Ordonanța privind cinematografia, adoptată în Guvern din a șaptea încercare: Ministrul spune că e o urgență culturală
”Din discuțiile cu doamna ministru, înțeleg că reprezintă o urgență culturală, care dacă nu s-ar fi concretizat printr-o reformă a legii cinematografiei, s-ar fi adâncit și mai grav disfuncționalitățile deja existente și ar fi fost aduse prejudicii de imagine și de funcționare pentru domeniul cinematografiei din România în raport cu contextul internațional”, a declarat purtătorul de cuvânt al Executivului, Liviu Iolu.
El a mai spus că din proiect au fost eliminate prevederile referitoare la alimentarea Fondului cinematografic.”Nu se regăsesc taxe, nu se regăsesc taxe de la operatorii de telefonie”, a afirmat Iolu, care a completat că ordonanța ”prevede o serie de schimbări legate de modul de finanțare în fondul cinematografic, a producției cinematografice, prin transformarea creditului direct în sprijin financiar pentru producție și dezvoltare de proiect, modul de organizare al concursului de proiecte cinematografice și transparentizarea acestui concurs. De asemenea, asigurarea obligațiilor de reciprocitate la nivel European privind coproducțiile internaționale și sprijinirea educației audio-vizuale”, a menționat Liviu Iolu.
Ordonanța conține o categorie de concurs pentru regizorii aflați la primul și al doilea lungmetraj, o alta pentru filmele cu microbuget și mărirea procentului obligatoriu de proieții de la 5 la 10% pentru producțiile românești sau cu participare românească.
”O altă serie de intervenții în lege privesc protejarea patrimoniului cinematografic național, prin trecerea Arhivei Naționale de Film din subordinea CNC în cea a Ministerului Culturii. OUG prevede asigurarea unor măsuri suplimentare pentru deblocarea procesului de preluare a sălilor și grădinilor de cinematograf de către autoritățile locale de la RADEF”, a mai informat Liviu Iolu.
Prin noua subordonare, ANF preia și dreptul de administrare al patrimoniului cinematografic al Consiliul Național al Cinematografiei, fără să fie explicată însă modalitatea prin care se schimbă titularul dreptului de administrare, precum și limitele exploatării.
Cât privește situația sălilor de cinema, ordonanța arată că cele nepreluate vor putea intra în grija unității administrativ-teritoriale și reprezentantul Regiei Autonome de Distribuție și Exploatare a Filmelor «România-Film», o problemă fiind însă aceea că situația exploatării sălilor de cinema nu poate face obiectul ordonanței, iar reglementările nu sunt clare cu privire la situația juridică a acestora.
Potrivit ordonanței, schimbarea creditului pentru producția de filme cu sprijinul financiar nerambursabil în cuantum de până la 80%, va face ca producătorii de filme care primesc acest sprijin să nu mai aibă nicio responsabilitate față de CNC.
Specialiștii atrag atenția că filmele, indiferent de calitatea pe care o vor avea, nu vor mai putea fi urmărite prin numărul de spectatori sau după încasări și, paradoxal, statul care finanțează aceste producții, nu va avea niciun drept asupra lor.
Proiectul nu are avizul Consiliului Național al Cinematografiei și nici al Arhivei Naționale de Film. Ministrul Culturii susține că a avut nenumărate consultări pe marginea ordonanței, chiar dacă 58 de cineaști îi cereau în vară demisia tocmai din cauza lipsei de comunicare.