Vasul portcontainer MSC Flaminia, sub pavilion german, se află de la sfârșitul lunii martie în rada Portului Constanța, la aproximativ 8 mile marine de intrarea în port, așteptând aprobările României pentru a fi decontaminată de deșeuri periculoase și reparată la șantierul naval Daewoo din Mangalia, după ce a luat foc în largul Oceanului Atlantic, în 2012. Autoritățile române au făcut celulă de criză și comisie de audiere în Parlament, luând la puricat nava și investigând cele aproximativ 120 de containere cu resturi de deșeuri periculoase, care au mai rămas în magaziile incendiate. Decontaminarea principală a deșeurilor periculoase a avut deja loc, în Germania și în Danemarca.
Cel mai probabil, până săptămâna viitoare nava va primi undă verde să intre în Portul Constanța. Aici, va fi găzduită pentru decontaminare de dana unei firme controlate de oameni de afaceri libanezi din Constanța, urmăriți penal pentru evaziune fiscală cu cereale, de 30 de milioane de euro, alături de alți doi milionari constănțeni, care s-au îmbogățit în Portul Constanța.
Autoritățile de mediu și cele de siguranța navigației au ajuns la concluzia că resturile de deșeuri periculoase care se mai află pe nava MSC Flaminia nu pun în pericol mediul înconjurător, apa mării și nici sănătatea oamenilor care vor munci la decontaminarea și reparația navei, a explicat pentru gândul prefectul de Constanța, Eugen Bola, care a coordonat autoritățile locale în acest caz.
Cu toate acestea, fostul ministru PDL al Transporturilor, Anca Boagiu, coordonează audierea autorităților implicate la Senat, la Comisia de Afaceri Europene al cărei președinte este. Șeful Autorității Navale Române, Andrian Mihei, a prezentat un raport pozitiv, susținând că nava Flaminia nu pune probleme din punct de vedere al siguranței navigației. Pe de altă parte, reprezentanții ministerului Mediului nu s-au prezentat la audieri, pentru un punct de vedere.
La Comisie a ajuns și raportul INSEMEX Petroșani (institut care se ocupă cu securitatea minieră și detectarea pericolului de explozie), care arată de asemenea că deșeurile de pe Flaminia nu prezintă risc de explozie în condiții de temperatură normale (-20 – 40 de grade Celsius). Doar trei mostre dintre cele prelevate de experți au explodat, însă la temperaturi de peste 800 de grade Celsius, ceea ce ar presupune să fie expuse unui incendiu puternic.
„Vrem să știm dacă s-a încălcat legislația europeană. În România, în mod tradițional după vremea lui Ceaușescu au venit foarte multe deșeuri, multe radioactive, care se îngroapă aici. Din punct de vedere economic eu mă bucur foarte mult că nava aceasta este reparată la Mangalia, însă vrem să fim siguri că în spate nu se ascunde altceva”, a explicat pentru gândul Anca Boagiu.
CITEȘTE AICI RAPOARTELE INSEMEX PETROȘANI ȘI AUTORITĂȚII NAVALE ROMÂNE
Nava trage în port la dana unor libanezi urmăriți penal în dosarul „mafiei cerealelor”
Sursa foto: AFP
Joi, nava MSC Flaminia mai aștepta aprobări de la Autoritatea Națională a Vămilor și de la Agenția Națională de Protecție a Mediului, pentru a putea intra în Portul Constanța. Dana unde va fi găzduită pe timpul decontaminării aparține firmei Umex SA, operator portuar deținut de un offshore din Cipru – Wooshee, și administrat de libanezul Khalil Ibrahim și de românii Maryo Cobâlă și Răzvan Laurențiu Stoica.
Ibrahim și Cobâlă sunt asociați cu alți afaceriști libanezi, Youssef Laoun și Jihad El Khalil, în alte două firme: Maria Shipping Agency, care se ocupă cu transport maritim, și în firma Maria Trading, care se ocupă cu agricultura și creșterea de animale.
