Prima pagină » Știri » Peste 500.000 de procese pentru taxa auto, din 2008, în toată țara. Câte au fost soluționate favorabil

Peste 500.000 de procese pentru taxa auto, din 2008, în toată țara. Câte au fost soluționate favorabil

Peste 500.000 de procese pentru taxa auto, din 2008, în toată țara. Câte au fost soluționate favorabil
Peste 500.000 de persoane din toată țara au intentat, începând din 2008, procese pentru a nu plăti sau pentru a li se restitui taxa auto, circa 200.000 de dosare fiind soluționate favorabil până în prezent, potrivit Cabinetului de Avocatură Coltuc.

Peste 500.000 de persoane din toată țara au intentat, începând din 2008, procese pentru a nu plăti sau pentru a li se restitui taxa auto, circa 200.000 de dosare fiind soluționate favorabil până în prezent, potrivit Cabinetului de Avocatură Coltuc.

În prezent, pe rolul instanțelor din țară se află, din 2012 și 2013, peste 300.000 de dosare având ca obiect recuperarea taxei auto pătite sau evitarea plății, a declarat marți, în cadrul unei conferințe de presă, avocatul Daniela Gogonea, colaborator al C.A. Coltuc din București.

Gogonea a precizat că, în majoritatea cazurilor, reclamanții au câștig de cauză. Județele unde cele mai multe dosare – peste 90% – primesc soluții favorabile reclamanților sunt Bistrița-Năsăud, Bihor, Caraș-Severin și Dolj. La polul opus se află județul Argeș, unde între 75% și 80% dintre dosare sunt soluționate favorabil, a mai spus avocatul.

Daniela Gogonea a mai precizat că durata medie a proceselor variază de la județ la județ, fiind de aproximativ șase luni în Caraș-Severin, între 12 și 14 luni în Bihor și Bistrița, unde tribunalele sunt mai aglomerate, și între 18 și 24 de luni la București, cu posibilitatea de a face cerere pentru preschimbarea termenului și a se reduce perioada la șase luni.

Taxa de primă înmatriculare auto, calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza capacității cilindrice și emisiilor de dioxid de carbon, a fost introdusă la 1 ianuarie 2007, fiind înlocuită, de la 1 iulie 2008 cu taxa de poluare auto ce prevedea niveluri de până la trei ori mai mici pentru unele mașini vechi, dar mai mari la cele noi.

În 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat în medie cu 45-50%, dar cu o creștere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante.

Pe de altă parte, în 2011, Curtea de Justiție a Comunităților Europene a hotărât că taxa auto încalcă legislația Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea mașinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.

Punctul de vedere al Curții a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judecă un proces în care un român a dat în judecată statul întrucât a considerat că taxa de primă înmatriculare este ilegală. Magistrații sibieni au vrut să afle de la CEJ dacă taxa contravine sau nu legislației europene.

Curtea a precizat că procesul judecat de Tribunalul Sibiu a fost intentat de un român pe nume Tatu, care și-a cumpărat, în iulie 2008, o mașină second-hand din Germania, cu prețul de 6.600 de lei. Vehiculul avea o capacitate cilindrică de 2.155 de centimetri cubi și standard de poluare Euro 2, fiind fabricat în 1997, an în care a și fost înscris în Germania.

Pentru a-și putea înmatricula mașina în România, bărbatul a trebuit să plătească o taxă de poluare de 7.595 de lei. Întrucât a considerat că taxa este contrară normelor europene, bărbatul a căutat să-și recupereze banii. El și-a susținut acțiunea în instanță prin aceea că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu și celorlalte mașini second-hand deja înregistrate în România și revândute.

Astfel, Guvernul a redus taxa cu până la 25% și a mai introdus o taxă de primă vânzare pentru mașinile aduse în țară înainte de 1 ianuarie 2007 sau după această dată și pentru care nu a fost achitată taxa auto.

În ianuarie 2012, pe fondul protestelor organizate atunci în București și alte orașe ale țării în care una dintre revendicările formulate viza eliminarea taxei auto, Guvernul a decis să suspende pentru un an, până la 1 ianuarie 2013, taxa de primă vânzare, cu explicația că proprietarii de mașini vechi trebuie să beneficieze de timp suplimentar pentru a vinde autovehiculele.

În luna octombrie 2012, premierul Victor Ponta a anunțat că sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi modificat începând cu 2013, precizând ulterior că taxa de primă înmatriculare auto va fi înlocuită cu un „timbru de mediu” pentru care proprietarii de vehicule vechi și poluante vor plăti mai mult, iar deținătorii de vehicule noi vor plăti mai puțin sau chiar deloc în cazul mașinilor hibride electrice.

În ședința de Guvern din 16 ianuarie, ministrul Mediului Rovana Plumb a prezentat o propunere pentru aplicarea noii taxe, numită timbru de mediu. Acesta ar urma să fie aplicat numai autovehiculelor de pasageri cu cel mult opt locuri și stabilit luând în calcul integral emisia de dioxid de carbon, nu doar 30% ca în prezent, cuantumul taxei pentru mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2 urmând să scadă comparativ cu valorile actuale.

Plata pentru timbrul de mediu va fi efectuată o singură dată pe toată durata de funcționare a mașinii, indiferent de câte ori aceasta va fi vândută ulterior.

Timbrul de mediu va fi aplicat numai mașinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu și celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitată în continuare actuala taxă auto.

Autor