Deputatul PSD Oana Florea a depus la Senat două proiecte de lege care prevăd scutirea pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat de plata impozitului de 1% pe bunurile moștenite, deoarece întreținerea pe cont propriu este imposibilă dacă persoana este incapabilă fizic să producă un venit.
Unul dintre proiecte vizează modificarea Legii 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, prin intoducerea unei noi litere la articolul 26.
„f) scutire de la plata impozitului datorat pentru transmisiunea dreptului de proprietate și a dezmembrămintelor (dreptul de a utiliza bunuri – n.r.) cu titlul de moștenire”, prevede proiectul de lege inițiat de Oana Florea.
A doua propune legislativă a deputatului PSD modifică Legea 227/2015 privind Codul fiscal, a aceluiași inițiator, prin introducerea unei noi litere la alineatul (1) al articolului 60 care reglementează scutirile de la plata impozitului pe venit pentru anumiți contribuabili.
„e) transmisiunea dreptului de proprietate și a dezmembrămintelor acestuia cu titlul de moștenire, prevăzute la art. 111″, arată noua literă introdusă prin proiectul de lege la alineatul (1), articolul 60 din Codul fiscal.
În forma în vigoare a Codului fiscal, la articolul 60 sunt prevăzute scutiri de la plata impozitului pe venit persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat, pentru veniturile realizate din: – „activități independente, realizate în mod individual și/sau într-o formă de asociere; – venituri din drepturi de proprietate intelectuală; – salarii și asimilate salariilor, prevăzute la art. 76 alin. (1) – (3); – pensii și activități agricole, silvicultură și piscicultură, altele decât cele prevăzute la art. 105, realizate în mod individual și/sau într-o formă de asociere fără personalitate juridică”.
Inițiatorul susține, în expunerea de motive că acest drept trebuie acordat persoanei cu handicap care, aflându-se într-o situație foarte gravă, nu se poate întreține pe cont propriu. Totodată, nici persoana care o are în grijă nu poate să își ia angajamentul de a plăti în numele respectivei persoane, ceea ce îi pune în imposibilitatea de a realiza succesiunea și de a intra în posesia moștenirii de drept.
„Apare, însă, o situație de blocaj în situația persoanelor cu handicap grav, care sunt încadrate în această categorie deroarece problemele lor de sănătate sunt extrem de accentuate, ceea ce le face imposibilă întreținerea pe cont propriu. Un astfel de caz este cel al unei persoane pusă sub interdicție de autoritatea judecătorească, din cauza pierderii facultăților mintale, și dat în tutelă surorii sale. În conformitate cu prevederile legii 448/2006, respectivul este scutit de taxe și impozite, dar nu este scutit de impozitul de 1% din valoarea bunurilor moștenite, dacă nu s-au încadrat în termenul de grație de doi ani. Ceea ce nu a reușit, din cauza situației în care se află și a procedurilor legale. Or, este evident că el nu poate produce venituri de niciun fel de activitate și în acest context, obligația de plată a acestui impozit îi îngrădește dreptul la moștenire. În același timp, regulile tutelei îi interzic și surorii lui să plătească pentru el sau să facă angajamente în numele lui, ceea ce îi pune pe amândoi în imposibilitatea de a face succesiunea și a intra în posesia moștenirii de drept”, arată Oana Florea în expunerea de motive a proiectului.
De asemenea, modificarea la Codul Fiscal are și scopul de a corecta „sincopa legislativă”.
„Constituția României garantează dreptul la proprietate privată și moștenire și protecția persoanelor cu handicap. De asemenea, art 60. alin. 1 din Codul Fiscal prevede o serie de scutiri pentru „persoanele cu handicap grav sau accentuat”, care produc venituri, dar nu oferă o soluție și pentru cei aflați în situația limită și fără ieșire de a fi incapabili fizic să mai producă un venit. Intenția acestei propuneri este de a corecta această sincopă legislativă, introducând și scutirea de acest impozit. Nu există niciun pericol de a se abuza de această prevedere, deoarece persoanele încadrate la această categorie de handicap nu se mai pot recupera niciodată și nicio persoană sănătoasă nu poate obține temporar o astfel de încadrare”, potrivit sursei citate.
Cele două proiectu au fost înregistrate pe 12 septembrie la Senat, prim for sesizat, decizională fiind Camera Deputaților.