Un spot publicitar la produsul „Savoria. Pâinea copiilor” a fost interzis de la difuzarea pe posturile de televiziune, printr-o decizie luată marți de Consiliul Național al Audiovizualului (CNA), care a considerat că acesta nu informează corect publicul.
Potrivit CNA, în spotul respectiv se spune printre altele că „fabrica Savoria este singura din România care produce doar pâine fără E-uri”.
„(…) vă recomandăm pâinea pentru copii de la Savoria, e delicioasă, iar mama spune că e și super sănătoasă. Conține o grămadă de minerale și vitamine. (…) Conform studiului Asociației Naționale pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor din România realizat în luna august, fabrica Savoria este singura din România care produce doar pâine fără E-uri”, se afirmă în spot.
Acest spot a fost difuzat pe Antena 1, Euforia, GSP TV, Antena 3 și Antena Stars, în perioada 15 decembrie – 2 ianuarie, potrivit CNA.
Consiliul Român pentru Publicitate (RAC) a considerat că acest spot este „o comunicare comercială înșelătoare”.
Prezentă la ședința de marți a CNA, Laura Frunzeti, directorul executiv al Consiliului Român pentru Publicitate, a declarat că membrii Comitetului Etic al RAC s-au întrunit pe 22 ianuarie și au analizat spotul „Savoria. Pâinea copiilor”, considerând că acesta încalcă prevederile Codului RAC.
Și membrii CNA au considerat că spotul „Savoria. Pâinea copiilor” încalcă articolul 93 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, potrivit căruia „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de protecție a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale”.
Astfel, CNA a decis să aplice în acest caz o decizie de intrare în legalitate în privința spotului publicitar „Savoria. Pâinea copiilor”, fapt care presupune că reclama nu mai poate fi difuzată în forma aceasta, care încalcă legislația audiovizualului privind informarea corectă.
Decizia a fost luată cu unanimitate de voturi.
Pe de altă parte, tot în ședința de marți Consiliul a decis să aplice o decizie de intrare în legalitate și în privința spotului publicitar la asigurarea de viață oferită de Red Sands Group și 4Life Direct. Spotul a fost difuzat în luna ianuarie de televiziunile Realitatea TV, România TV, TVR1, Antena 3 și Kanal D.
În acest spot publicitar se spune: „V-ați născut între 1929 și 1969? Vă rugăm sunați acum pentru a afla despre asigurarea de viață garantată de la 1 RON pe zi, un plan pentru siguranța vârstei a treia, pentru bărbați și femeie între 45 și 85 de ani. Nu se fac examinări medicale, nu puteți fi refuzat. Asigurarea începe din prima zi și durează toată viața dumnevoastră. Familia dvs. va primi până la 200.000 de RON numerar, care să acopere funeraliile și orice alte costuri neprevăzute. Beneficiile dvs. nu scad niciodată pe măsură ce timpul trece și costă de la 1 RON pe zi, în funcție de suma asigurată. Ați auzit bine, de la doar 1 RON pe zi. Pentru mai multe informații sunați acum la numărul afișat. Fără riscuri, fără obligații. Un plan pentru siguranța vârstei a treia”.
CNA a considerat că și acest spot încalcă articolul 93 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual și nu informează corect publicul. Astfel, CNA a decis să aplice o decizie de intrare în legalitate și în privința spotului publicitar, fapt care presupune că spotul nu mai poate fi difuzat pe posturile TV în forma actuală care nu respectă legislația audiovizualului.
Pe de altă parte, tot în ședința de marți, CNA a decis să aplice o decizie de intrare în legalitate și în privința unui spot publicitar la cartela MTV Mobile powered by Cosmote. Spotul a fost difuzat în perioada 15 decembrie – 7 ianuarie pe televiziunile Diva Universal, MTV, Sport.ro și Pro TV.
Spotul prezintă tineri în diverse ipostaze, care sugerează distracția. Totodată, o voce de fată afirmă: „Mă numesc Ana și vreau să îi spun șefului că îmi dau demisia și lumii întregi că… m-am cuplat cu șeful meu”.
CNA a considerat că acest spot a încălcat prevederile privind protecția minorilor, impuse de articolul 93 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual.
Prezent la ședința CNA de marți, Botond Csomortani, MBL Product Manager, la Viacom International Media Networks (VIMN), pentru Europa Centrală și de Est, a spus că spotul respectiv face parte dintr-o campanie care a fost difuzată și în alte cinci țări (Germania, Elveția, Belgia, Olanda și Polonia) și nu au fost probleme privind legalitatea respectivului clip.
„Mesajele din spoturile noastre (din această campanie, n.r.) sunt niște mesaje pozitive, care nu îi încurajează pe tineri să mintă (…) Este vorba despre alegere, despre curajul și asumarea responsabilității de a face o mărturisire”, a spus Botond Csomortani. El a mai spus că este adevărat că spoturile sunt provocatoare, dar aceleași mesaje au fost difuzate și în celelalte cinci țări din Europa, fără să se fi primit sesizări la acestea.
El a mai spus că spotul se adresează tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani, iar canalele de difuzare a lui au fost alese astfel încât să fie atins tocmai acest target.