Ordonanța 13, dată ca subiect la olimpiada de engleză, în Bistrița. Explicația Inspectoratului
„Pornind de la textul de mai jos, scrie un eseu în care să interpretezi această chestiune controversată și să evaluezi cum consecințele unei asemenea decizii ar putea afecta securitatea țării tale. Argumentația ta va avea o lungime de 200-250 de cuvinte”, este enunțul subiectului trei de la olimpiada de engleză din Bistrița.
Textul la care cerința face referire este un articol apărut în coditianul britanic The Guradian care explica criza politică și protestele din România în urma Ordonanței 13. Asociațiile de părinți s-au arătat nemulțumite de subiectele primite de elevi.
„Și la subiectul de la omipiada de engleză am rămas stupefiați, subiectul este halucinant, nu știm cum se poate ajunge la redactarea unui astfel de cerințe. Care va trebuie să fie competența elevului? Chiar nu pot să îmi dau seama ce a fost în capul acestor profesori când au redactat subiectele. Sper că prin ce a hotărât acum ministerul, să se regleze aceste lucruri. Sperăm să nu avem surprize nici la evaluarea națională nici la bacalaureat”, a declarat pentru MEDIAFAX, Iulian Cristache, președintele Federației Asociațiilor de Părinți.
„Cu siguranța subiectul Ordonanței 13 și al evenimentelor care s-au petrecut în luna februarie în țara noastră vor face subiectul cărților de istorie, dar la o lună de la acest eveniment, să fie subiect la olimpiadă ceea ce s-a întămplat atunci, enunțul vorbea despre punerea în pericol a siguranței naționale, este exagerat și cine l-a făcut nu a luat în calcul că este un subiect de olimpiadă școlară, de liceu. Astfel de subiecte fac mai degrabă obiectul studiului la chestiunile politice, decât subiect pentru olimpiada la engleză”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Alexandru Manda, președinele Asociației Elevilor din Constanța.
Inspectorul Școlar din Bistrița-Năsăud, Camelia Tabără, spune că alegerea subiectului pentru olimpiada de limba engleză, legat de vizita președintelui în Piața Victoriei, în timpul protestelor împotriva OUG 13, a fost unul neinspirat propus de o profesoară care a vrut un subiect original.
„Nu a fost cea mai fericită alegere, este adevărat lucru acesta. Eu cred că profesoara a încercat să fie foarte originală și așa a ieșit acest subiect – complet neinspirat, un subiect care e discutabil, care nu e încă așezat și poate fi interpretat. O să fim cu mult mai atenți și atunci când se fac subiectele o să încercăm să transmitem tuturor să cântărească foarte bine fiecare cuvânt, fiecare interpretare. În cazul disciplinelor socio-umane, a limbilor străine, a limbii române, unde lucrurile pot să meargă într-o direcție în care nu-ți dorești și atunci e bine să chibzuiești foarte bine. Este adevărat că o olimpiadă înseamnă întodeauna un subiect care să te surprindă. Toți cei care fac subiecte pentru olimpiadă asta caută. Dacă la un examen normal se dă un subiect pe o cale bătătorită, la olimpiadă asta caută – deosebitul, modul în care copilul se descurcă și se valorizează într-un context absolut nou. Din acest motiv cred că s-au încercat subiecte extravagante”, a declarat, corespondentului MEDIAFAX, inspectorul școlar general Camelia Tabără.
„Nu cred că este vorba de vreo implicare politică, nu am nici un mesaj că în școală s-ar fi răsfrânt acest lucru. Pur și simplu, o inspirație nefericită și interpretările care într-adevăr vin pe acest subiect. Măsurile pe care le vom lua sunt interne, de organizare și de filtre suplimentare în alegerea subiectelor. Vom perfecta toată derularea efectivă a olimpiadelor, acolo unde facem noi subiectele. Am transmis toate rapoartele domnului ministru, inspectorilor de specialitate și s-ar putea să ne viziteze, să ne verifice modul în care organizăm olimpiadele”, a mai spus Camelia Tabără.
Tot sâmbătă, la olimpiada de limba română, elevii din Prahova, Bistrița și Cluj au avut de redactat un denunț împotriva lui Ilie Moromete. Drept urmare, Ministerul Educației a anunțat că scrierea subiectelor va deveni problema specialiștilor din minister și nimeni altcineva nu le va mai putea stabili.
„Ministerul Educației consideră că formularea acestuia a fost inadecvată. De asemenea, relevanța unui astfel de item pentru cunoștințele și creativitatea elevilor poate fi discutabilă. Prin urmare, pentru a preîntâmpina situații de acest gen, Ministerul Educației a decis ca, începând cu anul școlar 2017-2018, subiectele pentru etapele județene să fie elaborate de specialiștii din grupurile de lucru din Ministerul Educației”, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Educației.