Prima pagină » Știri » MOMENTUL CHEIE în care s-a aflat despre avionul prăbușit. STENOGRAME: autoritățile au jucat o jumătate de oră TELEFONUL FĂRĂ FIR înainte de a pleca în căutarea epavei

MOMENTUL CHEIE în care s-a aflat despre avionul prăbușit. STENOGRAME: autoritățile au jucat o jumătate de oră TELEFONUL FĂRĂ FIR înainte de a pleca în căutarea epavei

O jumătate de oră. Atât le-a luat autorităților, luni după-amiază, să înceapă efectiv căutarea epavei avionului pilotat de Adrian Iovan. Timp de 30 de minute, în lipsa antenei care ar fi putut transmite cu exactitate prin satelit locul în care s-a prăbușit avionul, instituții-cheie s-au pierdut într-un lung șir de telefoane și au sfârșit spre a pune comanda întregii operațiuni în mâinile ISU Alba.

Noi stenograme ale discuțiilor dintre șeful ISU „Crișana” și opreratorul turnului de control în ziua de 20 ianuarie indică cu exactitate momentul în care atât Inspectoratul pentru Situații de Urgență, cât și turnul de control al ROMATSA au aflat despre avionul prăbușit în Munții Apuseni. Astfel, stenogramele publicate de televiziunea publică arată că informația a ajuns la turnul de control Oradea la 16:04:36, adică cu 3 minute după ce copilotul Răzvan Petrescu și-a sunat tatăl să-i spună că avionul s-a prăbușit în munți, dar toți cei 7 pasageri sunt în viață.

Primul implicat în misiunea de salvare, fără succes însă, a fost elicopterul SMURD de la Târgu Mureș, ridicat de la sol la 16:30, arată raportul oficial al Guvernului.

Gândul a refăcut, cu ajutorul celor implicați, filmul celor 30 de minute în care s-au dat telefoane și ordine, fără un plan concret, însă, de la care să înceapă căutarea.

Momentul zero: prăbușirea. Rudele și prietenii victimelor dau telefoane de salvare

Pierdut de pe ecranul radarului, avionul pilotat de Adrian Iovan care ducea o echipă de transplant, cu ficatul unui pacient, la Oradea, era deja, la ora 16:02 subiectul preocupării dr. Ioan Baș, general de brigadă, șeful ISU Bihor. „Ce puteți să-mi spuneți despre cursa asta, cu sanitarul ăsta?”, interoga el turnul de control, fără însă a primi decât supoziția că „nu aere absolut nimica, din câte știm noi, e ok”.

Discuție turn Oradea – ISU Oradea
20 ianuarie, ora 16:02:10
Sursa: TVR

EXE TWR ORADEA: Alo!
ISU: Turnu” sunteți?
EXE TWR ORADEA: Da, da!
ISU: Bună ziua. Generalul Baș, șef ISU „Crișana”. Alo! Ce puteți să-mi spuneți despre cursa asta, cu sanitarul ăsta?
EXE TWR ORADEA: Momentan nimic, ruta am înțeles că îl aude cu întrerupere, nu se aude cu noi. Nu-i dăm frecvență și nici pe radar nu-l vedem.
ISU: Și nu știm în ce zonă e acuma?
EXE TWR ORADEA: Deci ultima oară a fost la vreo 60 de kilometri de intrare cu noi în zonă.
ISU: Asta ce înseamnă?
EXE TWR ORADEA: În exteriorul zonei sud-est față de Oradea, deci, teoretic, ar trebui să-mi intre. Cam în 10-15 minute ar trebui să fie cu mine în fonie, să încerce să mă contacteze.
ISU: Da” nu-i căzut…
EXE TWR ORADEA: Nu credem că-i căzut, noi credem că nu are absolut nimica. Din câte știm noi, e ok.

La 16:01, cu un minut înainte, aeronava BN2 se prăbușise însă, iar copilotul a dat primul telefon tatălui său, indicându-i și locul aproximativ al aterizării forțate: „între Peștera Scărișoara și localitatea Beliș”.

Trei minute mai târziu, generalul Baș suna din nou la turnul de control. De data aceasta nu să ceară, ci să ofere informații ROMATSA, de la care autoritățile așteptau, conform protocoalelor, să vină de fapt alerta. Antena care emitea semnalul dispozitivului de localizare ELT în banda 406 MHz, conectată la satelit, fusese însă ruptă.

Discuție turn Oradea – ISU Oradea
20 ianuarie, ora 16:04:36
Sursa: TVR

EXE TWR ORADEA: Oradea, alo!

ISU: E căzut!

EXE TWR ORADEA: E căzut?

ISU: Am primit acum informația de la inspectorul general. E căzut undeva între Câmpeni și Abrud.

EXE TWR ORADEA: Am înțeles. Vai, ce nașpa! Ok.

ISU: În județul Alba.

