„Persoanele fizice au la dispoziție un termen de plată de 33 de zile, față de 29 de zile în Europa de Est (cuprinde Rusia, Polonia, Slovacia, Bulgaria, România, Grecia, Ungaria), în timp ce firmele pot achita facturile în 40 de zile, comparativ cu 42 de zile în regiune. Totodată, perioada de întârziere după data scadentă în cazul plăților întârziate este de 28 de zile, cu o zi mai mult decât în regiune, relevă datele studiului „Comportamente de plată în țările europene”, realizat la comanda grupului financiar EOS, care activează în principal pe segmentul managementului creanțelor.
La studiul efectuat de institutul de cercetare a pieței TNS Infratest au participat 2.600 de persoane cu funcție de conducere din 12 țări europene.
„În România avem tendința de a face plățile cu întârziere. Clienții din România plătesc cu întârziere în proporție de 24%, mai puțin decât în Bulgaria (25%), dar suntem peste țările din Europa”, a declarat marți într-o conferință de presă Georg Kovacs, director general al companiei EOS KSI România.
Comportamentul de plată al companiilor este determinat de problemele cu lichiditățile, neachitarea facturilor de către clienții proprii și situația economică actuală, iar cel al persoanelor fizice este influențat în principal de șomaj.
„Societățile comerciale românești, în comparație cu cele din Europa de Est, consideră că în următorii doi ani comportamentul de plată se va îmbunătăți, în special în sectorul companiilor. Societățile comerciale însele trebuie să fie active în acest sens. Spre exemplu, ele ar putea reduce termenele de plată sau ar putea apela la furnizori externi de servicii pentru administrarea creanțelor”, a afirmat Kovacs.
Pe segmentul persoanelor fizice, 52% dintre respondenți apreciază că situația privind plățile se va îmbunătăți, față de 34% în Europa de Est, iar pe segmentul companiilor ponderea se situează la 34%, similar cu așteptările din regiune (33%).
Ameliorarea situației economice actuale, precum și inițiativele Guvernului ar putea contribui la îmbunătățirea comportamentului de plată, consideră reprezentanții firmelor.
Pe de altă parte, rata creditelor neperformante (datorii care nu mai pot fi recuperate) s-a îmbunătățit semnificativ, de la aproape 10% în 2012, la 5% în acest an.
Grupul EOS este un furnizor internațional de servicii financiare personalizate, cu activitatea principală în managementul creanțelor, având circa 20.000 de clienți în peste 25 de țări.
Fondată în anul 2002, EOS KSI România face parte din EOS Holding GmbH începând cu 2005. Compania de colectare de creanțe are 11 birouri regionale și peste 600 de angajați.