Lucrările la inelul median de circulație care face legătura între cartierele Colentina și Pantelimon, inclusiv pasajul peste calea ferată, ar putea fi încheiate în câteva luni, a spus, sâmbătă, primarul Capitalei Sorin Oprescu, precizând că patru ani construcția a fost blocată din cauza unor procese
„Problemele juridice nu mai sunt, exproprierile sunt făcute, trimitem banii oamenilor”, a declarat Sorin Oprescu, după ce a verificat stadiul lucrărilor la „străpungerea strada Doamna Ghica – Bulevardul Chișinău”, inclusiv pasajul suprateran peste calea ferată.
Primarul general al Capitalei a precizat că șantierul este „o dovadă a restanțelor legislative” care au făcut ca timp de patru ani lucrarea să fie blocată din cauza unor procese.
„Șantierul a fost început în 2006 și în câteva luni se poate termina. Podul cred că în două-trei luni va fi gata, dar v-am spus că lucrarea a stat aproape patru ani în procese juridice”, a mai spus Oprescu.
Directorul Direcției Infrastructură din Primăria Capitalei, Mădălin Dumitru, a explicat că în martie, când a fost reîncepută, lucrarea era executată în proporție de 30 la sută, în prezent stadiul acesteia fiind de 65 la sută.
„Suntem pe final cu exproprierile, care au fost începute înainte de 2008, utilitățile sunt relocate și intrăm în linie dreaptă cu construcția de drum și de pod. Pe parcurs s-au descoperit perne de apă, întrucât se află foarte aproape de lac, însă în prezent acestea sunt rezolvate”, a spus Mădălin Dumitru.
Reprezentanții municipalității au arătat că lucrarea face parte din întregirea inelului median de circulație a Capitalei, care face legătura între cartierele Colentina și Pantelimon.
„După ce am terminat inelul principal, acum ne aflăm pe inelul median, apare și autostrada suspendată, iar dacă unii nu cred și nu vor, și cu centura vom avea patru inele care vor elibera circulația în Capitală”, a spus Oprescu.
Primarul Capitalei a precizat că față de cele 50 de milioane de lei cât ar fi trebuie să coste proiectul inițial, în prezent valoarea lucrărilor se ridică la 37 de milioane de lei. Oprescu a subliniat însă că economia făcută în acest proiect este doar la bani, nu și la durată, care a fost „o isterie”.
Artera Doamna Ghica – Bulevardul Chișinău, inclusiv pasajul suprateran peste calea ferată, completează inelul median de circulație și are rolul de a reduce numărul de mașini care tranzitează inelul principal de circulație și Șoseaua Fundeni.
Totodată, noua arteră va duce la descongestionarea traficului între cartierele Balta Albă – Pantelimon și Colentina – Doamna Ghica – Șoseua Petricani și va facilita accesul către zona de sud și viitoarea autostradă A3, după finalizarea și darea în folosință a acesteia.
Lucrările includ refacerea și modernizarea străzii Doamna Ghica, până la nivelul căii ferate și apoi continuarea construcției stradale până la complexul Delfinul, spre Bulevardul Chișinău.
Artera va avea patru benzi de circulație, câte două pe fiecare sens, o lungime totală de aproximativ 1,8 kilometri și o lățime între 21 și 70 de metri. Lucrările presupun și echiparea și dotarea cu rețele edilitare, semnalizare rutieră, amenajarea trotuarelor și a spatiilor verzi, iluminat public și amenajarea de locuri de parcare.
Pasajul suprateran care va traversa linia de cale ferată face legătura între cele doua segmente ale arterei rutiere.
Termenul de finalizare a proiectul este sfârșitul anului 2012, constructorul este SCT București, iar valoarea contractului este de 37,5 milioane de lei, fără TVA.
Lucrările au început în 2007, în baza unui proiect început în 2002 și finalizat în 2007. Din cauza diferențelor foarte mari existente între situația reală din teren și prevederile proiectului tehnic, au aparut probleme în ceea ce privește execuția lucrărilor.
Având în vedere calitatea defectuoasă a proiectului, care a generat o ofertă ce nu putea fi dusă la îndeplinire, precum și solicitările venite din partea constructorului privind majorarea valorii inițiale a contractului cu mai mult de 100 la sută, Primăria Capitalei a început o analiză a situației existente, au precizat reprezentanții municipalității.
Pe parcursul acestor verificări, constructorul a abandonat șantierul, făcând posibile eventuale accidente, printre care și cel din septembrie 2011, când câteva grinzi din beton au căzut pentru doi bărbați, în timp ce aceștia căutau fier vechi și au încercată să scoată suporții pe care stăteau stâlpii de beton.
De asemenea, abandonarea șantierului a dus și la degradarea masivă a lucrărilor deja executate.
Municipalitatea s-a adresat instanței, solicitând rezilierea contractului, acest lucru realizându-se în mai 2011.
În octombrie 2011, Primăria Capitalei a început o nouă procedură în vederea selectării unui nou constructor și finalizării lucrărilor.
În martie 2012 a fost obținută autorizația de construire, în prealabil fiind făcute lucrări de punere în siguranță a șantierului, de conservare a lucrărilor deja efectuate, de evacuare a gunoaielor menajere depozitate în zona, care au însemnat aproximativ 500 de camioane.
Reprezentanții municipalității au precizat că, în cazul exproprierilor, Primăria Sectorului 2 a primit în timpul mandatului lui Adriean Videanu aproximativ 12.000 de metri pătrați de teren în vederea schimbului de proprietăți cu cei care dețineau imobile în zonă.
Din această suprafață s-au folosit doar 8.000 de metri pătrați, motiv pentru care zona nu a fost liberă de sarcini până în momentul în care Primăria Capitalei nu a obținut fonduri pentru exproprieri. Sumele pentru exproprieri au fost alocate odata cu aprobarea bugetului pe 2012, astfel încât săptămânile viitoare vor fi făcute ultimele exproprieri, au precizat reprezentanții municipalității.