Senatorii au adoptat, marți, OUG prin care se instituie timbrul de mediu pentru mașinile poluante, exceptând de la plata acestei taxe autovehiculele destinate transportului școlar și pe cele nepoluante, eficiente din punct de vedere energetic, alimentate cu GPL, achiziționate de autoritățile publice
Senatorii și-au însușit, în acest sens, două amendamente propuse plenului de către Comisia pentru administrație.
Potrivit expunerii de motive a proiectului legislativ, reglementările impuse de lege vin în urma recomandărilor Comisiei Europene cuprinse în comunicarea din 14 decembrie 2012, potrivit cărora taxarea autoturismelor nu trebuie să se bazeze pe criterii tehnologice, ci pe date de performanță obiective, cum ar fi emisiile de CO2.
Guvernul susține că adoptarea acestui act normativ este necesară având în vedere impactul negativ social și de mediu constatat ca urmare a aplicării taxei pentru emisii poluante provenite de la autovehicule, în ceea ce privește valoarea acesteia, ceea ce a condus la un semiblocaj al pieței privind tranzacțiile cu autoturisme existente în parcul național.
Potrivit proiectului, timbrul de mediu se face venit la bugetul Fondului pentru mediu și va fi utilizat de Administrația Fondului pentru Mediu, în vederea finanțării programelor și proiectelor pentru protecția mediului.
Timbrul de mediu se aplică pentru autovehiculele din categoriile M1, M2, M3, N1, N2, N3, cu excepția autovehiculelor aparținând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și membrilor acestora, precum și altor organizații și persoane străine cu statut diplomatic.
Excepție fac, de asemenea, autovehiculele special modificate în scopul conducerii de către persoane cu handicap sau în scopul preluării și transportării acestora, cele utilizate de forțele armate, forțele de securitate a statului, de poliție, jandarmerie, poliția de frontieră și de pompieri sau autovehiculele destinate serviciilor de ambulanță și de medicină sau cele pentru transport școlar.
Timbrul de mediu nu va fi aplicat autovehiculor hibride și electrice, a celor încadrate în categoria vehiculelor istorice sau celor folosite de instituțiile de învățământ, sănătate și cultură, ministerelor și altor organe ale administrației publice, structurilor patronale și sindicale reprezentative la nivel național.
Valoarea în lei a timbrului se determină pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precendent și publicat în Jurnalul Oficial al UE.
Cota de reducere a timbrului este stabilită în funcție de vechimea autovehiculului.
Senatul a adoptat proiectul de aprobare a ordonanței de urgență cu 96 de voturi „pentru”, 27 de voturi „împotrivă” și cinci abțineri, în calitate de primă Cameră sesizată.