Mitul EROULUI, demontat. Pilotul Iovan, făcut RESPONSABIL de accidentul din Apuseni: „De ce a făcut lucrul acesta, cu consecințe grave?!”

Mitul EROULUI, demontat. Pilotul Iovan, făcut RESPONSABIL de accidentul din Apuseni: „De ce a făcut lucrul acesta, cu consecințe grave?!
Publicat: 28/01/2014, 14:44
Actualizat: 04/09/2019, 22:47

Prodecanul Facultății de Inginerie Aerospațială din cadrul Politehnicii București, conf. dr. Octavian Pleter, revine cu noi explicații despre accidentul din Apuseni, la câteva zile după ce a afirmat că pilotul Adrian Iovan poartă responsabilitatea tragediei.

”Mass-media a creat două mituri: mitul cu pilotul comdandant erou, care a salvat pasagerii, și mitul cu ROMATSA, care este cauza eșecului în operațiunile de căutare și salvare. Ambele mituri sunt complet false și a fost de datoria mea să pun lucrurile la punct, cu orice risc”, scrie dr. Pleter pe site-ul aviatia.ro.

Pe 23 ianuarie, dr. Pleter a susținut că Adrian Iovan e responsabil de accident, deoarece trebuia să se întoarcă din drum în momentul în care a observat givrajul, adică acumularea de gheață pe aripile avionului.

Într-o nouă scrisoare publicată pe aviatia.ro, dr. Pleter spune că, dacă Iovan ar fi declarat ”Mayday”, adică dacă ar fi recunoscut că se află într-o situație de urgență și ar fi cerut ajutor, atunci ROMATSA ar fi alertat unitățile ISU din județele limitrofe. ”Zborul din 20 ianuarie a ajuns dintr-o serie de decizii greșite ale comandantului într-o situație absolut inedită: din zbor IFR (n.r. numai după aparate) supravegheat radar de ROMATSA, în zbor VFR (n.r. zbor la vedere, în condiții de vizibilitate bune) fără plan de zbor depus. În acel caz, ROMATSA nu mai avea nicio implicare”, explică dr. Pleter.

Acesta spune că, prin deciziile sale din timpul zborului, pilotul Adrian Iovan a încălcat planul de zbor. ”Pilotul a decis la un moment dat în cursul zborului să rezilieze acest contract, eliberând astfel de obligații ROMATSA. El a solicitat să intre în codul aerian VFR. De ce a făcut acest lucru cu consecințe grave, nu știu. Pot doar să speculez că a considerat că el însuși nu-și mai poate îndeplini obligațiile contractuale asumate. La acel moment, dorea să coboare pentru a evita frontul atmosferic cu condiții de îngheț (o altă decizie iresponsabilă) și contractul l-ar fi obligat să mențină un nivel minim pe ruta de zbor. Angajarea în zborul VFR s-a făcut oricum ilegal, deoarece condițiile meteo erau IMC (n.r. Instrument Meteorological Conditions). Zborul VFR care a urmat nu a avut un plan de zbor depus, deci nu a comportat absolut nicio obligație din partea ROMATSA. De aceea, incriminarea ROMATSA mi se pare complet aberantă”, spune dr. Pleter.

Acesta mai spune că accidentul produs în Apuseni este unul ”foarte rar”, deoarece, în mod normal, niciun pilot nu își permite să inițieze sau să continue zborul atunci când află că există cantități mari de apă suprarăcită în atmosfera în care zboară.

Dr. Pleter spune că, de obicei, accidentele de acest gen au cea mai mică rată de supraviețuire din aviație. ”Acțiunea comandantului Iovan trebuie apreciată la superlativ, într-adevăr. Va intra probabil în istoria aviației modul în care a reușit să aterizeze în pădure, pe munte, cu avionul givrat, salvând viețile oamenilor. Este un merit incontestabil, este o performanță excepțională de pilotaj, dar problema mea este cum de s-a ajuns să fie nevoie de această bravură, de această măiestrie de pilot. În transportul aerian, nu avem voie să intrăm în astfel de situații din care să ieșim numai cu eroism. Într-un fel cinic, se poate spune că nu avem nevoie de eroi’‘, încheie dr. Pleter.

Tags:
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Filmul crimei din Brăila. Doctorița a fost ucisă în 33 de secunde. Cum a încercat...
LIDL, prima reacție după ce Sânziana Negru și Ștefan Floroaica au aruncat la gunoi produsele...
FOTO. Sorana Cîrstea, apariție incendiară, într-o rochie verde transparentă, care a lăsat la vedere poate...
Andrei Versace a sunat la Ambulanță, înainte să fie găsit mort în casă: "A avut...
Restaurantele din Paris, pustii ca în pandemie înainte de Jocurile Olimpice. Proprietarii sunt furioși: „O...
DEZVĂLUIRI NOI | Ce au descoperit legiștii sub unghiile Marinei, dentista din Brăila. Cât ar...
Mantea și-a dezvăluit DIETA specială pe care o respectă! Arată fabulos la 38 de ani
Vremea se schimbă radical în România, de la mijlocul săptămânii. ANM a emis prognoza meteo...
Doctorița Gavril, ucisă în 30 de secunde! Filmul complet al crimei din Brăila
„Zici că noi alegem președintele în America” Dan Negru vorbește despre prioritățile românilor după anunțul...
Au peste 40 de ani, dar arată ca la 20. Ele sunt vedetele pentru care...
Cele mai ieftine SUV-uri cu transmisie automată. Care sunt rivalii lui DUSTER?
Bombardiere americane sosesc în România pentru misiunea Bomber Task Force 24-4. Acestea au fost interceptate...
Eveniment RAR deasupra Antarcticii! S-a întâmplat BRUSC
A murit cea mai frumoasă actriță. Marea doamnă s-a stins. Toți o știau din telenovele
Cel mai șocant film horror din istorie. E cea mai profitabilă producție
Imagini din apartamentul în care Andrei Versace a fost găsit fără suflare. Ce se observă...
Bombă în cazul morții lui Andrei Versace
Cât au plătit Tavi Clonda și Gabriela Cristea pentru o cursă de la aeroport la...
Cine sunt părinții lui Andrei Versace și cu ce se ocupă? Povestea unui imperiu imobiliar...
BANCUL ZILEI. Costică îl întreabă pe Mitică: –De ce porți verigheta pe mâna cealaltă?
Telescopul Hubble urmărește materia întunecată din galaxii cu ajutorul stelelor