Toți acești afaceriști libanezi și români sunt urmăriți penal de DIICOT într-un mare dosar de evaziune fiscală în comerțul cu cereale, cu un prejudiciu de aproximativ 30 de milioane de euro. Liderii rețelei de evazioniști erau libanezii Laoun și El Khalil, conform procurorilor. În total, rețeaua era formată din 19 persoane puse sub urmărire penală de DIICOT în acest dosar. Ei aduceau cereale din Turcia sau din Liban și falsificau actele de proveniență, susținând că provin din România și putând să aibă astfel pretenția la returnări de TVA.
Printre ei s-au numărat și milionarii constănțeni Liviu Ghebaur și Cătălin Trandafir, care dețin afaceri în Portul Constanța. Cei doi sunt acționari la operatorii portuari North Star Shipping (Liviu Ghebaur) și United Star Shipping (Cătălin Trandafir). La data producerii faptelor de evaziune anchetate de DIICOT, milionarii constănțeni erau asociați în firma Maria Trading cu libanezii care sunt legați și de firma Umex, unde va fi găzduită nava Flaminia.
Directorul Căpităniei Portului Constanța, Alexandru Mezei, a explicat pentru gândul că nu cunoaște detaliile comerciale stabilite între armatorul german al navei și firma Umex, însă poate presupune că s-a ajuns la înțelegerea cu afaceriștii libanezi din cauza detaliilor tehnice: Flaminia are o lungime de 290 de metri și un pescaj de aproape 10 metri. „Nu orice dană își permite asta, să își blocheze 300 de metri de dană, pentru că toți au contracte în derulare pe care nu le pot opri”.
Conform siteului de prezentare, Umex deține în Portul Constanța patru dane cu o lungime de peste 200 de metri fiecare și cu o adâncime de peste 11 metri fiecare.
Ce deșeuri periculoase aduce Flaminia la Constanța și cine le-a analizat
Sursa foto: REEDEREI NSB
Între cele 2.876 de containere pe care nava MSC Flaminia le transporta, în luna iulie 2012, de la Charleston, SUA, către Antwerp, Belgia, în jur de 150 conțineau substanțe chimice clasificate ca deșeuri periculoase. În incendiul provocat de o explozie la bordul navei au fost distruse sau deteriorate parțial aproximativ 120 de containere cu astfel de substanțe, a explicat prefectul Eugen Bola, pentru gândul.
Acum, la bordul navei se află practic un amestec mâlos, denumit șlam, care a rezultat din amestecul resturilor de zeci de substanțe chimice din containere cu apa de mare folosită la stingerea incendiului și cu agenții de stingere. Decontaminarea principală a avut loc în Germania și apoi în Danemarca, unde au fost extrase de la bord 30.000 de tone de lichide și apă de mare.
„Ce nu s-a putut extrage a rămas pe fundul containerelor și al navei, un fel de mâl, de nămol. Nemții ne-au trimis lista cu substanțele care se găsesc acolo, buletinele de analiză, noi le-am comparat cu analizele noastre”, a explicat prefectul Bola, pentru gândul.
Mai multe instituții și laboratoare specializate din România au prelevat probe de la bordul navei MSC Flaminia, a mai explicat prefectul Constanței. Este vorba despre laboratorul Rompetrol Quality, experții de la Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare (CNCAN) și de la Centrala Nucleară de la Cernavodă, precum și despre un laborator din Ungaria, contractat de șantierul naval Daewoo Mangalia, unde urmează să fie reparată nava.
În plus, INSEMEX Petroșani, institut care verifică pericolul de explozie a gazelor acumulate în mine și face studii de securitate minieră, a stabilit că la bordul MSC Flaminia nu există risc de explozie, în condiții normale de temperatură și de exploatare.
Niciuna dintre aceste analize nu a descoperit deșeuri radioactive sau care ar putea pune în pericol mediul înconjurător sau viața oamenilor, în condiții normale de manevrare și decontaminare. „Nu sunt probleme de mediu, iar probabilitatea producerii unui eveniment nedorit atât din punct de vedere al mediului, cât și al sănătății oamenilor este foarte redus„, este concluzia la care s-a ajuns, conform prefectului Bola.
