Fostul ministru român al Apărării Mircea Dușa anunța, în august, că în această toamnă urmează să demareze un proces de modernizare a celor două fregate românști de tip T22.
„Până în prezent am livrat peste 230 de sisteme de capacitatea celor căutate de către Marina română”, a declarat miercuri, într-o conferință de presă, coordonatorul Saab AB în România Robert Daunfeldt.
Regiunea Europa, Orientul Mijlociu și Africa reprezintă cea mai importantă piață, după țările nordice, pentru Saab AB, o firmă care „însumează un sfert din cheltuielile mondiale în domeniul Apărării”, potrivit reprezentanților companiei.
Programul de modernizare al companiei, a declarat Daunfeldt, corespunde „exact nevoilor României”, care deține nave vechi, depășite. „Ceea ce diferențiază sistemul nostru de al concurenței este faptul că noi putem, cu aceeași configurație de bază, să extindem capabilitățile” ulterior, în procesul de modernizare. Saab AB va putea oferi acest nivel de flexibilitate, printr-o arhitectură deschisă, cu un design modular, care permite de asemenea integrarea unor siteme ale unor părți terțe, a spus el.
Daunfeldt a mai spus că cea mai importantă sarcină a Saab AB în prezent este să „reconstruiască relația” cu Ministerul român al Apărării și să inițeze un dialog.
În cazul în care România va decide să organizeze o licitație în vederea modenizării celor două fregate, există două căi pentru a face acest lucru, în opinia lui Daunfeldt. Fie „parcurgerea unei faze de selecție”, fie, din cauza presiunii asupra Ministerului în vederea modernizării fregatelor în timp util, „deschiderea imediată a unor negocieri directe cu companii care și-au arătat deja interesul”, a apreciat el.
Un expert în cooperare industrială de la Saab AB, Antonio Castells, a prezentat de asemenea mai multe posibilități pe termen lung pentru restul economiei românești, în cazul în care compania intră pe piața din România prin programul de modernizare a fregatelor.
„Dacă firmele românești sunt bune din punctul nostru de vedere, sunt competitive și pot asigura un anumit nivel de calitate, vom intra în lanțul de aprovizionare românesc și vom începe să colaborăm”, a declarat el, precizând că Saab AB face parte dintr-un grup mai larg, care unclude companii ca Electrolux.
„În 2005-2006, Ungaria a ales avionul de vânătoare Gripen. Electrolux a optat să-și plaseze producția de frigidere în Ungaria. Asta arată că avem mai mult decât portofoliul Saab în cazul în care venim în România”, a spus el, sugerând alte posibile investiții suedeze în România.
Fregata Maria ia parte, în prezent, la un exercițiu în apele internaționale din Marea Neagră, alături de un distrugător american, o fregată turcă și o navă auxiliară ucraineană. Acest antrenament are ca obiectiv consolidarea securității în zona Mării Negre.