Noi reguli pentru Poliția Rutieră. Unde pot fi amplasate și cum vor fi folosite radarele pe drumurile din România
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea art.109 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice este inițiată de parlamentari PNL, printre care senatorul Alina Gorghiu și deputații Raluca Turcan și Florin Roman.
„Atât prin cadrul normativ (Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice), cât și prin atitudinea și comportamentul lucrătorilor poliției rutiere nu se acordă niciun fel de atenție prevenției apariției evenimentelor rutiere nedorite și din dorința de a acorda lucrătorului de poliție demnitatea și respectului cuvenit ca reprezentant al legii, propunem următoarele modificări ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice: constatarea contravențiilor și aplicare sancțiunilor să se facă direct de către polițistul rutier, respectiv polițistul de frontieră, care sunt obligați să poarte uniforme cu înscrisuri și însemne distinctive”, se arată în expunerea de motive.
De asemenea, potrivit documentului citat, dispozitivele fixe sau mobile destinate măsurii vitezei se vor instala exclusiv pe autovehicule care prezintă înscrisuri și însemnele distinctive ale poliției rutiere. Mai mult, dispozitivele mobile (tip pistol) destinate măsurării vitezei se vor utiliza la o distanță maximă de 10 metri de autovehiculele care prezintă înscrisurile și însemnele distinctive ale poliției rutiere.
„Aceste modificări au scopul principal de a readuce Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice la scopul său inițial – prevenția accidentelor și dobândirea unui comportament responsabil al conducătorului auto. În forma sa acutală și așa cum este ea interpretată și aplicată, OUG nr. 195/2002 este o ordonanță orientată doar către aplicarea de sancțiuni șiatât. Ori, aplicarea de sancțiuni trebuie să fie ultima modalitate în modelarea comportamentului conducătorului auto. O lege poate avea obiectiv fundamental aplicarea de sancțiuni”, explică inițiatorii.
Aceștia dau ca exemplu amplasarea unei machete care imită o autospecială cu radar, pe DN 17, în Comuna Poiana Stampei, datorită căreia, după amplasare, nu s-a mai înregistrat nici un accident rutier cu victime, deși porțiunea de drum este cunoscută la nivel județean pentru multiple accidente soldate cu decese.
În cazul acestui proiect, Senatul este prima Cameră sesizată.