„Pașaportul COVID” sau cum am putea călători în continuare. Ce presupune și cum ar putea funcționa
Pandemia de coronavirus și restricțiile impuse în acest context de mai multe țări au dus și la afectarea industriei aeriene care se confruntă cu mari pierderi. Însă Asociaţia Internaţională de Transportat Aerian (IATA), cea mai puternică organizație care reunește liniile aeriene din lume, a anunțat că ar urma să implementeze o nouă metodă astfel încât călătoriile cu avionul să fie mai sigure.
IATA a anunțat recent că dezvoltă în prezent o aplicație mobilă prin care cei care vor să călătorească cu avionul pot demonstra dacă sunt infectați cu noul coronavirus. De asemenea, în aplicație pot fi introduse și date referitoare la vaccinarea împotriva noul coronavirus.
Aplicația mobilă ar urma să fie disponibilă în magazinul Apple în primul trimestru al anului viitor, iar în luna aprilie ar urma să fie disponibilă și pentru telefoane cu sistem de operare Android.
„Pașaportul COVID” sau cum am putea călători din 2021
Cezar Osiceanu, pilot de linie cu o experiență de zbor de 40 de ani, a vorbit la Digi24 despre cât de fiabilă este o astfel de soluție, precum și care sunt problemele care ar putea apărea odată cu implementarea acesteia.
„Ideea vine pe fondul unei necesități de verificare rapidă a pasagerului. Doar că avem, de asemenea, alte trei probleme. Cine face acest sistem? Cine îl coordonează? Cum va fi el valabil pentru a fi înscrise datele respective, pentru că avem și GDPR. Ideea este bună. Pandemia a forțat digitalizarea și venim cu această provocare sistemică, acest pașaport. Ideea e bună, dar ne lovim de aceste aspecte. Nu știu dacă v-ar conveni să se afle despre dumneavoastră că ați fost vaccinat sau bolnav. Nu putem obliga oamenii să se vaccineze”, a explicat pilotul.
De asemenea, Cezar Osiceanu reamintește faptul că, potrivit datelor IATA, în timpul pandemiei de coronavirus doar 44 de persoane din 1,2 miliarde de pasageri au fost confirmați cu boala. Astfel, 1 din 27 de milioane de pasageri a contractat virusul SARS-CoV-2 în avion. Însă, chiar dacă riscul de infetcare este mic, industria aeriană a fost grav afectată, ajungând să opereze doar 10% din numărul normal de zboruri.
„Noi putem spune ca și companie că nu permitem zborul dacă nu v-ați vaccinat. Pasagerul poate să spună: m-am vaccinat, dar cu vaccin rusesc. Anglia poate să spună că nu primește cu vaccin rusesc”, a exemplificat pilotul altă problemă care ar putea apărea.