Prima pagină » Știri » Nae Caranfil susține un seminar în fața scenariștilor de la Bucharest Script Lab

Nae Caranfil susține un seminar în fața scenariștilor de la Bucharest Script Lab

Nae Caranfil susține un seminar în fața scenariștilor de la Bucharest Script Lab
Regizorul Nae Caranfil, care a regizat filme precum "E pericoloso sporgersi", "Asfalt tango" și "Filantropica", este invitat, miercuri, la sediul Asociației Scenariștilor Români (ASCER), pentru a susține un seminar în fața participanților și cineaștilor de la Bucharest Script Lab (BSLab).

Regizorul Nae Caranfil, care a regizat filme precum „E pericoloso sporgersi”, „Asfalt tango” și „Filantropica”, este invitat, miercuri, la sediul Asociației Scenariștilor Români (ASCER), pentru a susține un seminar în fața participanților și cineaștilor de la Bucharest Script Lab (BSLab).

Sesiunea specială va începe la ora 12.00, va dura două ore și va fi deschisă publicului. Taxa de participare este de 150 de lei. Cei interesați pot trimite un mail pe adresa [email protected].

Bucharest Script Lab este un demers al Asociației Scenariștilor Români și se adresează scenariștilor de film și televiziune aflați pe diferite niveluri de pregătire, care vor să se perfecționeze în acest domeniu. Laboratorul se adresează și celor care intenționează să deprindă această meserie, au deja o poveste de spus și exercițiul scrisului.

Aceasta este prima sesiune a Bucharest Script Lab. Are 15 participanți selectați și se desfășoară în perioada 18 noiembrie 2013 – 31 ianuarie 2014.

Gazda și trainerul BSLab este Gareth Brookes, cunoscut scenarist și story editor britanic, care în ultimii ani a activat mai mult în Europa de Est, iar actualmente chiar locuiește și lucrează din București. În fiecare săptămână, Gareth Brookes are invitat câte un cunoscut cineast, care suține un seminar. La acesta sunt așteptați, alături de participanții BSLab, toți cei care doresc să îi asculte și să discute cu realizatorii de film și de televiziune.

Ceilalți invitați ai BSLab au fost regizorii și scenariștii Corneliu Porumboiu, Cătălin Mitulescu și Ioan Cărmăzan, dar și producătorii Andrei Boncea și Mișu Predescu.

Asociația este înființată de Cristina Jacob – regizor și scenarist al lungmetrajului „Liceenii 2000” (2014, în postproducție), regizor și producător al scurtmetrajului „În film la Nașu'” (2012), și „Mircea Veroiu” (2010).

Nae Caranfil s-a născut pe 7 septembrie 1960 la București. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” în 1984. Filmul său din facultate s-a numit „Frumos e în septembrie la Veneția” și a câștigat premii în țară și străinătate. După absolvire, acesta a avut câteva apariții actoricești în filmele „Salutări de la Agigea”, de Cornel Diaconu, și „În fiecare zi mi-e dor de tine”, de Gheorghe Vitanidis.

A urmat, la Bruxelles, Programul Scenariștilor Europeni din cadrul „Flemish European Media Institute” (FEMI). Între 1989 și 1991 a scris scenarii pentru casa de producție franceză „Compagnie Des Images”.

Devine scenarist și regizor celebru cu primul său lungmetraj, „E Pericoloso Sporgersi”, care apare în 1993. Este o coproducție franco-română prezentată la Quinzaine des Realisateurs, la Cannes, în 1993 și premiată ulterior în festivaluri ca Montpellier, Bratislava și La Baule. „E Pericoloso Sporgersi” este un film compus din trei părți care narează aceeași poveste din punctul de vedere a trei persone diferite: o studentă, un soldat și un actor de teatru.

