Prima pagină » Știri » Piața Unirii din Timișoara, redeschisă traficului după 50 de ani. Istoricii spun că pot fi afectate clădirile

Piața Unirii din Timișoara, redeschisă traficului după 50 de ani. Istoricii spun că pot fi afectate clădirile

Piața Unirii din Timișoara, redeschisă traficului după 50 de ani. Istoricii spun că pot fi afectate clădirile
Primarul Timișoarei, Nicolae Robu, a anunțat că traficul rutier în Piața Unirii va fi redeschis temporar, după aproape jumătate de secol, urmând să fie amenajate 150 de locuri de parcare, în timp ce istoricii avertizează că circulația autovehiculelor în zonă ar putea afecta clădirile istorice.

Primarul Nicolae Robu a declarat, marți, într-o conferință de presă, că traficul rutier în Piața Unirii va fi redeschis și vor fi amenajate 150 de locuri de parcare, pe perioada lucrărilor de reabilitare a centrului istoric.

„Vom asigura, începand de mâine (miercuri – n.r.), circa 150 de locuri de parcare în Piața Unirii, pe pavaj. De asemenea, încercăm să deschidem, tot de mâine, dar oricum vom deschide, o cale de legătură între strada Gheorghe Lazar și partea cealaltă a Pieței Unirii, către Tribunal, prin Piața Unirii, pentru traficul ușor. Se traversează Piața Unirii prin fața Palatului Baroc. Locurile de parcare vor fi undeva delimitate în zonă și în partea dinspre Liceul N. Lenau”, a spus primarul Nicolae Robu.

Întrebat dacă nu era mai bine să redeschidă temporar traficul pe strada pietonală Mărășești, primarul a răspuns negativ, precizând că această șosea „este foarte folosită în această perioadă a anului”.

„Pietonala nu o deschidem, aceasta este singura modificare. Nu deschidem strada Mărășești, pentru că ea este foarte folosită în această perioadă a anului (sunt montate mai multe căsuțe pentru Târgul de Crăciun- n.r.), nu ar fi bine să o scoatem din circuitul de agrement”, a mai spus Nicolae Robu.

Istoricul timișorean Ioan Hațegan a declarat corespondentului MEDIAFAX că Piața Unirii din Timișoara a devenit pietonală la mijlocul secolului ai XX-lea și că redeschiderea traficului în această zonă ar putea afecta clădirile istorice.

„Piața Unirii este pietonală de la mijlocul secolului al XX-lea. Redeschiderea traficului ar putea afecta clădirile istorice de aici, dar și obiectele din Palatul Baroc, care găzduiește Muzeul de Artă. Acest muzeu așa a fost gândit, pentru o zonă pietonală. În plus, ar putea fi un haos în Piața Unirii, cei care vor vrea sa iasă la promenadă sau să meargă la Muzeul de Artă vor fi nevoiți să facă slalom printre mașini”, a declarat Ioan Hațegan.

Reabilitarea centrului istoric din Timișoara a început la sfârșitul lunii octombrie și este realizată de firma Romprest, care va executa lucrări de arhitectură, rutiere, de alimentare cu apă și canalizare, rețele de alimentare cu energie electrică, instalații electrice pentru iluminatul public și telecomunicații.

La finalul lucrărilor, zece străzi vor deveni pietonale. În plus, vor fi reamenajate aproape în întregime Piețele Sfântul Gheorghe, Libertății și Țarcului, excepție făcând Piața Unirii, unde se vor face doar lucrări pentru înlocuirea rețelelor subterane și a pavajului.

Totodată, proiectul prevede și schimbarea mobilierului urban din zonă, iar subsolurile clădirilor istorice ar urma să fie transformate în spații comerciale.

Durata de execuție a lucrărilor este de 21 de luni, iar valoarea totală a proiectului este de 53.005.711,38 lei, la care se adaugă TVA de 12.582.466,32 lei.

Din suma totală, contribuția eligibilă a Uniunii Europene este de 42.013.145,55 lei, adică 80,35%, cea a bugetului de stat este de 9.228.774,35 lei, adică 17,65%, iar cea a Primăriei Timișoara este de 1.936.120,60 lei. TVA-ul eligibil este de 12.410.137,20 lei.

Citește și