Ministrul de Interne, dezvăluiri despre cip-ul din noile Cărți Electronice de Identitate
„Îmi doresc să anunț că persoanele nu pot fi urmărite pe baza acestui conținut din Cartea Electronică de Identitate. Acest cip poate fi accesat doar cu un echipament destinat citirii sale. Cipul este pasiv, acesta emite doar când este alimentat printr-un câmp electromagnetic produs de cititor”, a declarat ministrul Afacerilor Interne.
Carmen Dan a mai spus că nu se cunosc exact costurile de implementare a Cărților Electronice de Identitate (CEI), acestea urmând să fie stabilite de Imprimeria Națională. Dar, la costul efectiv al CEI se va adăuga și suma care o va achita statul pentru sistemul de operare care va integra bazele de date.
„Se va pune problema achiziției unor servere, a unor sisteme de operare, dar asta se va face în completarea infrastructurii actuale, pe care MAI o deține deja și mă refer aici la completarea sistemului național de evidență a persoanelor, care va trebui să fie pregătit din punct de vedere tehnic cu noile funcționalități specifice noii Cărți de Identitate. Nu vor fi investiții majore deoarece nu vrem să schimbăm cu totul infrastructura, ci exclusiv completări din punct de vedere tehnic. Deocamdată nu se poate vorbi de o estimare foarte clară a costurilor deoarece forma și conținutul nu au fost stabilite. În funcție de formă și conținut se va face o estimare finală, Imprimeria Națională va fi cea care va face această estimare”, a declarat Răzvan Iulian Jiga, reprezentant al Direcției de Comunicații din cadrul MAI.
Ministrul de Interne estimează că primele Cărți Electronice de Identitate vor fi eliberate la mijlocul anului 2018, iar înlocuirea actialelor CI sau BI se va face progresiv, în momentul în care vechile documente de identitate expiră. În plus, reprezentanții MAI au precizat că cetățenii care nu vor dori să aibă carte electronică cu cip integrat vor putea refuza noul document și vor primi o Carte de Identitate clasică.
„Nimeni nu va fi obligat să folosească acest document. Cine nu va dori, din motive religioase, sau de altă natură, poate să refuze eliberarea Cărții Electronice de Identitate și va primi un document clasic, la fel ca cel din prezent. Cu ajutorul noului document ne propunem o creștere a securității identității posesorului, CEI va fi imposibil de falsificat, va avea un PIN, la fel ca un card de bancă, sau cum are în prezent cardul de sănătate, și va aduce beneficii și prin prisma reducerii birocrației, pentru că la eliberare nu vor mai fi cerute atâtea documente ca în prezent”, a explicat Anca Berbecariu, director Adjunct al Direcției de Evidență a Populației.
Ministerul Afacerilor Interne a pus în dezbatere publică, duminică, un proiect de lege privind punerea în circulație a unui nou document de identificare, cel electronic. Potrivit proiectului de lege, carte electronică de identitate vor avea și minorii, la cererea părinților, aceasta urmând să înlocuiască și cardul de sănătate. Astfel, de la data realizării condițiilor tehnice pentru eliberarea cărții electronice de identitate, cartea de identitate simplă și cartea electronică de identitate se eliberează cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 și 14 ani; cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani; cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.
Cartea electronică de identitate conține date în format tipărit sau în format inscripționat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum și elemente de particularizare și de siguranță, informează ministerul.
În formatul electronic vor apărea: datele din formatul tipărit (numele și prenumele titularului, sexul, cetățenia, data și locul nașterii titularului, semnătura olografă a titularului, imaginea facială, C.N.P.-ul, adresa de domiciliu), cu excepția semnăturii olografe a titularului; prenumele părinților titularului; un certificat și, după caz, certificate calificate, astfel cum acestea sunt definite de Legea nr. 455/2001; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.
Punerea în circulație a cărții electronice de identitate și a cărții de identitate simple se realizează, în mod eșalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărți electronice de identitate sau a primei cărți de identitate simple.
Propunerile cu privire la acest proiect de act normativ pot fi trimise pe adresa de e-mail transparenta@mai.gov.ro, în termen de 10 zile.