„Cu toate că acest fapt este îngrijorător, dacă privim cu atenție realizăm că în Estul Europei percepția generală privind corupția este mai mare (63%), iar în țările cu o dezvoltare-rapidă aceasta atinge 61%. De asemenea, participanții la studiu sunt mai optimiști in ceea ce privește măsurile anti-corupție comparativ cu situația din ultimii doi ani”, a declarat într-un comunicat Laura Lică-Banu, senior manager în cadrul EY România.
Studiul EY „Fraud Survey”, realizat la nivel global pe un eșantion de 3.800 de angajați din companii de mari dimensiuni, inclusiv din România, arată o corelație clară între companiile care sunt în creștere și aplicarea cu strictețe a regulilor de conformitate, în timp ce managementul poate fi tentat să își asume riscuri pentru a accelera creșterea pe termen scurt.
Respondenții ale căror activități au cunoscut o creștere a veniturilor în ultimii doi ani sunt cel mai probabil capabili să-și evalueze standardele etice aplicabile de către companie ca fiind „foarte bune”, să aibă sau să cunoască politicile anti-mită /anti-corupție adoptate de companie și să observe care sunt operațiunile pe piață care îndeplinesc aceleași standarde etice.
„Mediul de afaceri din România se mișcă în direcția bună. Există un angajament mai serios din partea managementului companiilor pe linia comunicării politicilor anticorupție și a acordării unei atenții speciale riscului reputațional care le poate afecta afacerea. Răspunsurile arată o creștere a conștientizării companiilor asupra necesității de a adopta programe de conformitate anti-corupție și de a monitoriza conflictele de interes. Trebuie să continuăm să punem cărămizi pe această bază”, a mai spus Lică-Banu.
Studiul relevă că firmele din România au început să lucreze la adoptarea unor programe de conformitate eficiente. Astfel, 58% dintre participanții la studiu au menționat că au fost adoptate politici anticorupție de către companii sau că sunt conștienți de existența acestora, jumtate dintre respondenți consideră utile sesiunile de instruire anti-corupție și 52% spun că raportul transmis pe canalul de avertizare al companiilor este urmat de către o acțiune a managementului față de cel care a încălcat regulile anticorupție.
Deși la nivel global nu toți managerii comunică angajamentul lor de respectare a unor standarde înalte din punct de vedere etic, participanții de pe piața din România sunt mult mai încrezători privind deciziile de management, 51% dintre respondenți indicând că managementul lor superior face dovada respectării unor standarde înalte din punct de vedere etic atunci când își gestionează afacerile.
„Încă există o presiune mare pentru companii, de a-și dezvolta business-ul. Studiul relevă clar încrederea că o procedură eficientă de conformitate și un management corespunzător al riscurilor de fraudă și corupție vor asigura sustenabilitatea afacerii”, apreciază Burcin Atakan, director executiv și liderul departamentului de investigare a fraudelor al EY România.
Pe de altă parte, el spune că acțiunile proactive adoptate de către stat la nivel de reglementare din ultimii doi ani au fost apreciate de către jucătorii pe piață.