EXE TWR ORADEA: …

ISU: Să vedem dacă se impune procedural, să vedem cu căutarea.

EXE TWR ORADEA: Ok.

Primii oficiali alertați: Arafat, Burlui, Grădinaru, Dușa

Informația despre avionul prăbușit a ajuns la turnul de control de la generalul Baș care, la rândul său, fusese contactat undeva între 16:02 și 16:04, de Ion Burlui, fostul șef al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență.

Burlui primise SMS de la Raed Arafat, aflat la un congres la Budapesta, dar alertat, potrivit raportului Guvernului, de medicii Irinel Popescu de la Spitalul Fundeni și Victor Zota, șeful Agenției Naționale de Transplant. Zota și Popescu fuseseră primii la care doctorul Radu Zamfir a căutat ajutorul, imediat după impact.

Raed Arafat a dat, în primă instanță, trei telefoane: la Ion Burlui, la Dorel Grădinaru, șeful aviației de la Interne, și la ministrul Apărării, Mircea Dușa, primul om politic care a aflat despre accident. „Atunci am sunat la cele trei persoane care am considerat că e important să afle imediat, pentru a activa sistemul: unul este inspectorul general pentru situații de urgență, unul era inspectorul general de aviație din cadrul Ministerului de Interne, unde se află elicopterele SMURD și elicopterele dânșilor, și unul era ministrul Apărării, ministrul Dușa, pentru că dânșii au și atribuții clare în căutare, salvare pe calea aerului și de recunoaștere în caz de accident aviatic, pentru alertarea elicopterelor din zonă”, a relatat Arafat, joi seara, într-un interviu la Digi 24.

La 16:06, după ce sună la Oradea, Bului mai dă un telefon, la doctorul Zamfir. Chiar dacă acesta a dat la acel moment coordonatele indicate de radar, a rămas încă neclar de ce autoritățile au mers, mult timp, inclusiv pe alte piste. „Doctorul Zamfir a furnizat reperele vizualizate pe ecranul radar al aeronavei (Peștera Scărișoara, localitatea Beliș) și a  efectuat evaluarea primară a victimelor și acordarea primului ajutor”, se arată în nota oficială a Guverenului.

16:07, momentul critic în care informația a ajuns la ROMATSA

Ce s-a întâmplat concret în instituții puțin după ora 16:00, când a fost anunțat Arafat pe telefonul personal, e greu de reconstituit din rapoartele oficiale. Nota prezentată de Gabriel Oprea Guvernului lasă, în timpul acestor câteva minute până când doctorul Zamfir a sunat și la 112, la ora 16:16, un gol.

Celor implicați în operațiune în ziua aceea le-au rămas în minte doar câteva zeci, poate și sute de telefoane, care s-au dat haotic, dintr-o instituție în alta, informația învârtindu-se practic într-un cerc în care toată lumea o aflase, dar nimeni nu putea lua decizia unui plan concret, în lipsa localizării exacte.

De la Burlui, prin Baș și ulterior prin turnul de control, vestea a ajuns la centrul de comandă al ROMATSA la aproximativ 7 minute după accident.

„ROMATSA nu a fost alertată decât prin turnul de control, pentru că antena de 406 MHz a fost ruptă. Turnul de control a sunat la ACC, la București. Totul se întâmpla în jurul orei 16:07”, susțin surse din companie contactate de gândul.

Chiar dacă totul plecase de la ISU, instinctul celor de la ROMATSA, care nu știau prima sursă a informației la acel moment, a fost să sune tot la ISU. „Șeful de tură a luat legătura cu ISU la telefon și a putut confirma. Se știa și o poziție”, arată sursele citate.

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a anunțat ISU Alba și ISU Mureș.

Centrul operativ de la Ministerul Transporturilor, încă „nelocalizat”

Din raportul oficial despre funcționarea instituțiilor, prezentat de vicepremierul Gabriel Oprea, miercuri, Guvernului reiese că ROMATSA a fost alertată abia „între orele 16.28 și 16.33”, prin STS, „conform procedurilor de operare”, după apelul făcut la ora 16:16:26, de doctorul Radu Zamfir la 112. 

Tot atunci, au plecat noi semnale spre instituții deja anunțate: ISU Cluj, SJA Cluj, IPJ Cluj, IJJ Cluj, MapN. Alerta a ajuns și la Salvamont Brașov (16:34) și la Elicopter Târgu Mureș.

Ca urmare a acestei operațiuni, ROMATSA a susținut că nu a mai declanșat procedurile interne de căutare a epavei întrucât ISU se ocupa deja de operațiune.

