„De data asta, nu mai au niciun motiv să scumpească, a trecut și efectul accizelor, iar petrolul n-am auzit să crească prea mult. Cred că ori au văzut că rezistăm la două șocuri și au zis că mai ducem unul, ori au vrut să pună gaz pe foc în zilele astea cu lupte politice”, a afirmat un șofer pe TIR din București.
El a reamintit că premierul Mihai Tudose și ministrul Finanțelor, Ionuț Mișa, le promiseseră șoferilor că se va relua programul de returnare a unei părți din accize dacă prețurile vor crește în urma majorării accizelor, însă s-a arătat sceptic în legătură cu această facilitate.
În ședința din 30 august, Guvernul a aprobat Ordonanța de modificare a Codului Fiscal și majorarea accizelor pentru benzină și motorină gradual, în două etape: cu 0,16 lei/litru, începând cu 15 septembrie 2017, și cu încă 0,16 lei/litru, începând cu 1 octombrie 2017, niveluri valabile până în anul 2022, inclusiv.
Din momentul anunțării, prețurile carburanților au crescut la pompă în două tranșe, majorările fiind de până la un leu, și după 1 octombrie a fost depășit pragul de 5 lei/litru. Acum, prețurile au ajuns la 5,2 lei/litru, iar pe fondul scumpirilor și la GPL companiile de taximetrie din București care au tarife de 1,39 lei/km pregătesc najorarea acestor tarife până la 1,70 lei/km.
Transportatorii profesioniști, care sunt și cei mai mari consumatori de carburanți, au amenințat cu proteste și au avertizat că vor alimenta dinafara țării dacă nu li se va restitui o parte din acciză. „În lipsa dialogului constructiv și la presiunea absolut firească a firmelor de transport, probabil doar prin ample manifestări publice se pot rezolva aceste situații, iar transportatorii sunt oricând gata să reînceapă acțiunile de protest în toată țara, după modelul celor organizate în 2016 din cauza tarifelor RCA”, au avertizat patronatele de profil.
Reprezentanții transportatorilor estimează că, pentru un camion, o singură alimentare reprezintă un efort financiar suplimentar de 450 de lei față de perioada dinaintea majorării accizelor.