Continuă cu „Asfalt Tango”, în 1995, o altă comedie franco-română, în care joacă Charlotte Rampling. Al treilea său lungmetraj este coproducția franco-italo-belgiană „Dolce Far Niente”, din 1998, cu Francois Cluzet, Giancarlo Giannini, Isabella Ferrari, Marguerita Buy și Pierfrancesco Favino. Filmul obține premiul pentru scenariu la Namur, în 1998, și participă în competiția oficială de la Karlovy Vary, în 1999. „Filantropica”, realizat în 2002, este încă o colaborare româno-franceză, o comedie neagră ce obține premiul publicului la Festivalul Internațional de Film de la Paris și numeroase alte premii la Wiesbaden, Mons, Wurtzburg, Bratislava, Newport Beach și Atena.

Pentru toate filmele sale de până acum, mai puțin filmul din studenție („Frumos e în septembrie la Veneția”), Nae Caranfil este și scenarist. Scenariul filmului „Restul e Tăcere” a câștigat marele premiu pentru scenariu la Festivalul Internațional de Film de la Paris 1995 și premiul al doilea în „Hartly & Merrill International Scriptwriting Competition”, Hollywood, 1999. Filmul a fost prezentat în avanpremieră la Cluj, în cadrul TIFF 2007, și a închis competiția oficială la Locarno în același an. A câștigat, de asemenea, Trofeul Mării Negre pentru cel mai bun film la Festivalul Internațional al Producătorilor Independenți de la Constanța, în 2008, premiul pentru cel mai bun scenariu și premiul publicului la B-EST, București, în 2008.

„Restul e Tăcere” a fost propunerea României pentru premiile Oscar 2009.

Cea mai recentă producție a sa este „Closer To The Moon/ Alice în țara tovarășilor”, nelansat încă în România, cu un casting anglo-american condus de Vera Farmiga, Mark Strong și Harry Lloyd. Filmul este realizat în limba engleză și a deschis cea mai recentă ediție a Festivalului Making Waves de la Lincoln Center, din New York.

Nae Caranfil este fiul cunoscutului critic și istoric de film Tudor Caranfil.

Asociația Scenariștilor din România (ASCER) își propune să reprezinte drepturile celor care scriu filme, să le ofere oportunități de a-și vedea scripturile transformate în imagini. Echipa ASCER este formată din Cristina Jacob (regizor, scenarist, președintele ASCER), Cătălina Pricope (contabil, vicepreședintele ASCER), Iulia Brăila – asistenta lui Gareth Brookes pentru Bucharest Script Lab (traducător, coordonator), Camelia Popa (regizor, coordonator, consultant), Ovidiu Văcaru (editor, director IT) și Andrei Boncea (producător, consultant).

Regizor, scenarist și producător, Cristina Jacob – regizor și scenarist pentru lungmetrajul „Liceenii 2000” (2014, în postproducție), regizor și producător pentru „În film la Nașu'” (2012), „Mircea Veroiu” (2010) – spune despre ASCER: „Asociația a pornit de la nevoia de a cunoaște scenariști cu care să colaborez. Mi-am dat seama că noi, scenariștii, suntem foarte puțini și nu ne cunoaștem între noi. Nu există o comunitate a noastră. Nu suntem instruiți suficient, iar cei puțini care există ar putea beneficia de drepturi clare, mult mai bine definite și apărate, dacă ar exista un organism care să îi reprezinte. Ar putea intra mai ușor în contact cu regizorii și cu producătorii. Atunci m-am gândit să înființez acestă asociație care să primească scenariști sau tineri care au povești de spus, din care își doresc să dezvolte filme sau seriale pentru cinema sau TV. Oameni care au făcut sau nu o școală de specialitate. Vrem să îi descoperim printr-un concurs, iar câțiva, cei mai buni, vor fi premiați. Ceilalți, care au potențial, vor fi instruiți cu ajutorul cursurilor pe care le va organiza asociația. Așadar, vor avea acces mai ușor la informații care îi vor ajuta și le vor ușura munca, vom ști de existența lor, vor deveni mai performanți”.

Gareth Brookes are o experiență de peste 30 de ani în film și televiziune, acumulată la companii binecunoscute precum Freemantle Media și Sony Pictures. În prezent, scenaristul britanic se află în România, unde lucrează pentru Media Pro Entertainment. În măsura timpului disponibil, Brookes conduce și alte ateliere de scenaristică în zona Europei Centrale și de Est pentru compania media Central European Media Enterprises (CME).

Citește și