Pe ce cheltuie românii 70% din banii pe care-i câștigă lunar
În anul 2016, veniturile totale ale populației medii lunare pe o gospodărie au fost de 2.945 de lei și 1.112 lei pe persoană. Cheltuielile totale au fost, în medie, de 2.524 de lei lunar pe o gospodărie, 953 de lei pe persoană și au reprezentat 85,7% din nivelul veniturilor totale, în scădere cu 1,8 puncte procentuale față de anul 2015.
Beneficiile materiale au fost, în medie, de 2.632 de lei lunar pe gospodărie (994 de lei pe persoană), iar veniturile în natură de 313 lei lunar pe gospodărie (118 lei pe persoană).
Salariile și celelalte venituri asociate lor au format cea mai importantă sursă de venituri (58,7% din veniturile totale ale gospodăriilor). La formarea veniturilor totale au contribuit, de asemenea, veniturile din prestații sociale (22,6%), cele din agricultură (2,8%), din activități neagricole independente (2,5%) și cele din proprietate și din vânzări de active din patrimoniul gospodăriei (1,3%). O pondere importantă o dețin și veniturile în natură (10,6%), în principal, contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii (9,3%), potrivit INS.
Peste 70% din cheltuielile totale ale gospodăriilor sunt destinate cheltuilelor de consum. Principalele destinații ale plăților efectuate sunt consumul de bunuri alimentare, nealimentare, servicii și transferurile către administrația publică și privată și către bugetele asigurărilor sociale, sub forma impozitelor, contribuțiilor, cotizațiilor, precum și acoperirea unor nevoi legate de producția gospodăriei (hrana animalelor și păsărilor, plata muncii pentru producția gospodăriei, produse pentru însămânțat, servicii veterinare etc.).
Cheltuielile pentru investiții, destinate pentru cumpărarea sau construcția de locuințe, cumpărarea de terenuri și echipament necesar producției gospodăriei, cumpărarea de acțiuni etc. dețin o pondere mică în cheltuielile totale ale gospodăriilor populației (doar 0,5%).
Conform clasificării standard pe destinații a cheltuielilor de consum (COICOP), produsele alimentare și băuturile nealcoolice au deținut, în anul 2016, în medie, 36,1% din consumul gospodăriilor.