Prima pagină » Știri » Nava Flaminia, parțial distrusă într-un incendiu, va părăsi Portul Constanța, urmând să ajungă în Grecia pentru a fi decontaminată

Nava Flaminia, parțial distrusă într-un incendiu, va părăsi Portul Constanța, urmând să ajungă în Grecia pentru a fi decontaminată

Nava Flaminia, parțial distrusă într-un incendiu, va părăsi Portul Constanța, urmând să ajungă în Grecia pentru a fi decontaminată
Nava portcontainer Flaminia, distrusă parțial în urma unui incendiu anul trecut, va părăsi Portul Constanța, unde a acostat în mai, urmând să ajungă, cel mai probabil, într-un port din Grecia pentru a fi decontaminată, după ce soluțiile propuse de partea română în acest sens nu au fost acceptate.

Nava portcontainer Flaminia, distrusă parțial în urma unui incendiu anul trecut, va părăsi Portul Constanța, unde a acostat în mai, urmând să ajungă, cel mai probabil, într-un port din Grecia pentru a fi decontaminată, după ce soluțiile propuse de partea română în acest sens nu au fost acceptate.

Potrivit prefectului județului Constanța, Eugen Bola, armatorul navei Flaminia, sub pavilion german, ar fi comunicat Șantierului Naval Daewoo Mangalia că dorește să decontamineze nava într-o altă țară, în condițiile în care soluțiile propuse de partea română în acest sens nu au fost acceptate.

Nava se va întoarce în România după ce va fi golită de deșeuri și decontaminată.

„La noi rămâne să se facă doar reparația. Iese din calcul decontaminarea pentru că pe teritoriul României nu se pot distruge deșeuri. Deșeurile pot să intre în România numai pentru valorificare. Acesta este motivul pentru care armatorul nu poate să rezolve problema aici și a ales să plece într-o altă țară, probabil în Grecia”, a declarat Eugen Bola.

Prefectul a precizat că este vorba despre o decizie economică, armatorul alegând soluția cea mai ieftină, mai ales pentru evacuarea celor 14.000 de tone de deșeuri găsite în plus peste cele declarate și care ar fi trebuit să se întoarcă în Germania. Astfel, în loc să ducă aceste deșeuri în Gemania cu alte mijloace de transport, a ales să mute nava cu totul.

„Toată situația se rezumă la bani. Vorbim de o relație comercială, de un contract comercial, și toată lumea vrea să cheltuiască cât mai puțin. Au apărut acele deșeuri care nu erau trecute în notificare. Li s-a propus să vină cu altă navă sau să ia deșeurile pe roți, ori pe cale ferată și să le ducă în Germania, pentru că toate deșeurile netrecute în notificare vor fi repatriate. Repatrierea înseamnă transmiterea lor în țara de origine, și anume Germania. Înțelegerea a fost una, iar starea de fapt alta, și atunci oamenii vor pleca”, a mai afirmat prefectul județului Constanța.

Eugen Bola a spus că, până în prezent, de pe navă au fost descărcate puțin peste 2.000 de tone de deșeuri, „pentru că s-a acordat o atenție sporită măsurilor de securitate în muncă și s-a lucrat într-un ritm mai puțin alert”. Este vorba despre deșeu matalic, care rămâne aici pentru valorificare.

„Nu este absolut nicio problemă, nici cu deșeurile, nici cu șlamul”, a mai spus prefectul Bola.

Reprezentanții Autorității Navale Române (ANR) au precizat că, în prezent, nava Flaminia este în Portul Constanța, dar operațiunile de descărcare au fost sistate.

Conform sursei citate, se așteaptă ca armatorul să depună actele necesare astfel încât să poată părăsi România, dar, momentan, ANR nu a primit nicio notificare privind plecarea navei din Portul Constanța.

„S-au încetat lucrările care se făceau pe navă și am înțeles că armatorul vrea să o ducă undeva. Când ne va anunța că pleacă atunci o să știm și noi. E decizia armatorului. Noi nu interferăm în problemele economice ale armatorului. În momentul când ne dă notificarea de plecare atunci verificăm dacă poate să plece sau nu. Nu știu dacă pleacă spre Grecia sau în altă parte”, a declarat directorul ANR, Mihai Andrei.

În luna iulie, președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM), Mihail Fâcă, declara că reprezentanții firmei care operează nava Flaminia au primit avizul pentru gestionarea a 9.000 de tone de deșeuri care se află pe vas. El preciza că autoritățile române nu au dat aviz pentru gestionarea altor 14.000 de tone de deșeuri pe care le-au declarat „import ilegal” și care vor trebui să fie preluate de către statul german.

Nava portcontainer MSC Flaminia, sub pavilion german, a acostat, în luna mai, în Portul Constanța, așteptând aprobări de la autoritățile române pentru a fi decontaminată de deșeuri periculoase și reparată la Șantierul Maval Daewoo din Mangalia, după ce a luat foc în largul Oceanului Atlantic, în 2012.

Presa relata că apele uzate rămase pe nava Flaminia în urma stingerii incendiului vor fi transportate la o firmă din Prahova, unde ar urma să fie epurate.

Autoritățile din Prahova spuneau însă că nu vor fi de acord ca apele uzate de pe nava MSC Flaminia să fie aduse la Ploiești pentru a fi epurate și au solicitat autorităților puncte de vedere oficiale privind parcursul acestor deșeuri pe teritoriul României.

Citește și