„NARCORONAVIRUS”. El Chapo, înger păzitor al sărmanilor afectați de coronavirus. Cartelurile împart ajutoare în comunitățile sărace, uitate de guvern / Fiica traficantului se ocupă personal de donații
Una dintre fiicele celebrului traficant de droguri „El Chapo” Guzman și membri ai unor carteluri de droguri din Mexic au împărțit ajutoare celor sărmani, în contextul în care țara a fost afectată de pandemia de coronavirus.
Alejandrina Guzman, fiica lui El Chapo, le-a oferit sărmanilor hârtie igienică și alimente, în cutii de carton pe care a fost imprimat chipul tatălui ei, fostul lider al cartelului Sinaloa, condamnat acum la închisoare pe viață în SUA, scrie Reuters.
Oamenii au primit ulei, zahăr, orez și alte lucruri, „provizii de la El Chapo”, distribuite în al doilea cel mai mare oraș din Mexic, Guadalajara, din vestul statului Jalisco.
Donațiile Alejandrinei au fost strâns legate de brandul ei de fashion, „El Chapo 701”. Pe de altă parte, cartelurile au demarat o adevărată campanie de imagine, pentru a-și schimba imaginea în fața opiniei publice.
Dincolo de imaginile în care traficanții își decapitează rivalii sau le dizolvă trupurile în acid sulfuric, aceștia vor să recâștige inimile poporului sărac, în comunitățile în care activează cel mai des. Modelul este împrumutat, probabil, de la celebrul baron al cocainei Pablo Escobar, care a devenit un adevărat „înger păzitor” pentru unele comunități defavorizate din Columbia, cu precădere în Medellin.
Economia mexicană a fost pusă la pământ de coronavirus și mulți cetățeni se chinuie să trăiască la limita subzistenței. Unii dintre cei care distribuiau alimente au purtat măști de protecție cu chipul lui El Chapo. Brandul „El Chapo 701” împrumută numele dintr-un clasament Forbes din 2009, când El Chapo Guzman a devenit al 701-lea cel mai bogat om din lume, cu o avere netă de peste un miliard de dolari.
„De la prietenii voștri”
Unele carteluri mexicane au oferit alimente celor săraci și sicarios s-au lăsat imortalizați în timp ce oferă ajutor în comunitate.
Într-un clip publicat pe rețelele sociale, zeci de oameni s-au îmbulzit să primească pachete cu logo-ul cartelului Jalisco Noua Generație (CJNG). Un sticker de pe cutie lămurește situația: „De la prietenii voștri, CJNG, comandamentul de asistență COVID-19”.
Falko Erns, analist în cadrul think tank-ului International Crisis Group, concentrat asupra rezolvării conflictelor, a declarat că propaganda cartelurile are legătură cu „spălarea imaginii” în care traficanții ucid persoane în plină stradă, în războiul drogurilor.
„Încearcă să suplinească absența statului, profită de situație, se implică profund în comunitățile locale”, a explicat Ernst.