Noua „materie” propusă de un senator PNL pentru programa școlară
„Scopul legii este de a corecta aceste deficiențe și de a introduce noțiunile de prim-ajutor ca disciplină obligatorie de studiu. Doar 0,5% din cei 1,7 de milioane de elevi înscriși în învățământul gimnazial și liceal din România au noțiuni de prim-ajutor. În multe țări educația pentru sănătate este obligatorie în școli, începând din clasa întâi până într-a XII-a, folosindu-se pentru fiecare ciclu de dezvoltare programe și materiale didactice adecvate vârstei școlarului. Introducerea în legea educației naționale a unei discipline privind acordarea primului ajutor se impune având în vedere numeroasele riscuri la care sunt expuși cetățenii. Pentru a fi cu adevărat eficiente noțiunile de prim ajutor, constând în modul de a acționa în fața unei urgențe medicale și de a evita sau reacționa în fața unui pericol cu potențial vital, trebuie să ajungă la fel de cunoscute ca alfabetul sau tabla înmulțirii”, se arată în expunerea de motive care însoțește proiectul de lege inițiat de senatorul liberal Siminica Mirea.
Potrivit inițiatoarei, actuala pregătire necorespunzătoare a populației privind acodarea primului ajutor e cauzată în primul rând de slaba eficiență a actualelor programe.
„Cursurile de prim-ajutor fac diferența dintre viață și moarte, iar educație sanitară de la vârste mici ar crește șansele de supraviețurire ale unei persoane dacă cei din jur ar ști cum să intervină până la sosirea ambulanței sau până la transportarea la spital a victimei pentru îngrijiri medicale de specialitate. Din păcate, statisticile arată că aproape 70.000 de români mor în fiecare an pentru că nu sunt resuscitați la timp. De cele mai multe ori avem de-a face cu o abordare superficială și sumară în cadrul orelor de dirigenție, biologie sau educație fizică sau cu predarea sporadică de către diverse organizații sau persoane”, se mai arată în expunerea de motive.
Simina Mirea dorește modificarea Articol 68 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, prin adăugarea unui alineat după alineatul (6). Alineatul (7) are următorul cuprins: „În toate nivelurile sistemului național de învățământ preuniversitar, cu excepția celui prevăzut la art. 23, alin (1), litera 1, se include disciplina «Cursuri de prim-ajutor», disciplină obligatorie de studiu. Planul cadru și programa națională, precum și condițiile ce trebuie îndeplinite de personalul didactic pentru disciplina «Cursuri de prim-ajutor» se aprobă prin ordin comun al Ministerul Educației Naționale și al Ministerului Sănătații”.
Introducerea disciplinei „Noțiuni de prim ajutor” ca disciplină obligatorie de studiu în toate nivelurile sistemului național de învățământ a propus și deputatul Tudor Ciuhodaru, dar proiectul său a fost respins definitiv în legislatura trecută. Proiectul său fusese semnat, în calitate de co-inițiatori, de 38 de parlamentari PSD și UNPR.