Prima pagină » Știri » Nava Flaminia, distrusă parțial într-un incendiu, a acostat în Portul Constanța

Nava Flaminia, distrusă parțial într-un incendiu, a acostat în Portul Constanța

Nava Flaminia, distrusă parțial într-un incendiu, a acostat în Portul Constanța
Nava Flaminia, distrusă parțial în urma unui incendiu anul trecut, a acostat, vineri după-amiază, în portul Constanța, urmând ca de sâmbătă să înceapă procedura de curățare a containerelor de la bord, iar apoi să intre în reparații, prefectul susținând că nu există pericol pentru populație.

Nava Flaminia, distrusă parțial în urma unui incendiu anul trecut, a acostat, vineri după-amiază, în portul Constanța, urmând ca de sâmbătă să înceapă procedura de curățare a containerelor de la bord, iar apoi să intre în reparații, prefectul susținând că nu există pericol pentru populație.

Prefectul județului Constanța, Eugen Bola, a declarat, vineri, corespondentului MEDIAFAX că mai întâi urmează să fie asigurată zona pentru ca să nu cadă nimic din acele containere pe țărm.

„O echipă va lucra și mâine (n.r. – sâmbătă) și luni și marți la pregătirea danelor pentru activitățile de descărcare. Este vorba de o geomembrană de la navă la țărm, imaginați-vă o față de masă pe care o tragi după jumătate de masă și o pui pe spătarul scaunului, scaunul fiind mai jos decât masa. Punem geomembrana deoarece atunci când luăm un container de pe navă și îl aducem în cuva pe care o avem pentru spălarea containerelor să nu cadă ceva din acel container. Containerele nu mai sunt încărcate, sunt sparte, contorsionate și ceea ce aduce un plus de dificultate unele dintre ele sunt sudate de la peste o mie de grade, s-a produs această temperatură în urma deflagrației și a incendiului care a cuprins nava”, a afirmat prefectul Eugen Bola.

El a menționat că nava Flaminia nu reprezintă pericol pentru populație.

„Au fost prelevate mai multe probe de la bordul navei. Am solicitat aceste analize pentru a putea să preîntâmpinăm orice risc pentru lucrătorii care vor intra în aceste magazii, și nu pentru populație, nava nu a reprezentat niciodată un pericol pentru populație, și nici pentru mediu”, a mai spus prefectul județului Constanța.

El a precizat că operațiunea de curățare a containerelor respective ar putea dura aproximativ 20 de zile, după care nava Flaminia va merge în Șantierul Naval Deawoo Mangalia pentru reparații.

Eugen Bola a precizat că în momentul izbucnirii incendiului nava Flaminia transporta 2.875 de containere cu mărfuri generale, iar dintre acestea 149 erau încărcate cu substanțe chimice.

De asemenea, prefectul a mai menționat că înainte de a veni spre Constanța de la bordul navei Flaminia au fost preluate aproximativ 30 de mii de tone de apă contaminată de către danezi.

Nava portcontainer MSC Flaminia, sub pavilion german, s-a aflat în rada Portului Constanța, la aproximativ opt mile marine de intrarea în port, de la sfârșitul lunii martie și așteptă aprobări de la autoritățile române pentru a fi decontaminată de deșeuri periculoase și reparată la Șantierul Maval Daewoo din Mangalia, după ce a luat foc în largul Oceanului Atlantic, în 2012.

„Gândul” a relatat că între cele 2.876 de containere pe care nava MSC Flaminia le transporta, în luna iulie 2012, de la Charleston, SUA, către Antwerp, Belgia, în jur de 150 conțineau substanțe chimice clasificate ca deșeuri periculoase. În incendiul provocat de o explozie la bordul navei au fost distruse sau deteriorate parțial aproximativ 120 de containere cu astfel de substanțe, declara prefectul de Constanța, Eugen Bola, pentru „Gândul”.

Acum, la bordul navei se află practic un amestec mâlos, denumit șlam, care a rezultat din amestecul resturilor de zeci de substanțe chimice din containere cu apa de mare folosită la stingerea incendiului și cu agenții de stingere. Decontaminarea principală a avut loc în Germania și apoi în Danemarca, unde au fost extrase de la bord 30.000 de tone de lichide și apă de mare.

„Ce nu s-a putut extrage a rămas pe fundul containerelor și al navei, un fel de mâl, de nămol. Nemții ne-au trimis lista cu substanțele care se găsesc acolo, buletinele de analiză, noi le-am comparat cu analizele noastre”, a explicat prefectul Bola.

Mai multe instituții și laboratoare specializate din România au prelevat probe de la bordul navei MSC Flaminia, a mai explicat prefectul Constanței. Este vorba despre laboratorul Rompetrol Quality, experții de la Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare (CNCAN) și de la Centrala Nucleară de la Cernavodă, precum și despre un laborator din Ungaria, contractat de șantierul naval Daewoo Mangalia, unde urmează să fie reparată nava.

În plus, INSEMEX Petroșani, institut care verifică pericolul de explozie a gazelor acumulate în mine și face studii de securitate minieră, a stabilit că la bordul MSC Flaminia nu există risc de explozie, în condiții normale de temperatură și de exploatare.

„Nu sunt probleme de mediu, iar probabilitatea producerii unui eveniment nedorit atât din punct de vedere al mediului, cât și al sănătății oamenilor este foarte redus”, este concluzia la care s-a ajuns, conform prefectului de Constanța.

Odată ancorată în dana Umex din Portul Constanța, decontaminarea MSC Flaminia va fi dusă la bun sfârșit de o asociere de trei firme specializate în domeniu: Uni-Recycling din București, Setcar SA din Brăila și Glar Construct din Ploiești. Firmele sunt cunoscute în domeniul operațiunilor de curățare, reciclare și distrugere de deșeuri periculoase sau nepericuloase, ele lucrând printre alții și cu OMV Petrom. Firmele au fost contractate de armator, în colaborare cu șantierul Daewoo Mangalia, fără să implice statul român.

Construită în 2001 de uzinele coreene Daewoo, MSC Flaminia este operată de armatorul elvețian MSC Mediterranean Shipping Company, în numele operatorului german NSB NIEDERELBE SCHIFFAHRTSGES.

Presa a relatat, în ultima perioadă, că apele uzate rămase pe nava Flaminia în urma stingerii incendiului vor fi transportate la o firmă din Prahova, unde ar urma să fie epurate.

Autoritățile din Prahova spun însă că nu vor fi de acord ca apele uzate de pe nava MSC Flaminia să fie aduse la Ploiești pentru a fi epurate și au solicitat autorităților puncte de vedere oficiale privind parcursul acestor deșeuri pe teritoriul României.

Președintele Consiliului Județean Prahova, Mircea Cosma, a anunțat, vineri, că autoritățile din Prahova nu sunt de acord ca apele uzate de pe nava MSC Flaminia să fie epurate la Ploiești și că nici nu au fost informate oficial despre o astfel de intenție.

Citește și