Ministrul Sănătății despre reprezentanții CNAS: Perioada de tăcere a fost prea lungă și lumea și-a pus întrebări / Pintea: Când ai sisteme care nu au mentenanță din mai 2016, cu siguranță apar sincope
Ministrul Sănătății, Sorina Pintea a precizat, luni, în cadrul unei conferințe de presă organizate la Minister, că s-ar fi așteptat ca reprezentanții Casei și purtătorii de cuvânt să iasă în spațiul public și să spună care este problema sistemului informatic de sănătătate, întrucât are convingerea că utilizatorii și pacienții ar fi înțeles.„ Avem o problemă birocratică, vă rog să ne înțelegeți. Dar cred că perioada asta de tăcere a fost prea lungă și lumea și-a pus o mulțime de întrebări. De fapt realitatea este cea pe care v-am repetat-o eu acum”, spune ministrul Sănătății.
Ea a precizat că va face niște rapoarte prin care să informeze premierul României cu privire la situația exactă și că până la urmă se vor lua niște decizii. „Nu știu dacă neapărat tăierea de capete are efecte în acest moment. În acest moment trebuie să rezvolvăm problema”, informează Pintea.
Ministrul Sănătății, Sorina Pintea a precizat în contextul raportului întocmit în urma controlului de la CNAS, care va fi finalizat în următoarele 7 zile, că nu poate preciza care sunt faptele penale identificate și că un raport „pe scurt” va fi prezentat la momentul depunerii plângerii la DNA. „Pentru noi a fost o surpriză neplăcută”, spune ministrul.
Întrebată dacă e vorba de o vină a funcționarilor sau a directorilor, ministrul Sănătătății a răspuns scurt: „și, și”. „Noi nu am făcut acest control pentru a găsi un vinovat anume, în momentul în care am declanșat acest control, vă spun foarte sincer, nu m-am gândit la asta. Pur și simplu ne-am gândit să găsim cauzele pentru care sistemul nu funcționează”, a precizat Pintea.
Potrivit aceleiași surse, „ceea ce corpul de control împreună cu specialiști din Casa Națională au constat sunt lucruri care nu ar fi trebuit să se întâmple și cred că acest raport va demonstra o dată pentru totdeauna că uneori incompetența duce la lucruri pe care nu ni le dorim”.
Pintea: Când ai sisteme care nu au mentenanță din mai 2016, cu siguranță apar sincope
Ministrul Sănătății, Sorina Pintea, a precizat, luni, că mentenanța pentru baza de date a sistemului informatic de sănătate a expirat în luna ianuarie 2019 și că alte două componente, respectiv infrastructura de comunicații și dosarul de sănătate nu sunt actualizate din 2016.
Ministrul Sănătății, Sorina Pintea, a precizat, luni, în cadrul unei conferințe de presă organizate la minister, că mentenanța pentru baza de date a sistemului informatic de sănătate a expirat în luna ianuarie 2019 și că alte două componente nu sunt mentenate din anul 2016. „Raportul de control nu vizează doar perioada 1 Ianuarie 2019, să fim înțeleși. Nici vorbă. Noi am început să verificăm din perioada mult anterioară. Am luat din 2011 (…) Am o componentă ( în sistem, n.r) care nu e mentenată din 2016. Atunci despre ce vorbim? Este vorba despre infrastructura de comunicații și dosarul de sănătate (DES ) din mai 2016”, spune ministrul.
În ceea ce privește dosarul de sănătate (DES), ministrul a precizat că a fost o problemă cu neconstituționalitatea, „noi am făcut o modificare legislativă, deci hai să spunem că nu ne-a afectat atât de mult funcționarea sistemului mentenanța DES-ului”.
Ministrul Sănătății a precizat faptul că PIAS-ul, platforma informatică este alcătuită din nouă sisteme și că dacă aceste nouă sisteme nu au mentenanță în același timp, „cu siguranță apare o sincopă undeva, ori când ai sisteme care nu au mentenanță din mai 2016, din 2016 de la final, infrastructura de comunicații, cu siguranță apar sincope”, a precizat Pintea.
Sursa citată a declarat și faptul că desi au fost proceduri in licitație, unele au fost anulate, unele au fost contestate, însă în opinia sa, oficialii CNAS „puteau să găsească soluții sau dacă nu găseau solutii, să ceară ajutor chiar Ministerului Sănătății”.
Întrebată când se vor soluționa problemele sistemului informatic de sănătate, ministrul a precizat că reprezentanții CNAS „au spus săptămâna trecută că problemele se vor rezolva luni. Mi-e greu să cred, dar discutand și cu firma de IT, concluzia este că în momentul în care se munteneasă sistemul, acesta mai poate funcționa, chiar dacă storage-ul e aproape plin, mai poate încă să funcționeze”.
Ea a concluzionat spunând că între timp se pot face alte proceduri, precum „achiziționarea de capacitate de hardware suplimentară”.