„A existat un șef al acțiunii la ISU județean”, confirmă pentru gândul sursele citate. Nota Guvernului întărește ipoteza coordonării de la nivel județean și nu de la București: Abia la 18.15, după încercări nereușite de survolare a zonei cu elicopterul, comandantul intervenției – prim-adjunct al ISU Alba – a dispus organizarea sectoarelor de căutare-salvare, pe direcții și formațiuni de intervenție: Sud – ISU Alba; Nord – ISU Cluj; Est-Vest – personal Ocol Silvic (pădurari); Vest-Est – ISU Bihor”

La Alba, coordonatorul operațiunii a fost colonelul Dorel Sofica, dublat, pe teren de prim-adjunctul său, colonelul Cornel Oprișa.


Dorel Sofica, șeful ISU Alba, coordonatorul operațiunii, în lipsa unui comandament format la București


Cornel Oprișa numărul 2 la comanda căutării

Nu este însă clar de ce în cele 24 de minute scurse între 16.04 când a aflat turnul de control și 16.28 când a fost alertată prin STS, ROMATSA și Ministerul Transporturilor nu au declanșat procedurile interne pentru situații de urgență care presupuneau un centru operativ la minister, care să informeze inclusiv  ministrul, și, în subordinea acestuia, un centru de coordonare în ROMATSA.

Solicitarea adresată de gândul ministrului Ramona Mănescu pentru a explica de ce nu a fost creat acest centru operativ  – prevăzut în HG 741/2008, care era obligat să „monitorizeazeze activitatea de căutare a aeronavelor civile implicate în accidente de aviație civilă pe teritoriul României și de salvare a pasagerilor” și să „gestioneze informațional situațiile de criză” – a rămas până la această oră fără răspuns.

O necunoscută rămâne și cum au fost folosite informațiile furnizate de celelalte aeronave care au survolat în seara respectivă zona și cărora li s-a cerut să recepteze semnalul SOS și să transmită coordonatele de localzere.

Președintele CJ Alba: „Nu s-a știut nici măcar o clipă în ce loc sunt. Prin miros i-au găsit. Dar instituțiile din Alba și-au făcut datoria”

Cert este că prima încercare de localizare și salvare menționată oficial s-a făcut cu elicoperul SMURD de la Târgu Mureș care a survolat zona dela 16:30, dar numai până la 17.15, când s-a întors din cauza ceții și a plafonului de nori. Abia o oră mai târziu șeful operațiunii de pe teren, de la ISJ Alba, a dispus organizarea sectoarelor de căutare.

Președintele Consiliului Județean Alba, Ion Dumitrel, are însă altă versiune. Contactat de gândul, Dumitrel a povestit că încă din primele momente de la alertă, atât salvamontiștii, cât și polițiștii, jandarmii și ofițerii SRI din Alba au plecat să caute epava, cu toate că nu știau unde se află.

Coordonatele corecte, spune șeful CJ, au rămas de altfel necunoscute până la final. „Nu s-a știut nici măcar o clipă în ce loc al României este (epava, n.red.). Niciodată nu s-a știut o coordonată clară, din ce cunosc eu cel puțin. Dacă o fi existat cineva în România care să aibă tehnica necesară…, dar eu nu cred”, arată Dumitrel.

Cum i-au găsit atunci localnicii? „Oamenii au avut noroc. Cei care i-au găsit au fost oameni care dacă nu simțeau mirosul focului făcut de domnul doctor Zamfir, nu i-ar fi găsit. Nu se vedea nimic, nici la 2 metri. Prin miros au ajuns la ei”, susține președintele CJ Alba.

Potrivit lui Dumitrel, indiciile de localizare oferite lui Gheorghe Trif, Gheorghe Giurgiu și Argentin Todea, au venit de la autorități.

„Fără localnici, pădurari, în condițiile în care nu am avut o tehnică susă la punct, nu puteam să-i găsim. Dar primele indicii cei care i-au găsit le-au avut de la poliție, de la ISU și de la alte instituții speciale – SRI și altele. Șeful de post de la Câmpeni, primarul din Albac, Todea, ei le-au dat. Nu trebuie neglijat că instituțiile statului și-au făcut datoria. ISU, poliție, jandarmi, SRI, toți au plecat în 2 minute de când s-a dat alerta. S-au făcut echipe dinspre Bihor, Alba, Cluj, jandarmi, salvamontiști, pădurari, localnici, oameni care știau foarte bine zona. Cred că mai mult de atât nu se putea face în condițiile care au fost. Și fără localnici era imposibil să ajungi acolo”, susține șeful CJ.

Marea hibă a întregii operațiuni rămâne haosul din jurul localizării. „Coordonatele nu le-au primit corect. Din ce știu eu, datele acestea au venit de la Autoritatea Aeronautică și de la STS”, arată Dumitrel spre București.

Aceleași coordonate sunt și acum incerte. După măsurătorile topografice, primele date arată că locul accidentului ar fi fost de fapt în județul Cluj, la câteva sute de metri de granița cu Alba. „Informațiile mele spun că nu sunt în județul Alba”, confirmă Dumitrel.

Autor

Citește și