Prima pagină » Știri » Operațiune de amploare: 106 de percheziții la profesori și studenți de la două universități care ar fi eliberat diplome de licență pe bani

Operațiune de amploare: 106 de percheziții la profesori și studenți de la două universități care ar fi eliberat diplome de licență pe bani

Operațiune de amploare: 106 de percheziții la profesori și studenți de la două universități care ar fi eliberat diplome de licență pe bani
Parchetul General a făcut, în această dimineață, 106 percheziții la cadre didactite și studenți din cadrul a două universități într-un dosar numit "Diplome de licență fără studii". Anchetatorii susțin că mai mulți studenți străini ar fi plătit să promoveze examenele la Universitățile "Vasile Goldiș" și "Aurel Vlaicu", din Arad. 36 de persoane sunt cercetate. Ministrul Educației Naționale, Liviu Pop, a transmis că nu acceptă comportamentele în afara legii, precizând că ministerul "dezavuează cu fermitate actele de încălcare a legii și a normelor de etică universitară în urma cărora cadre didactice și studenți" din Arad fac obiectul unei anchete. Ulterior, peste zece mii de euro, în numerar, au fost găsiți în mașina unui intermediar, student arab al uneia dintre cele două universități din Arad vizate de ancheta procurorilor, au declarat, pentru Mediafax, surse judiciare.

Surse judiciare au declarat, pentru Mediafax, că la unele din cadrele didactice vizate de anchetă au fost găsiți zeci de mii de euro.

Intermediarii erau studenți din cercul profesorilor, care colectau banii, opreau un comision, iar restul ajungea la cadrele didactice, potrivit sursei citate. Profesorii ar fi ținut evidența celor care au dat banii, fiind vorba despre sute de plătitori.

Cei care și-ar fi cumpărat diplomele sunt studenți tunisieni, algerieni, marocani, egipteni, dar și italieni, cei mai mulți urmând cursurile Facultății de Stomatologie.

Ministrul Educației a declarat că nu acceptă comportamentele în afara legii, precizând că ministerul „dezavuează cu fermitate actele de încălcare a legii și a normelor de etică universitară în urma cărora cadre didactice și studenți”.

„Salutăm intervenția instituțiilor abilitate ale statului și vrem să fie limpede că Ministerul Educației Naționale nu acceptă comportamentele în afara legii. Astfel de acțiuni nu fac decât să umbrească rezultatele învățământului superior. Rolul unei instituții de învățământ superior este să asigure o pregătire de calitate și să formeze studenți care să-și găsească un loc pe piața muncii, ori din această perspectivă faptele de care sunt acuzați unii dintre angajații celor două universități arădene denotă iresponsabilitate, atitudine pe care noi nu o tolerăm”, a declarat ministrul Educației Naționale.

Instituția precizează că așteaptă concluziile parchetului pentru a lua măsuri.

„Mai multe cadre didactice din cadrul unor instituții de învățământ superior desfășoară activități ilegale constând în pretinderea și primirea unor foloase necuvenite (bani și bunuri materiale) cu ocazia organizării și susținerii de către studenți a examenelor la diferite discipline (susținute chiar în afara perioadei de examinare) și/sau cu ocazia susținerii examenelor de licență. Probatoriul a relevat că unii studenți străini, înscriși la grupe ce urmează cursurile în limba română, nu cunosc/nu înțeleg limba română și totuși sunt promovați, în schimbul unor sume de bani, la toate examenele anuale”, transmit procurorii printr-un comunicat de presă.

Potrivit sursei citate, ancheta a scos la iveală mai multe modalități în care studenții erau ajutați în schimbul banilor. Aceștia ar fi primit în timpul examenelor susținute online răspunseurile corecte la testele grila, „fiindu-le trimise pe telefoanele mobile de către informaticienii instituției de învățământ, prin mesaje text (SMS). În alte situații, li s-ar fi mărit notele,”prin accesarea ilegală de către informaticienii din respectivele instituții, a softului creat pentru evidența situațiilor școlare, având drept consecință promovarea”. În unele cazuri, informaticienii interveneau în contul electronic al studentului și modificau răspunsurile testului online, astfel încât acesta să fie promovat.

Procurorii susțin că studenții ar fi achiziționat, direct de la profesori, lucrări de licență, având inclusiv prezentările în format power point necesare pentru susținerea lucrării în fața comisiei de examinare.

„Din probatoriul administrat a reieșit că în respectivele instituții de învățământ superior s-au constituit rețele infracționale din care făceau parte cadre didactice, secretare și alte categorii de personal nedidactic, precum și foști absolvenți, cu rolul de a intermedia traseul banilor de la student la profesor/informaticieni contra unor comisioane, în vederea promovării frauduloase a studenților. Totodată, în acest mecanism, studenți care au dat bani profesorilor pentru promovarea unor examene, în special cei care cunosc limba română, devin la rândul lor intermediari pentru alți colegi”, arată parchetul.

O modalitate de a intra în posesia banilor ce sunt oferiți în schimbul promovării examenelor este aceea de a-i lăsa la unele puncte de schimb valutar ai căror administratori sunt în relații de prietenie cu cadrele didactice, explică procurorii.

Citește și