Noul proiect de lege al lui Iordache, copy-paste după OUG 13. Ministrul Justiției a făcut o singură modificare

Publicat: 06 02. 2017, 17:58

Proiectul de lege elaborat de Florin Iordache și de care ulterior, la câteva ore, Ministerul Justiției s-a dezis, preia fidel prevederile OUG 13, abrogată de Guvern duminică, cu excepția pragului de 200.000 de lei introdus la infracțiunea de abuz în serviciu, la care Iordache a renunțat în noul proiect.

Proiectul de lege al lui Florin Iordache a fost de asemenea trimis și la DNA, DIICOT, Parchetul General, ICCJ, la tribunale, curți de apel și la parchetele aferente acestor instanțe. Termenul pentru emiterea unor puncte de vedere a fost fixat de Iordache pe 10 februarie, conform documentului prezentat de CSM. CSM a anunțat că va aduna aceste puncte de vedere și va comunica și propriul punct de vedere, „până cel mai târziu pe 15 februarie”.

„Am înțeles că între timp a fost trimisă adresa prin care s-a retras, nu a fost pe ordinea de zi, nu a fost un proiect de lege prin care să trimitem către Parlament. Asta e calea prin care vreau să meargă lucrurile”, a declarat prim-ministrul Sorin Grindeanu, întrebat despre proiectul de lege al lui Florin Iordache.

În proiectul respectiv, se mențin exceptările membrilor de familie și rudelor până la gradul II de la infracțiunea de favorizarea făptuitorului (art. 269 Cod Penal), precum și a „emiterii, adoptării sau semnării actelor normative”.

Noua formă propusă pentru infracțiunea de abuz în serviciu (art. 298 Cod Penal) este următoarea: „Fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, cu știință, îndeplinește un act prin încălcarea unor dispoziții exprese dintr-o lege, o ordonanță de urgență a Guvernului sau nu îndeplinește un act prevăzut de dispozițiile exprese dintr-o lege, o ordonanță de urgență a Guvernului și prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare gravă, certă și efectivă a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau juridice, astfel cum sunt prevăzute și garantate de legile în vigoare, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă”.

La abuzul în serviciu, se elimină astfel pragul de 200.000 de lei propus în OUG, dar se mențin pedeapsa redusă față de prevederile actuale (2-7 ani) și exceptarea emiterii, aprobării sau adoptării actelor normative, la fel ca și la infracțiunea de favorizarea făptuitorului.

În proiect se menține de asemenea abrogarea infracțiunii de neglijență în serviciu (art. 298 Cod Penal).

Definiția infracțiunii de conflict de interese (art. 301 Cod Penal) rămâne aceeași ca și în OUG 13 – trebuie menționat că sintagma controversată și blamată de sistemul judiciar, „foloase patrimonial necuvenite”, care golea de sens conflictul de interese, a fost eliminată încă din OUG – : „Fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-au obținut, direct sau indirect, foloase patrimoniale, pentru sine, pentru soțul său, pentru o rudă ori pentru un afin până la gradul II inclusiv se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică”.

Din infracțiunea de conducere a unui vehicul sub influența alcoolului sau altor substanțe (art. 336 Cod Penal) se menține eliminarea sintagmei privind alcoolemia de peste 0,80 grame la litru în sânge – „la momentul prelevării mostrelor biologice”.

Prevederea controversată de modificare a Codului de Procedură Penală, privind denunțul, este de asemenea menținută în proiectul trimis de Florin Iordache la CSM: „Denunțul se depune la organul de urmărire penală competent în termen de 6 luni de la data săvârșirii faptei prevăzute de legea penală”.

CITEȘTE AICI PROIECTUL DE LEGE TRIMIS LA CSM