Cele peste 500 de tablete PC cumpărate în ultimii doi ani de Primăria Arad pentru profesori nu sunt folosite, fiind încuiate în dulapurile din cancelarii, în timp ce sistemul informațional privind performanțele școlare în care municipalitatea a investit deja 400.000 de euro nu este funcțional.
Inspectorul școlar general din Arad, Claudius Mladin, a declarat, luni, corespondentului MEDIAFAX, că instituția pe care o conduce nu are încă acces la informațiile privind performanțele școlare promise de Primăria Arad în urma investițiilor făcute în informatizarea școlilor, deși sistemul trebuia să fie funcțional încă din 2012.
Potrivit sursei citate, din punctul de vedere al Inspectoratului Școlar Județean, sistemul în care a investit Primăria nu este funcțional, iar datele pe care dascălii ar trebui să le introducă în tabletele PC primite nu sunt accesibile instituției.
„ISJ nu poate oferi lămuriri despre cauzele nefuncționării acestui sistem, pentru că proiectul aparține Primăriei. Nu știm în ce măsură aceste tablete PC sunt folosite în școli, dar cert este că ISJ nu a avut niciodată acces la datele care ar fi trebuit să fie centralizate”, a spus Mladin.
Contactați de corespondentul MEDIAFAX, reprezentanții mai multor licee din Arad au spus că tabletele PC primite nu sunt folosite, fie pentru că nu există acces la internet wireless, fie pentru că există probleme cu soft-ul sau alimentarea dispozitivelor.
Tabletele sunt depozitate în dulapuri încuiate din cancelarii, iar reprezentanții municipalității afirmă că aplicarea proiectului este îngreunată de „reticența” dascălilor.
„Precizăm că în urma evaluărilor etapei pilot s-a constatat că deschiderea pentru noul instrument de management, cât și implicarea la nivelul conducerii școlilor și al inspectoratului nu a fost la nivelul așteptărilor municipalității, iar utilizarea aplicației și echipamentelor în pauze, în cancelarie, a fost întâmpinată cu reticență sau chiar dezinteres de unele cadre didactice și directori. Trebuie să semnalăm și faptul că aceștia nu au fost interesați nici de actualizarea bazelor de date (cu elevii și profesorii) pentru noul an școlar”, a declarat, luni, corespondentului MEDIAFAX purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad, Corina Drăghici.
Conform sursei citate, „având în vedere această situație, s-a decis ca extinderea sistemului la celelalte școli să se facă după ce este disponibilă operarea în timp real de către profesori la fiecare oră”.
Referitor la lipsa accesului la internet wireless în școli, fapt reclamat de profesori, Drăghici a declarat că se lucrează încă la realizarea rețelelor în școli, astfel încât tabletele să se poată conecta la serverul central de date.
În 2014, conform Primăriei, vor mai fi achiziționate 400 de tablete PC, pentru a fi distribuite în școli, astfel că în final vor exista 920, adică una pentru fiecare clasă de elevi din oraș.
În luna decembrie 2011, ministrul Educației de atunci, Daniel Funeriu, a participat la lansarea programului în Arad și a jucat rol de elev, în timp ce profesorul său a fost primarul orașului, Gheorghe Falcă, el făcând o demonstrație cu tablete PC distribuite școlilor.
Funeriu declara, atunci, că la Arad „s-a făcut un lucru excepțional” și spunea că primăriile din țară au libertatea să aplice un astfel de program în școli „cu fonduri locale”.
Primarul declara, la vremea respectivă, că până la finele anului de studiu 2011/2012 toate unitățile de învățământ din oraș vor avea tablete PC și vor înregistra situațiile școlare într-o rețea informatică securizată, accesibilă ISJ.
Conform proiectului, numit „Sistemul de management și analiză a performanțelor școlare”, profesorul care intră la oră ar trebui să aibă o tabletă PC cu el pentru a introduce date privind absenteismul și performanțele școlare, urmând ca informațiile să fie centralizate.
Reprezentanții Primăriei Arad, care a finanțat până acum proiectul cu aproximativ 400.000 de euro, bani proveniți din bugetul local, afirmau că tabletele PC vor fi „cataloage electronice” prin intermediul cărora se vor putea afla în timp real date despre absenteism, notele elevilor și activitățile școlare.
Autoritățile municipale susțineau că rețeaua informatică realizată doar parțial este „cu înalt nivel de securizare, care asigură protecția datelor și informațiilor cu caracter personal”, iar dascălii, ISJ și Primăria vor avea acces la date și rapoarte pe niveluri diferențiate.
Dascălii care au primit deja tablete le-au folosit însă doar câteva zile, după care majoritatea au renunțat să mai introducă datele. Profesorii declarau de la început că principala problemă este că semnalul de internet wireless este accesibil doar în cancelarii, astfel că absențele sau notele copiilor pot fi introduse doar în pauze, când timpul este foarte scurt.
De asemenea, dascălii afirmau că au renunțat la tablete pentru că softul se bloca des, bateriile se descărcau repede, nu existau suficiente prize pentru alimentare sau pentru că softul nu ar permite încheierea mediilor și accesarea arhivelor de note.