Ministrul Apărării Naționale, Corneliu Dobrițoiu, a declarat, joi seară, la TVR 1, că s-au identificat resurse în buget pentru achiziția a 12 avioane second-hand F-16, România începând să plătească din 2013 și va beneficia de aceste avioane din 2016.
Dobrițoiu a precizat că rațiunea pentru care România începe plata din 2013 și va folosi avioanele abia în 2016 constă în faptul că efortul bugetar este mai mic, suma totală de achitat fiind plătită în tranșe anuale, timp de 5 ani.
„Efortul se situează undeva în jur la 100 de milioane de Euro pe an. Aceasta nu înseamnă că avioanele costă 600 de milioane de dolari (…) Costul unui avion este de 10 milioane de dolari maxim”, a spus Dobrițoiu.
El a precizat că, în condițiile în care cele 12 avioane costă 120 de milioane de dolari, restul plății (până la 600 de milioane de dolari – n.r.) constă în suport logistic.
Ministrul Apărării a spus că în contravaloarea suportului logistic nu intră și modernizarea pistelor, care se va face printr-un efort bugetar suplimentar, în valoare de 55 de milioane de lei.
Potrivit lui Dobrițoiu, trainingul piloților va avea două etape, astfel: într-o primă etapă în Portugalia, unde costurile sunt mult mai mici și într-o a doua etapă în SUA.
„Trainingul, într-o primă etapă, îl plătim portughezilor și este inclus în program. Într-o etapă ulterioară vom plăti americanilor, după ce se va face evaluarea nevoilor de training de către echipele americane”, a spus ministrul Apărării.
Dobrițoiu a spus că în banii pe care România îi va plăti nu se regăsește și contravaloarea programului de înarmare a avioanelor.
Ministrul a spus că avioanele sunt modernizate la nivelul penultimei generații de avioane F-16, iar pachetul de înarmare costă maximum 100 de milioane de dolari.
Referitor la modernizarea avioanelor, Dobrițoiu a spus că, oricum, pentru operarea acestor avioane, care mai au peste 4.500 de ore de zbor – fiind, practic, la jumătatea vieții – trebuie asigurate stocuri de piese de schimb.
El a arătat că aceste avioane vor putea să își îndeplinească toate misiunile pentru minimum 20 de ani.
Dobrițoiu a spus că avioanele sunt achiziționate în baza unui acord interguvernamental la nivelul UE, România urmând să beneficieze de avion în așa fel încât să nu necesite în perioada următoare upgrade-uri sau modernizări succesive.
„Deci, îl vom folosi 20 de ani”, a subliniat ministrul, care a arătat că achiziționarea acestor avioane reprezintă cea mai viabilă alternativă.
„Eu îndrăznesc să afirm că este cea mai viabilă alternativă, pentru că România este eligibilă ca la orizontul anului 2030 să aibă acces, cum a fost notificată de altfel formal de către guvernul american, la avion de generația a cincea. Și atunci, tranziția de la o platformă de generație doi plus, chiar dacă ea a fost modernizată, către generația cinci, ea se face printr-un avion de generația patru. Acesta cu costuri minimale”, a spus Dobrițoiu.
Ministrul Apărării a afirmat că varianta achiziționării unor avioane noi era exclusă.
Dobrițoiu a mai spus că în ședința CSAT în care s-a decis achiziția celor 12 avioane second hand nu au existat rezerve de niciun fel față de această hotărâre.
„Rezerve nu au existat, pentru că ar fi trebuit să fi avut alte opțiuni financiare. Deci, decizia a fost luată, având în vedere capacitatea României de a susține financiar un program strategic de înzestrare”, a spus Dobrițoiu.
El a arătat că în CSAT a existat consens, premierul Victor Ponta, chiar dacă a părăsit la un moment dat ședința, aprobând memorandumul înaintat Consiliului Suprem de Apărare a Țării și fiind în cunoștință de cauză față de acest subiect.
Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a aprobat joi proiectul de „realizare graduală a capabilității de apărare aeriană” în cadrul programului «Avion multirol al Forțelor Aeriene”.
„Membrii Consiliului au aprobat «Concepția de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană» în cadrul programului «Avion multirol al Forțelor Aeriene» în concordanță cu interesele esențiale de securitate ale țării și cu angajamentele asumate de România în cadrul organizațiilor europene și nord-atlantice”, se arată în comunicatul CSAT.
Ministrul Apărării Naționale, Corneliu Dobrițoiu, a anunțat duminică, la B1 Tv, că avioanele multirol F-16 vor fi achiziționate din Portugalia. Ministrul a mai afirmat că prețul pentru cele 12 aparate la mâna a doua este în jur de 600 de milioane de dolari, această sumă urmând să fie achitată în cinci ani. Conform lui Dobrițoiu, prima tranșă, de 70 de milioane de dolari, ar trebui plătită anul viitor.
„Avioanele ar urma să fie livrate după terminarea procesului de instruire a piloților, începând cu 2016”, a precizat ministrul, adăugând că aparatele au 3.500 de ore de zbor și mai au o rezerva de 4.000 – 4.500 de ore.