Opereta și Centrul Național al Dansului, desființate în urma „angajamentelor guvernamentale”
Teatrul de Operetă „Ion Dacian”, Centrul Național al Dansului București, Centrul Național de Artă „Tinerimea Română” și Teatrul de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța vor fi desființate și reorganizate în subordinea Operei Naționale București, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern.
„Opera Națională București va fi reorganizată, ca urmare a fuziunii prin absorbție cu Teatrul de Operetă, cu Centrul Național al Dansului București, cu Centrul Național de Artă «Tinerimea Română» și cu Teatrul Național de Operă și Balet «Oleg Danovski» din Constanța, care se desființează”, se spune în proiectul de HG, inițiat de Ministerul Culturii.
Conform sursei citate, „desființarea și reorganizarea” acestor instituții publice va produce efecte la data intrării în vigoare a ordinului ministrului Culturii privind organizarea și funcționarea Operei, pentru punerea în aplicare a reorganizării.
Decizia comasării acestor instituții este justificată de Ministerul Culturii „având în vedere angajamentele guvernamentale referitoare la reducerea cheltuielilor bugetare”, se spune în nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre.
„Totodată, în urma punerii în aplicare a Ordonanței de urgență nr. 77 din 26 iunie 2013 pentru stabilirea unor măsuri privind asigurarea funcționalității administrației publice locale, a numărului de posturi și reducerea cheltuielilor la instituțiile și autoritățile publice din subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Guvernului ori a ministerelor, multe dintre instituțiile de spectacole din subordinea Ministerului Culturii au suferit reduceri de posturi vacante. Pentru a nu periclita activitatea specifică a acestor instituții publice, considerăm necesare alte măsuri care să aibă ca efect creșterea eficienței, dar și reducerea cheltuielilor, respectiv comasarea unor instituții cu obiect de activitate conex”, se mai spune în nota de fundamentare a proiectului.
Conform proiectului de HG, Opera Națională București este o instituție publică de spectacole și concerte de importanță națională, subordonată Ministerului Culturii, finanțată din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat și își desfășoară activitatea în conformitate cu legislația specifică instituțiilor de spectacole. Opera poate funcționa atât ca instituție de repertoriu, de proiecte, cât și ca instituție gazdă de spectacole, producător și promotor de evenimente și artiști în domeniile: operă, operetă, musical, balet, dans contemporan, muzică contemporană.
De asemenea, potrivit proiectului de Hotărâre, „Opera se subrogă în drepturile și obligațiile Teatrului Național de Operă și Balet «Oleg Danovski» din Constanța cu privire la imobilul în care acesta își desfășoară activitatea, aflat în domeniul public al județului Constanța, transmis prin Hotărârea nr. 263/2010 a Consiliului Județean Constanța din administrarea Consiliului Județean Constanța în administrarea Ministerului Culturii și Patrimoniului Național, pentru Teatrul Național de Operă și Balet «Oleg Danovski»”.
Pe de altă parte, potrivit acestui proiect, Opera va prelua obiectivul de investiții Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian”, „Sala Omnia”, și va deveni beneficiar al acestuia.
Directorul general al Operei București: „Nu văd niciun impediment”
Contactat de MEDIAFAX, Răzvan Ioan Dincă, directorul general al Operei Naționale București, a declarat că a fost informat luni de conducerea Ministerului Culturii că Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța va fi scos, „din motive regionale”, din acest proiect de Hotărâre de Guvern.
„Vom scoate din acest proiect – din motive regionale, pentru că este într-un alt oraș – Teatrul «Oleg Danovski»”, a spus Răzvan Ioan Dincă.
Întrebat dacă vor putea să funcționeze, în subordinea Operei Naționale București, Teatrul de Operetă „Ion Dacian”, Centrul Național al Dansului București și Centrul Național de Artă „Tinerimea Română”, Răzvan Ioan Dincă a declarat pentru MEDIAFAX: „Din punctul meu de vedere, nu văd niciun impediment. Este o dorință a ordonatorului principal de credite. Atâta vreme cât activitatea acelor instituții nu va avea de suferit sub nicio formă, nu cred să existe vreun tip de probleme și impedimente”.
În ceea ce privește impactul acestui proiect asupra respectivelor instituții, dacă el va fi aprobat de Guvern, Răzvan Ioan Dincă a spus: „În loc să fie angajați ai acelor instituții, angajații vor fi angajați ai unei instituții mai mari, dar își vor desfășura activitatea pe care o desfășoară și în prezent”.
El a mai spus că faptul că managementul va fi unul integrat va conduce la o eficientizare a strategiei acestor instituții.
„Personalul artistic și de specialitate nu va avea de suferit. Spre exemplu, nu vom putea vreodată să amestecăm corul de la Operă cu cel de la Operetă (…) Nu există niciun tip de intenție de a afecta oamenii”, a explicat Răzvan Ioan Dincă pentru MEDIAFAX.
Cum a scăpat de reorganizare Teatrul „Oleg Danovski” din Constanța
Pe de altă parte, directorul Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța, Daniela Vlădescu, a declarat luni, că, în cursul acestei zile, a mers în audiență la Ministerul Culturii și, după ce a prezentat realizările instituției, dar și faptul că veniturile și cheltuielile sunt similare, astfel că „banul public nu este batjocorit”, s-a luat decizia ca teatrul să fie scos din proiect.
„Spre binele nostru, Teatrul «Oleg Danovski» va fi scos din acel proiect. Nu mai există pericolul ca noi să fim restructurați, rămânem cum am fost. Am mers la minister, am prezentat cifrele și realizările și s-a ajuns la concluzia că putem funcționa. Am arătat realizările teatrului și ale oamenilor, pentru că nu ne putem baza decât pe asta. Cifrele de venituri și cheltuieli sunt normale, similare. Putem să funcționăm pentru că noi nu batjocorim banul public, ba dimpotrivă, îl cheltuim așa cum trebuie. E adevărat că nu avem impactul pe care îl au teatrele bucureștene, dar Oleg Danovski este un teatru care își face datoria. Constanța este un oraș prea mare ca să nu aibă teatrul lui, teatru ce are o mare tradiție”, a declarat Daniela Vlădescu pentru MEDIAFAX.
Șeful Tinerimii Române: „Sper să existe o dezbatere publică”
Pe de altă parte, directorul Centrului Național de Artă „Tinerimea Română”, Voicu Enăchescu, a declarat luni, pentru MEDIAFAX, că încă nu a fost stabilit nimic definitiv.
„Într-un fel, am fost solicitat de domnul ministru să-mi spun o părere. Eu sper în continuare să nu devenim departamente (în subordinea Operei Naționale București, n.r.) și să rămânem fiecare la locul lui. Noi suntem o instituție de sine stătătoare, cu profil unic de activitate, o instituție de spectacole și turnee artistice, care își desfășoară activitatea de mai mult timp în aceeași clădire și cu patru colective artistice distincte, participante, de exemplu, la Festivalul Enescu – Corul Preludiu are și poimâine concert. Sunt colective artistice de ținută deosebită. Eu sper ca, în urma consultării publice – sper să existe o consultare publică -, să se mai ajusteze câte ceva din intenția acestui proiect”, a mai spus Voicu Enăchescu.
Până la ora difuzării acestei știri, Mihai Mihalcea, directorul Centrului Național al Dansului București, nu a răspuns întrebărilor adresate de agenția MEDIAFAX.
Totodată, până la ora difuzării acestei știri, ministrul Culturii, Daniel Barbu, nu a putut fi contactat.