Fenomenul bullying și siguranța pe internet au fost principalele teme abordate, luni, de Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR), cu ocazia debutului Săptămânii Prevenirii Criminalității.
„Copiii sună la Telefonul Copilului în special pentru situații în care ei se simt inconfortabil sau chiar agresați fie în familie, fie la școală, fie de adulți, fie de semeni. (…) Copiii nu își mai doresc să mai meargă la școală, nu știu cum să reacționeze și atunci sună la consultanții noștri care îi pot ajuta să aibe o reacție. Cele mai frecvente cazuri de bullying apar la școală. Victimele sunt de regulă copii care pot fi vulnerabili, fie că au o anumită structură fizică sau o anumită inferioritate sau dintr-o anumită etnie sau cultură”, a declarat psihoterapeutul Anda Păcurar, supervizor în cadrul Telefonul Copilului.
Bullyingul a apărut în societate ca urmare a unei dezvoltări accentuate a tehnologiei cu care nu toți copiii pot ține pasul.
„Dacă în anii din urmă cele mai multe apeluri la Telefonul Copilului erau legate de agresiuni, de abuzuri în familie, în prezent cele mai multe sunt legate de acest bullying, de acest stres pe care copilul îl suportă în mediul social și nevoia copilului de a vorbi cu cineva care să îi poată să îi ofere un suport. Din păcate, în acești ani în care tehnologia evoluează foarte repede, copiii sunt extraordinar de stimulați și au nevoie de un suport. E firesc ca un copil (…) să apeleze la Telefonul Copilului pentru consiliere pentru că agresiunile asupra lui sunt mai mari decât puterile lui de a rezista”, a adăugat Anda Păcurar.
O altă problemă cu care se pot confrunta copiii este legată de mediul online și de capcanele în care aceștia pot pica.
„Prin 2003-2004 amenințările aveau un caracter destul de ușor din punct de vedere al pagubelor. Era un virus care îți restarta calculatorul sau un virus care trimitea un mail la 50 de contacte. Din 2005 și până în prezent pe net apar amenințări mult mai sofisticate și cu impact grav. Avem acele amenințări informatice care îți cer să plătești o sumă de bani pentru a recupera datele, avem furturi de identitate, avem tentative de phishing. Nu în ultimul rând, sunt amenințările care generează venituri pentru rețelele teroriste, furturi de drepturi de autor”, a declarat Denis Chiurtu, specialist IT.
Totodată, specialiștii îi sfătuiesc pe elevi să fie atenți de unde iși descarcă aplicațiile și să folosească parole complexe care pot fi cu greu sparte.
„Încercați pe cât posibil să descărcați aplicații doar din store-urile din magazinel oficiale. Nu descărcați aplicații din alte surse pentru că nu sunt verificate. Folosiți parole cât mai complexe diferite pentru fiecare cont. Să nu fiți darnici cu informațiile personale, nu le afișați peste tot. Nu postați poze cu voi, cu familia voastră decât dacă sunteți ferm convinși că ajung într-un cerc restrâns de prieteni și dacă aveți control asupra lor. Mergeți în vacanță, tentația este să dați check-in de la Vama Veche pentru că..de ce nu? Păi în momentul acela anunțați pe toată lumea că voi nu sunteți acasă. Este o invitație deschisă pentru oricine vă monitorizează contul , știe că nu sunteți acasă, că locuința este goală”, a declarat Denis Chiurtu.
Autoritățile atrag atenția asupra rolului important pe care îl au părinții în evitarea pericolului pe care internetul îl poate reprezenta pentru copii.
„Am constatat că sunt foarte mulți copii care ne spun că părinții lor nu știu ce fac ei pe internet, nu le cunosc prietenii din mediul virtual. Mulți au spus că nu vorbesc cu părinții pentru că nu i-ar interesa, părinții sunt foarte ocupați. Încercăm să-i determinăm pe părinți măcar o jumătate de oră seara să își întrebe copiii ce au făcut în ziua respectivă. Bullyingul este tot o problemă pe care o studiem și nu vrem să devină un fenomen. Nu avem o denumire în Codul penal a infracțiunii de bullying, este de fapt un cumul de infracțiuni, amenințare, șantaj, jigniri, vătămae corporală. Prioritatea noastră este să avem grijă ca victima să nu devină un agresor”, a declarat comisarul șef Ramona Dabija, director Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității, din cadrul Poliției Române.
Conform unui studiu al IGPR, peste 18% dintre elevi susțin că părinții lor doar cred ca știu cu ce se ocupă ei pe internet, dar în realitate nu știu chiar tot, în timp ce alți peste 13% declară că părinții lor nu știu mai nimic despre ce fac în mediul online.
Peste 78% dintre elevii chestionați au un cont pe cel puțin o rețea de socializare, iar aproximativ 47% dintre dintre ei și-au selectat prietenii din mediul online din rândul persoanelor pe care le cunoșteau inițial în realitate.
Statistica mai arată că peste 50% dintre elevi au acceptat să se împrietenească online cu persoane pe care nu le cunoșteau în realitate, iar 38% dintre participanții la studiu declară că jumătate dintre prietenii din mediul online nu le sunt cunoscuți.