Elevii claselor a XII-a și a VIII-a ar trebui să fi încheiat pregătirile pentru examenul de bacalaureat, respectiv pentru evaluarea națională, însă mulți dintre ei fac în continuare meditații particulare la materiile unde nu se simt pregătiți.
„De la începutul anul școlar, am început să fac pregătire pentru bacalaureat la română și la matematică. Am avut probleme mari la matematică, la modul că era sa rămân corigent, așa că m-am apucat de pregătiri. Lucru ăsta m-a ajutat pentru că notele mele s-au îmbunătățit și am avut mult de recuperat din anii anteriori. Chiar și așa, îmi e tare frică de examen.(…) Încă nu știu ce o sa fac după bacalaureat, vreau să scap de el și după aia văd. Nu știu ce facultate să fac, mă gândesc să plec în străinătate la părinții mei”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Andrei, în vîrstă de 18 ani.
Mulți liceeni încep pregătirile chiar mai devreme de clasa a XII-a, în special cei care se pregătesc pentru admiterea la facultăți. În acest sens, părinții plătesc, în medie, între 800 și 1.000 de lei lunar pentru aceste ore suplimentare. O ședință de două ore costă în jur de 80 de lei.
„Eu fac meditații din clasa a 11-a la biologie și chimie, mă pregătesc pentru medicină. Pentru bacalaureat învăț singură pentru că asta este ultima mea grijă. Am emoții mari pentru examenul de admitere și încerc să îmi canalizez energia doar pentru lucrul ăsta. Am făcut pregătire la chimie cu profesorul de la clasă, dar anul acesta m-am mutat la altcineva. Motivul a fost că mă simțeam eu foarte inconfortabil la ore și teste pentru că toată clasa știa că fac meditații cu profesorul. El a fost înțelegător și nu mi-a dat note mici așa cum fac alți profesori pentru că nu mai faci pregătire cu ei”, a povestit Eliza, 18 ani.
Asociațiile de părinți încearcă să modifice practica aceasta, prin care elevii sunt nevoiți să facă meditații cu dascălul de la clasă. De altfel, părinții pot avea și surprize neplăcute din partea profesorului respectiv, așa cum este cazul unei femei din București, care și-a dat băiatul la pregătire la matematică.
„Avem un caz acum, în București, nu am acordul mămicii să îi dau numele, în care un profesor de matematică a meditat un elev, într-adevăr, notele sunt mici. Mămica respectivă a vorbit cu profesorul și i-a spus să stea liniștită că elevul va trece clasa și spre surprinderea ei, acum copilul a rămas corigent și nu va intra în evaluarea națională. Mai mult, i-a plătit profesorului două ședințe în avans, o ședință costă 70 de lei, nu e deloc ieftin și nu a primit banii înapoi”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți.
Părinții spun că au trimis nenumărate solicitări către ministerul Educației pentru eliminarea acestei practici.
„Copiii au nevoie de meditație. Susțin aceste meditații, atâta timp cât profesorul le face într-un mod legal și nu susțin meditațiile cu profesorul de la clasă. Am trimis adrese numeroase către minister (Ministerul Educației- n.r.). Avem și codul de etică al prfesorului care ar trebui să apară la începutul anului școlar 2017-2018 și ministerul a spus că și-l asumă. Eu am făcut acolo o adresă pentru că există o hotărâre de Guvern unde se spune clar că sunt interzise meditațiile cu propriul profesor. Nu sunt de acord cu lucrul ăsta pentru că sub o formă sau alta, părintele își plătește nota copilului și la evaluarea națională sau la bacalaureat va avea o surpriză mare și își va da seama că nota de la clasă nu reflectă valoarea copilului”, a adăugat Iulian Cristache.
De altfel, multe cadre didactice susțin că aceste meditații ar trebui să fie eliminate și că au devenit mai mult o modă decât o necesitate.
„Există posibilitatea de a-l supraaprecia nemeritat, dându-i note pe care nu le merită. Poate unii chiar merită, dar există această suspiciune că n-a luat nota pe merit pentru că face pregătire cu profesorul de la clasă. Ceea ce este absolut nedeontologic, ar trebui sancționați aspru. Mie mi-ar plăcea să nu mai avem deloc meditații, dar măcar am pututea să reducem numărul lor pentru că ce este acum în România e de neconceput. Oamenii nu au bani să își cumpere de mâncare, dar investesc săracii în pregătirea copiilor pentru că este o modă. Dacă nu ai meditat copilul, nu îți ia examenele. În multe cazuri, rolul lor este unul benefic pentru că sunt copii care, efectiv, pun mai multă bază pe meditații decât pe orele de la școală. Acolo sunt mulți în clasă, un singur profesor și în 50 de minute nu apucă să învețe toate lucrurile”, a explicat pentru MEDIAFAX, Anton Hadăr, președintele sindicatului „Alma Mater”.
Pe 19 iunie, elevii de clasa a VIII-a susțin proba scrisă la limba română la evaluarea națională, urmată pe 21 iunie, de cea la matematică.
Iar pentru colegii lor mai mari de la clasa a XII-a, bacalaureatul va începe marți, 6 iunie, cu evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română.