Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a dezbătut și a aprobat, în ședința din 26 iulie, normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie.
Consiliul ASF a adoptat normele în forma rezultată din consultările avute cu principalii participanți la piața asigurărilor auto obligatorii – asociații de protecție a consumatorilor, societăți de asigurare, transportatori, brokeri și service-uri auto, precum și alte asociații -, considerându-se că amendamentele aduse proiectului inițial au conturat un cadru coerent și echilibrat în sprijinul aplicării legii, care a întrunit totodată și un consens larg pe parcursul celor două dezbateri publice pe această temă.
Noul cadru legal care reglementează piața RCA presupune o strânsă colaborare între mai multe instituții ale statului. În acest sens, ASF a inițiat și a dezvoltat deja parteneriate instituționale cu Ministerul de Interne, Ministerul Sănătății și cu Registrul Auto Român, al căror rol este determinant în aplicarea Legii nr. 132/2017.
Normele detaliază mecanismele de implementare a noii legi RCA și aduc clarificări în ceea ce privește o serie de prevederi, printre care se numără:
– reglementarea modalității de constatare, evaluare, stabilire și plată a despăgubirilor;
– modalitatea de decontare directă;
– asigurările RCA aplicabile asiguraților cu risc ridicat;
– reglementarea criteriilor de aplicare a sistemului bonus-malus.
Prin sistemul de bonus-malus, șoferii care nu produc accidente ar putea plăti polițe RCA cu 50% mai ieftine (bonus) decât tarifele rezultate din calculele de referință, iar cei care au un comportament inadecvat în trafic ar putea plăti cu până la 180% mai mult (malus).
Cornel Coca Constantinescu, vicepreședintele ASF pentru sectorul Asigurări, a declarat în cadrul dezbaterii publice desfășurate pe tema RCA: „Am discutat cu toți cei implicați și am convenit că cel care este asigurat și are un comportament adecvat în trafic trebuie să fie bonusat, trebuie să primească un discount semnificativ. Am crescut acest bonus de la 32% la 50%. În ceea ce privește categoria persoanelor care sunt malusate, care au un comportament inadecvat în trafic, care fac accidente, care ne împing către zona de creștere a tarifelor și de rezolvare a acestor probleme pe care le constatăm că există astăzi, vor fi malusati până la 180%. Era 200%, dar 180% a rezultat în urma dezbaterilor cu asociații de protecția a consumatorului, transportatori, service-uri, am convenit că punctul de echilibru este acest 180%”.
O altă noutate constă în calculul „Factorului N”, care are ca principal scop determinarea nivelului până la care clienții sunt considerați cu risc scăzut, mediu sau ridicat. „Factorul N” va fi determinat de către Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR). Dacă „Factorul N” adăugat tarifului de referință este o limită maximală până la care ne putem raporta, ceea ce depășește această limită – prin ofertele transmise de către asiguratori – reprezintă clienții cu risc ridicat. Iar clienții cu risc ridicat vor fi orientați automat către BAAR, în momentul în care primesc trei oferte peste tariful de referință plus „Factorul N”.
Norma de aplicare a Legii RCA va intra în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial al României.
ASF este autoritatea națională pentru reglementarea și supravegherea piețelor asigurărilor, a pensiilor private, precum și a pieței de capital, care însumează peste 10 milioane de participanți.