„În urma incendiului de la bord, trei magazii nu mai au capace, s-au topit. Până să ajungă în România, nava a efectuat o traversadă prin Atlantic, Canalul Mânecii, Marea Mediterană și apoi Marea Neagră, cu aceste containere deschise. Vă dați seama că până acum, din 2012, ele au stat sub cerul liber, s-au aerisit. Tot timpul la bordul navei a existat echipaj. Acești oameni sunt perfect sănătoși, nu le-au căzut urechile„, mai spune prefectul Eugen Bola.
CITEȘTE AICI LISTA DE SUBSTANȚE PERICULOASE CARE SE AFLAU LA BORDUL MSC FLAMINIA
Cine va face decontaminarea și cum se va desfășura operațiunea
Odată ancorată în dana Umex din Portul Constanța, decontaminarea MSC Flaminia va fi dusă la bun sfârșit de o asociere de trei firme specializate în domeniu: Uni-Recycling din București, Setcar SA din Brăila și Glar Construct din Ploiești. Firmele sunt cunoscute în domeniul operațiunilor de curățare, reciclare și distrugere de deșeuri periculoase sau nepericuloase, ele lucrând printre alții și cu OMV Petrom. Firmele au fost contractate de armator, în colaborare cu șantierul Daewoo Mangalia, fără să implice statul român.
Autoritățile au cerut acestei asocieri de firme de decontaminare să prezinte un proiect tehnic detaliat pentru fiecare operațiune de la bordul MSC Flaminia, iar acest proiect a fost evaluat la Agenția de Protecție a Mediului din Constanța. Au existat observații și s-au cerut modificări, iar firmele au revenit la începutul acestei săptămâni cu proiectul modificat, acesta fiind din nou evaluat de autoritatea locală de mediu, conform prefectului de Constanța.
Prefectul a explicat pentru gândul și cum va arăta, în termeni laici, această decontaminare: „Va exista o geomembrană care va acoperi nava, ca o față de masă, și care va ajunge până pe dană. Astfel, orice substanță care s-ar putea scurge va ajunge pe această membrană, nu în apa mării. Pe uscat, la dană, vor exista niște tăvi uriașe în care containerele vor fi spălate, decontaminate, apoi duse la tăiat”.
Sursa foto: REEDEREI NSB
Dezastrul din 2012 și drumul spre Mangalia
Nava portcontainer MSC Flaminia a luat foc în largul Oceanului Atlantic, pe 14 iulie 2012, în urma unei explozii la bord, ale cărei cauze nu au fost încă stabilite de anchetatorii germani. În total, trei membri ai echipajului și-au pierdut viața. Nava se afla pe ruta Charleston, SUA – Bremerhaven, Germania / Antwerp, Belgia și transporta aproximativ 2.900 de containere cu diverse bunuri, printre care și 150 de containere cu substanțe chimice și deșeuri chimice.
După stingerea incendiului și a unei a doua explozii care a avut loc la bord, nava a fost stabilizată și a ajuns în Germania, la Wilhelmshaven, în apropiere de Bremen, fără să fie tractată. Pe parcurs, mai multe state, inclusiv Marea Britanie, au refuzat să primească nava în porturi, din cauza suspiciunilor privind deșeurile periculoase.
Construită în 2001 de uzinele coreene Daewoo, MSC Flaminia este operată de armatorul elvețian MSC Mediterranean Shipping Company, în numele operatorului german NSB NIEDERELBE SCHIFFAHRTSGES.
Pentru reparația navei, operatorul german a negociat cu șantiere navale din China și din România, luând decizia să vină la șantierul Daewoo de la Mangalia. Surse din domeniul naval au explicat pentru gândul că, cel mai probabil, germanii au ales să vină în România pentru decontaminarea finală și pentru reparația navei pentru că aici era cel mai ieftin: „Șantierul Daewoo de la Mangalia era cel mai apropiat de Germania, iar contractul de reparație se ridică undeva în jur de 24 de milioane de euro”.