțul ar trebui să specifice și data la care vor fi publicați câștigătorii”.
gândul a încercat să obțină un răspuns pe acest subiect, luni, de la Ministerul Educației, însă nu a fost posibil până la data publicării acestui material.
ZF a contactat telefonic miercuri (24 iulie- ziua în care a fost publicat al doilea anunț pentru proiectele 47-51) biroul de presă al Ministerului Educației pentru a obține răspunsuri la întrebările: „De ce termenul de depunere a dosarelor pentru a fi partener în cadrul unuia dintre proiecte este de numai două zile?”, „Când a fost publicat anunțul de selecție de Ministerul Educației?”, „Cine a depus deja dosarele pentru a deveni partener?”, „Ce se va întâmpla cu proiectele pentru care nu se va depune nici o cerere?”.
În afară de a confirma faptul că primul anunț a fost publicat marți, directorul biroului de presă al ministerului, Daniel Tomoni, a precizat că nu poate oferi alte informații, întrucât nu le cunoaște, dar că va afla răspunsul la aceste întrebări până a doua zi la prânz (adică joi). Cu toate acestea, pe parcursul întregii zile de joi (25 iulie 2013), telefonul biroului de presă din cadrul Ministerului Educației a fost „deranjat”.
„Este clar că partenerii erau selectați deja”
Specialiștii în domeniu cataloghează inițiativa ministerului drept „nerealistă”.
„Termenul de două zile este o glumă foarte proastă a ministerului, nu are cum să fie unul normal, realist. Anunțul a fost publicat foarte târziu și, să fim sinceri, dosarul acesta nu este chiar atât de simplu de făcut, mai ales că unele acte, cum este certificatul de atestare fiscală (care confirmă plata la zi a taxelor impozitelor locale-n.red) se eliberează în cinci zile lucrătoare. Este clar că proiectele au fost puse pe site doar pentru ca oamenii care se ocupă de acest lucru să nu fie luați în vizor de șef și că partenerii erau selectați deja. Publicarea anunțurilor și a listelor de proiecte a fost doar o formalitate”, este de părere Monica Dvorski, deputy director al Education 2000, o organizație independentă furnizor de consultanță și servicii educaționale.
În opinia sa, unele proiecte sunt „complet nerealiste”, luând în considerare bugetul mediu de 3 mil. de euro stabilite de minister (fie că proiectele se referă la elaborarea unor noi programe școlare, introducerea unor curricule opționale noi, formarea profesorilor sau tipărirea materialelor didactice).
„Să fim serioși, în nici o țară din lumea asta nu se acordă un buget de 3 milioane de euro pentru dezvoltarea unei curricule pentru un an de studiu. Chiar în cazul în care trebuie să instruiești profesori de limbă francezăm, spre exemplu, pentru că nu cred că sunt mai mult de 11.000-12.000 deastfel de cadre didactice în toată țara. Cum poți să cheltuiești 3 milioane de euro?”, mai spune Dvorski.
Anul trecut, POSDRU a fost pre-suspendat din cauza unor nereguli depistate în managementul proiectelor (vacanțe decontate din banii alocați programelor) și a fraudelor, iar începând cu luna februarie a acestui an programul a fost reluat cu promisiunea (în martie 2013) ministrului fondurilor europene Eugen Teodorovici de a prezenta la Bruxelles facturi de decontare a 2.5 miliarde de euro din bani europeni pentru perioada aprilie-iunie. Totuși, la jumătatea lunii iunie a acestui an ministrul spunea că a transmis Comisiei Europene facturi spre decontare în valoare de doar 40 de mil. de euro. Astfel că, în lunile rămase până la finalul lui 2013 România va trebui să absoarbă sau să trimită deconturi în valoare de 6 miliarde de euro pentru ca suma acordată din fondurile structurale și de coeziune să nu fie pierdute.
„Este greu de spus dacă programul POSDRU va fi afectat de situația destul de «suspectă» cu anunțurile pentru selectarea partenerilor, pentru că trebuie văzut ce contracte se semnează, ce proiecte aujng să fie implementate. Totuși, se poate observa că ministerul se grăbește să facă un număr cât mai mare de proiecte și este de înțeles, pentru că este vorba despre foarte mulți bani care intră la buget. Dar se ajunge la o supraaglomerare a instituției, având în vedere că până acum ministerul a derulat peste 100 de proiecte. Întrebarea este dacă are cine să le gestioneze, pentru că ministerul este plin de consilieri, inspectori și secretari”, mai spune Monica Dvorski.
În prezent, în listele de venituril ale personalului din cadrul Ministerului Educației apar 819 angajați, însă instituția nu a publicat și o listă a numărului de persoane sau identitarea tuturor celor care gestionează elaborarea și implementarea proiectelor POSDRU.
De altfel, Monica Dvorski este de părere că într-un astfel de context este greu de crezut că ministerul are un număr suficient de oameni care să coordoneze cele 51 de proiecte, având în vedere că acesta ar avea nevoie de cel puțin 30 de juriști și tot atâția contabili, „o armată de oameni pe care ministerul nu o are”. (Corina Mirea)
Citește continuarea articolului pe Ziarul Financiar!