Sancțiunile au fost prezentate de către ministrul de Interne, Radu Stroe, în ședința de guvern, cu precizarea că aceste teme au fost discutate cu grupurile parlamente și oganizațiile interesate.
Ministrul a anunțat anterior că noul Cod rutier prevede o amendă maximă de 16.000 de lei pentru administratorii de drumuri care nu își îndeplinesc atribuțiile, o amendă maximă pentru șoferi de 9.600 lei și o perioadă maximă de doi ani în cazul suspendării permisului de conducere.
El a precizat că aceste sancțiuni sunt între prevederile finale incluse în proiectul noului Cod rutier, care va fi promovat sub forma unei ordonanțe de urgență și adoptat miercuri în ședința de Guvern.
Vicepremierul Liviu Dragnea a declarat însă ulterior că ar trebui făcută o dezbatere în Parlament în ceea ce privește Codul rutier, dată fiind importanța și efectele modificărilor, el arătând că este fundamentată și adoptarea OUG și că va exista o discuție în Guvern asupra celei mai bune variante.
Martți, Stroe a declarat, la finalul unei ședințe a liderilor PNL, că s-a optat, ca decizie politică, pentru promovarea noului Cod rutier prin ordonanță de urgență a Guvernului. El a menționat că până miercuri se vor mai opera modificări la proiectul de act normativ.
În forma revizuită a proiectului Ordonanței de urgență a Guvernului pentru modificarea și completarea OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, publicată în 20 septembrie pe site-ul Ministerul Afacerilor Interne, sancțiunile din noua legislație rutieră au fost modificate substanțial față de proiectul de act normativ inițial, cea mai mare amendă fiind stabilită la 9.600 lei, față de 16.000 de lei, iar suspendarea permisului, după un accident grav, urmând să vizeze o perioadă de cel mult doi ani, față de cinci.
În forma revizuită, făcută publică la nouă zile după cea inițială, au fost incluse sancțiuni sensibil mai mici decât cele din prima variantă a proiectului.
La articolul dedicat claselor de sancțiuni, cele prevăzute la clasa a VI-a erau în forma revizuită între 51 și 120 de puncte de amendă, ceea ce înseamnă că un șofer va fi obligat să scoată din buzunar până la 9.600 de lei. În forma inițială a proiectului de act normativ, cea mai severă clasă de sancțiuni era între 125 și 200 de puncte de amendă, respectiv o sumă maximă de 16.000 de lei.
Sancțiuni mai blânde decât cele din prima formă a ordonanței de urgență sunt și cele de suspendare a carnetului în cazul unor accidente grave.
Astfel, unul dintre articolele din forma revizuită a proiectului de OUG prevede că suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune „pentru o perioadă de doi ani în cazul accidentului de circulație din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane dacă norma de circulație încălcată este conducerea sub influența băuturilor alcoolice a unui autovehicul, conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii în sens opus celui în care se desfășoară în mod normal circulația sau în care se desfășoară în mod normal, depășirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus sau nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată, atunci când instanța de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea, ori încetarea procesului penal, pentru una din următoarele situații: lipsește plîngerea prealabilă a persoanei vătămate, autorizarea sau sesizarea organului competent ori alta condiție prevăzută de lege, necesară pentru punerea în mișcare a acțiunii penale, a fost retrasă plîngerea prealabilă ori părțile s-au împăcat ori a fost înlocuită răspunderea penală”.
În prima formă a proiectului, cea mai aspră sancțiune de acest fel era suspendarea carnetului pentru cinci ani, „în cazul accidentului de circulație din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane dacă regula de circulație încălcată este conducerea sub influența băuturilor alcoolice a unui autovehicul, atunci când instanța de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea ori încetarea procesului penal cu aplicarea unei sancțiuni administrative”.
Din forma revizuită proiectului a fost scoasă și sancționarea cu amendă din clasa a VI-a, plus suspendarea permisului pentru doi ani în cazul șoferilor care trec pe roșu.
Conform acestei forme a proiectului, nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului va fi sancționată gradual, în funcție de gravitatea consecințelor, începând cu suspendarea carnetului pentru 60 de zile și de la 6 la 8 puncte amendă.
În forma revizuită a proiectului au mai fost prevăzute între 51 și 200 de puncte amendă, plus suspendarea carnetului pentru un an, în cazul accidentelor rutiere soldate numai cu pagube materiale după: neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune, precum și nerespectarea semnificației indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere, Trecere la nivel cu o cale ferată dublă, fără bariere însoțite de indicatorul oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată; conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii, în sens opus celui în care se desfășoară în mod normal circulația; depășirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus; conducerea unui autovehicul sau tramvai de către o persoană aflată sub influența băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracțiune.